Hvis man ikke vil tage til Tyskland, er der muligheder
også herhjemme, hvis du tør!
Jeg ville købe facadebelysning. Indfældet i tagfoden 8 stk
hvide med gitter, en almindelig model. 545 kr ville elbutikken
have, men jeg syntes, det var lidt for dyrt for en metalkasse,
så jeg tog en chance og fortalte ekspedienten (ejeren), at jeg havde set samme armatur i en katalog for 389
kr, hmm sagde han og forsvandt, efter 2 minutter på kontoret
kom han ud og spurgte, om det var 8 stk, jeg skulle have?!
På 5 minutter havde jeg altså tjent 8x156=1250 kr
Men jeg tror ikke, at han solgte dem med tab, da
det var ikke noget, han havde hjemme, men måtte bestille hjem.
Heller ikke var jeg kunde der fra tidligere.
Hvilke påslag har de??
 
JAvisst, hvorfor skulle man ikke kunne prutte om prisen på byggematerialer?

Alle der køber bil forsøger vel at prutte. Og ofte går det godt! Jeg mener, hvad kan der ske? Det er jo ikke forbudt på nogen måde. Oftest er det, præcis som du skriver Ekke, vores frygt der styrer.

Men man skal samtidig være forberedt på, at hvis man ikke lykkes med at få prisen ned til et acceptabelt niveau, at gå derfra uden at handle. Gør du ikke det, så har du tabt, og forhandleren har endnu mindre grund til at justere prisen.
 
Prutte er næsten et must nu i Sverige og køre rundt og tjekke priser.
Men hvordan kan man prutte 50% af prisen?
Det er omtrent hvad forskellen er med Tyskland :-/
 
At være om sig og omkring sig er åbenbart alfa og omega, når man skal bygge hus og vil slippe rimeligt billigt!

Tag bare gulvvarmen -
Vi skal have Wirsbo og har fået en specifikation på, hvor meget der forventes at gå til. Fra VVS'er A fik vi en pris på 58.500 kr for materialet (vi skal lægge det selv), mens VVS'er B giver os sin indkøbspris på tingene = ca. 30.000 kr! Alt, der krævedes for dette, var et telefonopkald....

Et andet eksempel - Jordvarme -
Alle de tilbud, vi har fået ind, ligger omkring lidt over 100.000 kr for boring, pumpe og installation. Bare pumpen koster ca. 40.000 kr (i listepris), og for boringen har vi fået tilbud på 25.000 kr (100 m). Altså lægger de 35.000 kr på for installationen! Min kæreste ringede til to virksomheder og spurgte, hvordan de kan retfærdiggøre denne installationsomkostning. Ingen af dem kunne svare på spørgsmålet uden at blive helt paf!

Så tal om, at der findes margener på tingene!
 
Marge, har I fundet en installatør?
Vi har det samme problem som jer. Vi har fået samme pris for boring. Pumpen er samme pris. Nu vil vi finde en installatør!
Hvad jeg forstår, skal installationen koste 15000 inkl. materiale. Men hvordan finder man en installatør, der gør det til den pris?
 
Vi har ikke 100% klart for os hvem der skal installere endnu, da det varer noget tid før det er tid. Har dog undersøgt lidt med vores rørlægger, og han sagde, at han sandsynligvis kan ordne det. Sandsynligvis køber vi pumpen af den samme fyr, som vi køber gulvvarmen af (=bedre pris), så vi skal høre, om han kan installere den. Lad os sige, at man betaler 15.000 kr for installationen, så har man jo alligevel sparet mindst 20.000 kr!
 
Hej!

Virker det med en almindelig rør-pulser eller kan man måske få hjælp der, hvor man køber pumpen?

Mvh Stefan
 
Åh!

Nu postede vi næsten præcis samtidig marge!

Undskyld for det ;-)

/S
 
Så skal jeg spørge vvs-fyren om han gør det :D tak for tipset
 
Den VVS-fyr som skal lave alt andet rør-arbejde for os sagde, at han aldrig havde installeret sådan en pumpe før, men at han sikkert kunne klare det alligevel. Det føles jo selvfølgelig lidt tryggere med en, der har lavet sådan en installation før, så derfor skal vi høre med en anden. Men som sagt, ja, en almindelig VVS'er burde nok have autorisation til at installere! (om jeg ikke har helt forkert...)
 
Marge, hvad får du for 30 000:-?
 
Mener du gulvvarmen?
I så fald er det et komplet Wirsbo gulvvarmesystem til et hus på 170 kvm (alt Wirsbo-materiale).

Det er dog prisen, hvis vi vælger gulvvarmeplader i spærrebrædder (og spærrebrædderne tilkommer i så fald). Vi overvejer dog at vælge kassetterne i stedet, de er lidt dyrere, men installationen bliver til gengæld lettere og hurtigere.
 
Ærligt talt, så er det fantasipriser, I taler om her... for installationen altså.

Det tager ikke mere end ti timer at installere en varmepumpe med alle rørføringer og trykbeholder.
Tag vvs'ernes timeløn gange det, så får I se, hvor I havner. Materiale - rør, koblinger, isolering og trykbeholder skulle ikke koste mere end et par tusinde kroner, højt regnet.

Det forudsætter, at gulvvarmefordeler er på plads, og at øvrige vandrør er ført frem, men det plejer de jo være, især hvis det er en støbt plade.
 
KarlXII --> Ja selvfølgelig er det fantasipriser - men det er præcis, hvad de tager også!! De kan jo desuden ikke begrunde, hvorfor de lægger så meget på heller, når man stiller dem mod muren!

Det er vel sådan, at det er "poppis" med jordvarme i dag, og mange tager vel bare imod tilbud på hele pakken uden at stille spørgsmål ved, hvad hver del egentlig koster. Det må jo være sådan, eftersom sælgerne blev så paf, da vi stillede spørgsmål!
 
Hvis man ringer til en større rørfirma må man vel kunne bede om at få en dygtig mand på løbende regning?
Aldrig i livet at det bliver dyrere i hvert fald.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.