Hej,

Vi er i gang med at bygge en lille mur på 25m x 40 cm og har indtil nu lagt første række med fix, da dette blev anbefalet af stenforhandleren. Vores grundmur er ret ujævn, så vi har forsøgt at jævne det ud så godt som muligt med hjælp fra fixen, men der er steder, hvor man kan se, at det hænger lidt mere.

Nu er det snart tid til næste lag, og tanken er at lime resten med PU700. Så vidt jeg forstår, erstatter 1 flaske PU700 20 kg cement, så vi bør ikke have brug for alt for mange til vores enkle lave mur (lige nu har vi 5 på lager).

Hvordan får jeg det nu jævnt og pænt? Så vidt jeg forstår, skal man spænde mursnor? Men hvordan gør man dette? Jeg mistænker, at afstandene skal være korte, da man ellers skal spænde snoren alt for stramt? Jeg har set en video, hvor de bygger op med et par lag sten på hver side og så fastgør de mursnoren i disse sten lag for lag. Man kan sige, at de først bygger op 2 tårne, og så trækker de en rettesnor mellem disse tårne, som måske står 2 meter fra hinanden.

Og hvad gør jeg, når teglstenen går langt over/under snoren? Jeg går ud fra, at stenlimet kun kompenserer for mindre forskelle mellem stenene?

Slå ned kæppe og spænd snoren imellem, afhængigt af længden så skal du måske sætte en kæp i midten.
Første omgang skulle have været helt lige, nu bliver det nok svært hvis du skal bruge lim, ellers må du skifte til fix der hvor det er for lavt, men så bliver fugerne ujævne.

Her er det hjælpemiddel, jeg taler om:
[video]https://youtu.be/ExltDReEdno?t=92[/video]

Men det er altså kæppe man skal bruge, typ håndtag/køpper til river og lignende? Hvor mange meter mellem hver kæp kan være passende uden at få et hæng på linen?

Jo, jeg forsøgte at få det så jævnt som muligt, men klacken er åbenbart meget ujævn, fuget går fra 2 cm (hvilket ikke var enkelt med fix) til kun 1 mm. Trods at jeg havde 2 cm til at udjævne det på, er det alligevel blevet sådan, at nogle steder er det ikke i lod, dvs. boblen er noget uden for markeringerne. Alternativet er at lægge fix på et niveau til, men det tager enorm tid, da det skal rettes op med lod, ikke bare kastes på. Desuden vil fugerne blive ujævne, som du siger.

Egentlig er der kun et sted, hvor det er synligt, at det går ned i en fordybning, måske kan man lægge fix kun lige der, men jeg mistænker, at det faktisk skrider mere end 1 cm.

Sådan ser den ene del ud.

qtTxiT0.jpg
http://i.imgur.com/qtTxiT0.jpg

Det er med andre ord ret svært at få adgang til at sætte stænger. Det første lag har jeg egentlig bare kørt på fri hånd og med lod naturligvis. Det ville dog have været praktisk, hvis man kunne bruge snor til de andre niveauer sammen med et lod. Jeg ved allerede nu, at muren sandsynligvis ikke vil følge tråden i højde, men det giver mig et bedre billede af situationen, måske kan man kompensere med fix nogle steder.

Da jeg satte sokkel for en carport, havde jeg kun 2 stænger på 8m
Du kan bruge hvad du vil, spids regel, skaft

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Tror det bliver svært at sætte nogle pæle i jorden her MEN det burde være muligt at bruge skruetvinge og skrue fast par pinde i eksisterende sten, selvom de er runde på forkanten (rundhuggede).

Må prøve det :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.