Ved du hvor afløbsstammerne går i badeværelset?
Hvor mange skabe og hvidevarer har du tænkt dig at have?
Har du mål på det store rum?
Det er sandsynligvis nemmest at have vask og eventuel opvaskemaskine mod væggen til badeværelset.
Udover vand og afløb skal du sandsynligvis bruge flere stikkontakter i det nye køkken.
Husk at købe støjsvage hvidevarer.
Tjek med andelsboligforeningens bestyrelse om det er okay at bygge om som du har tænkt, de skal godkende din ombygning.
To værelser med tekøkken kunne du måske kalde det. Om begreberne er lovbestemte på nogen måde ved jeg ikke, men jeg formoder, at de fleste forventer tre separate rum, hvis det skal kaldes for to værelser og køkken.
1. Ingen vil kalde den en 2-værelses med køkken.
2. At flytte køkken i BRF vil du sandsynligvis få store problemer med. Hvad er der under din lejlighed? Afløb og andet som ventilation bliver problemer.
Gjorde nøjagtig det samme i en lejlighed, der var ligesom din, for cirka ti år siden.
Da min daværende partner så solgte lejligheden, kunne mægleren ikke med god samvittighed kalde den for en toværelses med køkken Men det virkede ikke som om køberne tog sig ret meget af det. Er betegnelsen to værelser og køkken vigtig for dig, må du nok opsætte en skillevæg i stuen, der afgrænser køkkenet.
At flytte køkkenet var der dog ikke større modstand mod i foreningen. Vi førte kloakken via (og igennem) væggen og byggede den ind, så det blev til en lang hylde langs den ene væg. Det ser dog svært ud med din plantegning. Det ville have lettet meget, hvis vi havde fået lov til at føre kloakken til badeværelset, men det blev ikke godkendt.
Det bliver definitivt en toværelses, hvis du laver soveværelse af køkkenet, så vil mægleren sandsynligvis kalde det noget i stil med "Toværelses med åben planløsning mellem køkken og stue". Men regn med, at det bliver en stor renovering, du vil være nødt til at blæse mere eller mindre hele lejligheden ud, i værste fald også badeværelset.
Hvis lejligheden ligger godt (typisk i nærforstad til Sthlm eller bedre) er dog mit gæt, at du kan regne det hjem uden større problemer.
Det bliver definitivt en to'er, hvis du gør køkkenet til et soveværelse, så vil mægleren sandsynligvis kalde det noget i stil med "To'er med åben planløsning mellem køkken og stue". Men regn med, at det bliver en stor renovering, du vil være nødt til at blæse det meste af lejligheden ud, i værste fald også badeværelset.
Hvis lejligheden ligger godt (som inden for nærforstad til Sthlm eller bedre), er mit gæt dog, at du kan regne den hjem uden større problemer.
Præcis sådan har jeg det også fra mæglerens udtalelser. Og dem, der kom til fremvisningen, kunne næppe bekymre sig mindre om, det var en to'er med køkken eller en lejlighed med to rum og et køkken i den store stue
Som kontrast til skribenten ovenfor kan jeg sige, at det ikke blev så meget arbejde. Vi blæste ikke noget ud, og prisskiltet landede vel på 80k inkl. hvidevarer. Vi monterede skabene, trak rørene udenpå og byggede dem så ind op til brysthøjde, hvor vi lagde en smal hylde af valnød. Svært at forklare, men det blev meget flot.
Men for den næste køber kostede køkkenet sikkert det femdobbelte. Dette er dog i centrum af Malmö.
Min far boede i en lignende lejlighed, dvs et soveværelse og et fælles køkken/TV-stue (lille).. blev kaldt en lille toværelses af udlejningsfirmaet. Men hvad de egentlig kalder det er jo ligegyldigt, alle ved hvad de leder efter og bekymrer sig mindre om, hvad både mæglere og udlejningsfirmaer kalder det Kan man lide lejligheden, tager man den (køber den), punktum slut..
Jeg ville ikke tro, at den bliver mere værd i penge, fordi man kalder den noget specielt (desværre), gør bare renoveringen godt, så bliver det nok fint til sidst..
PS - Husk at tjekke grundigt med ejerforeningen, inden du går i gang.. nogle gange har de så mærkelige regler og krav!
Med venlig hilsen, Sandra
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.