Y
En væg, som vi troede var bærende, består udelukkende af en masse grovere reglar. Dog er de ikke direkte overdrevet stabile af den grund, ubelastede så at sige..

Så er jeg på vej til at fjerne nogle af de reglar, men føler, at jeg ikke vil tage chancer heller - hvis de i virkeligheden var bærende... under alle omstændigheder skader det jo ikke med så meget stabilisering som muligt..

Er det bare at sætte nogle grove reglar og trykke mellem tag og gulv og straks er det bærende, eller er det mere avanceret end som så?

Y
Jeg har en stor åbning til stuen, og nu bliver der snart en til, har fjernet vægpladerne nu, så kun reglerne er tilbage.

Jeg havde tænkt mig at sætte et lignende, solidt træstykke, som den første åbning har mod loftet, og sætte det på samme måde over den kommende åbning.

Men dette blev sat spørgsmålstegn ved af en. Samt at han talte om en metalkonstruktion...

Hvordan beregner man, hvor solide materialer man skal bruge?

Er det en villa, lejlighed?

Har du en planløsning?

Mikael_L
Der findes lidt gratisprogrammer, der i det mindste giver en fingerpeg om, hvilke dimensioner der er nødvendige:
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Industritra/Limtra1/lagerbalksprogram/
http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2461&amid=8736

En ting, man også bør tænke på ved alle sådanne ombygninger, er, at al vægt, man afvikler med en eller anden bjælke, skal jo tage vejen et sted. Så den vægt, der tidligere var spredt langs en skillevæg, bliver nu erstattet af to betydeligt større punktlaster, og da er måske ikke fundamentet eller bjælkelaget dimensioneret til dette.

Y
villa, modul, var egentlig ment at være åbning der ifølge mor, men hun besluttede andet, så jeg blev overrasket over, at den var bærende og ikke noget hurtigt lappet sammen.

grunden, torpagrunden, er som en mur nedenunder, hele vejen, så den skal nok klare det...

desværre har jeg ikke et funktionelt kamera til at tage billeder af plantegningen, og jeg har kun en, jeg har lavet i 3D for at illustrere (med rigtige mål), hvis den dur? eller har plantegningen lidt markeringer og sådan noget, der afslører noget?

C
Det duer nok, det er tydeligt oftest hvilke vægge der er bærende, medmindre det er en rigtig besværlig konstruktion...

Yrrol sagde:
villa, modul, var egentlig ment at være åbning der ifølge mor, men hun bestemte andet, så jeg blev overrasket over, at det var bærende og ikke noget hurtigt sammenlappet.

grunden, torpargrunden, er som en mur under der, hele vejen, så den skal nok klare det...

desværre har jeg ikke et funktionelt kamera til at tage billedet af plantegningen, og jeg har kun en jeg har lavet i 3d for at illustrere (med rigtige mål) hvis den dur? eller har plantegningen lidt markeringer og sådan der afslører noget?
Vis billedet da. Måske det fremgår tydeligt om det er bærende.

Y
Lidt ærgerligt, for jeg havde kun taget billede af den enklere plantegning, der kan man ikke se, at der er en til, kort, mur. Formentlig på hver sin side rundt om trappen.

Uhyggeligt er, at de nok har muret åbningen til den ene halvdel af huset, så hvis det lækker under badeværelset, kan jeg ikke komme derind!?... dyrt at lave en åbning?

Ifølge de alternative plantegninger kunne man få taget udformet på alle måder, med både et eller to små badeværelser, soveværelser osv...

I dag... så har jeg åbnet væggene der omkring trappen, og tænker at sætte flere regler for at det virkelig skal stå imod, når jeg har fået isoleret det kolde loft og løber rundt deroppe... overvejer at forstærke ved wc og den væg mellem soveværelserne. 5,6x8 cm regler i disse vægge... I kan se den skillevæg i de nedre soveværelser, lige over er der to garderober, imellem er en solid tjokisbalk. Mens den større åbning mellem stuen og hallen har en noget lavere tjokisbalk...

rød linje = væg som jeg har klædt af og skal lave åbning senere...
lilla linje = den ekstra mur...
thumb-B6EC_4B4B7F13.jpg
(klik for fuld størrelse)

Det gule er garanteret bærende!. Sandsynligvis har du forstærkninger oppe i loftet ved åbninger. Mangler du dem, er det meningen, at aflastningen fra væggen ved siden af skal overtage funktionen. For at fjerne noget, skal du have afstivning langs hele huset. Selv hvis du tror, at intet hviler på væggen. Man opdager behovet, når man har fest på første sal :D

• Plantegning af hus med markerede bærende vægge og tegning af tagkonstruktion med dimensioner, med fokus på strukturelle elementer.
Y
om jeg nu har to åbninger, som bare er forstærkede, hvorfor skulle jeg pludselig have brug for at gøre så drastikt meget mere for den tredje åbning?

forvisso overvejer jeg at åbne den sidste indre væg uden for WC og tjekke samt montere mere robuste regler også der... og ved trappen...

Y
mellem to nederste soveværelser.
mellem gang og wc
mellem trappe og stue.
mellem trappe og køkken..

så er det altså 5,6x8cm med en afstand på 54,5....

ovenpå disse ligger en (horisontalt) 3x8cm planke mellem stolper og loft...

bortset fra ved åbningerne... der er det kraftigere sager..24x7cm er den ind til stuen, ved soveværelserne er det typ 28x7cm...

----

hvad ville være bedst... at jeg lod de liggende planker være men monterer flere og tykke stolper, så de står tættere eller noget...

eller at jeg forkortede stolperne og lirker op tykkere horisontale bjælker ved loftet?

Y
Er lidt bekymret over den ene eksisterende limtræsbjælke..

I den ene del af korridoren, som har en mindre åbning, der har de sat en meget høj limtræsbjælke, mens den større åbning til stuen har betydeligt lavere bjælke.. Skal jeg måske benytte muligheden og løsne denne og få en kraftigere mon tro?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.