Hej!
Jeg vil skabe et rum på ca. 4x2m under jorden.
Afhængigt af hvor meget isolering mm. der vil være nødvendig for taget,
måske kommer 170mm af den kolde kælder til at være over jorden og alligevel få 2m lofthøjde )
Væggene planlægges muret med 190mm lekkablokke samt puds på inderside og yderside.
Ydersiden vil mindst to sider blive isoleret med en drændug - 200mm (Isodrän / Pordrän / Optidrän?)
Udenpå isoleringen af ydervægge vil Optidrän blive lagt (forhindrer fugt udefra og ind)
Gulvet planlægger jeg at støbe (100mm), samt vil blive isoleret med XPS-isolering - 150mm - 250mm?
Taget er mere usikkert (overvejer at lave valvet tag (100mm beton?) - rigtigt eller forkert?
Sender en skitse. Det grønne område er, hvor vores kolde kælder planlægges.
Spørgsmålene er ret mange.
Men hvilke parametre er vigtige at opnå?
temperatur?
fugtighed?
luftskifte?
eller?
Temperatur .:
Gulv og ydervægge synes jeg er godt ifølge ovenstående, men indervægge?
Skal isolering placeres indenfor eller udenfor væggene?
Indenfor / udenfor taget?
tykkelse?
Kan der blive for meget isolering?
Dels ønsker jeg, at kulden skal holdes inde, men vil ikke køle rummet ved siden af.
Eller om vinteren vil jeg beholde varmen og om sommeren holde varmen ude.
Ventilation
Ventilation er vigtigt (tror jeg) - men hvordan skal luftventilerne placeres?
Højt / lavt eller både og?
Type af ventiler?
Selvtræk / blæserstyret?
Fugtighed
Er risikoen stor for, at det bliver for fugtigt eller for tørt?
Løsning?
Løsning - temperatur?
Har overvejet, om det ville hjælpe at lægge et afløbsrør 110mm (i et zigzag mønster) under gulvet, (rummet ved siden af) - ville større/mindre dimension blive bedre?
Sætte evt. en blæser og udnytte jordvarmen til automatisk regulering af temperaturen. (dum idé?)
Løsning - ventilation?
Overvejer en ventil på hver sin kant - eller er en ventil gennem taget bedst? (eller alle steder?)
Skal ventilerne / en ventil? placeres højt eller lavt?
Ville ventilationen få bedre effekt, hvis et rør 110mm skulle lægges på 1,5m dybde under jorden samt 10-15 meter langt - inden udløbet når jordoverfladen?
eller ville disse rør blive et tilholdssted for smådyr?
Taget vil blive dækket af bl.a. Overpap (men måske skal beklædes med metal (gråt?) da jeg ikke ønsker et sort tag - specielt om sommeren)
Måske var lidt klodset udtrykt
I det lille rum ønsker jeg at have det "koldt" (+4?) - men ønsker ikke, at den temperatur skal sprede sig ind til det "halvvarme" rum (+10?) ved siden af.
Måske var det lidt klodset udtrykt
I det lille rum ønsker jeg at have "koldt" (+4?) - men ønsker ikke, at den temperatur skal sprede sig ind til det "halvvarme" rum (+10?) ved siden af.
Nej, så langt var jeg med, men hvad er det, der gør, at rummet bliver koldt, hvis det er isoleret udvendigt?
Ventilation?
Rummet ligger næsten helt under jord?
eller???
Isoleres det ikke, vil det blive meget varmt om sommeren? (lidt svært at sige - synes jeg)
Derfor overvejer jeg - hvorfor ikke lægge et afløbsrør zig zag under isoleringen af gulvet ved siden af
Der er der altid nogle + grader, jorden er sandsynligvis altid fugtig.
Men vil der blive dannet vækst i luftrøret (skimmel eller lignende)?
Kondens?
andre problemer?
Et isoleret og ventileret rum uden varme-/kilde vil holde mere eller mindre samme temperatur som tilluften, dvs. samme temperatur som kælderen, hvis du tager luften derfra, alternativt samme temperatur som udendørsluften, hvis du tager den derfra. Hvilket sandsynligvis ikke giver dig det resultat, du er ude efter.
Derfor ville jeg ikke (varme-)isolere mod ydersiden, bortset fra eventuelt den del, der ligger over jorden.
Kondens og fugtproblemer er altid en potentiel udfordring i kolde ventilerede rum, men jeg har egentlig ikke nogle konkrete tips til, hvordan du bedst bygger for at eliminere den risiko.
Føler den samme usikkerhed over for visse dele af projektet.
Bliver der for lidt isolering, kan det måske suppleres senere (indvendigt?).
Skulle temperaturen falde under 0 og jorden fryser - bliver det problemer med leret, som vil løfte huset.. (deraf isolering)
Isoleringen kan formodentlig ikke fjernes senere.
Det er dugpunktet, der afgør, om der dannes kondens. Dugpunktet påvirkes af blandt andet temperaturen (varm luft kan håndtere betydeligt mere fugt end kold luft). Er der mere fugt i luften, end luften kan håndtere, vil vandet udfældes mod produkter/vægge/genstande og danne kondens.
Derfor begyndte jeg at lege med tanken om at hente "kulde" under gulvet - men mangler anden ventilation, bliver det formentlig indelukket.
Først tænkte jeg på at cirkulere luft under gulvet, men begynder at overveje at cirkulere vand.
Hvis den indkommende luft køles ned under jorden, vil den formodentlig kondensere i røret, og det vand, der dannes, skal håndteres (på en anden måde) fx via afløb (men røret under gulvet ligger lavest) - Kan fungere med indkommende luft.
Har kigget på en billig FTX - Den kunne måske holde varmen ude og kulden inde - om sommeren?
Rummet (ca. 8m2 / 16m3) vil blive delt op i to dele.
Den mindre del vil indeholde "teknik" som luft kompressor mm.
Den anden del vil blive "koldkælder" (hvis det lykkes).
Lige nu er planerne at lægge gulvvarmeslange (20mm) i slynger under gulvet / under isoleringen, til en lille cirkulationspumpe, som tilsluttes til en køler (med blæser?) i rummet som skal holdes koldt.
(målte temperaturen på grundvandet for nogle uger siden til +2,7 grader).
Den ene ventilation vil blive placeret lavt dvs. med en hældning fra udeluft gennem jorden (silt) til rummet nær gulvet. (med en gulvafløb i nærheden for evt. håndtering af kondens). Røret vil blive 5-6m. - Formentlig vil det blive et lidt tykkere rør 125mm eller 160mm eller....(langsommere luftstrøm) Lige nu overvejer jeg et PVC-rør. (Ved ikke om spirorør begynder at ruste under jorden)
Hvilken retning luften vil trække (ved naturlig ventilation) ved jeg ikke, men det føles som om denne om sommeren bliver FRA-luft.
Om vinteren vil retningen nok vende? som TIL-luft
Forår / Sommer usikker retning.
I skillevæggen mellem rummene vil der blive sat to åbninger, en højt og en lavt.
Den anden ventil vil blive placeret højt i den anden ende af rummet.
Først tænkte jeg på at sætte en luftventil ind, som automatisk reguleres med en bimetal. - (Åben om sommeren og lukket om vinteren.) Men nu overvejer jeg en vægmonteret FTX (tidligere nævnt). Måske vil den hjælpe med at stoppe temperaturforskellen.
Om vinteren er ønsket at bevare den lille varme, der er i rummet.
Om sommeren vil den forhåbentlig holde varmen ude (dvs. få en omvendt funktion) samtidig med at der sker et luftskifte.
Har ingen idé om min strategi vil fungere.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.