Jeg skal lægge 14mm askparket (mærke Arena) på plade på jord.
Pladen er isoleret med 30cm flamingo.
Pladen blev støbt i juni 2010, dvs. er 2,5 år gammel.
Sidste vinter (2011/2012) blev det holdt til varmegrader (ca 15gr C) med byggeblæser, det var da begyndte der blev træpanel til loft osv., og man ville derfor have det rette klima.
Efteråret 2012 og indtil nu har det været holdt 18-20gr med byggeblæser.
Har også kørt med affugter for at få fjernet evt. fugt i træregler/plademateriale osv.
I monteringsanvisningen i afsnittet om gulvvarme står følgende:
Tænd for gulvvarmen mindst to uger før installationen af din parket.
Hæv vandtemperaturen i beholderen gradvist, med højst 5gr C per dag til 50 gr C.
Hvis du kan have varmen på længere, er det endnu bedre.
Sluk for varmen helt før installationen af dit gulv. Maksimal gulvtemperatur er 18gr C.
Efter at gulvet er lagt, skal du vente MINST 48 timer, før du tænder for varmen igen, gradvist (2gr C per dag).
Højeste tilladte kontakttemperatur for parketten er 27gr C.
Maximal varmvandstemperatur er 50gr C.
Ændr ALTID temperaturen GRADVIST i begyndelsen og slutningen af en opvarmningsperiode.
Jeg rådspurgte sælgeren, som ringede til Arena og spurgte. Sammenfattende troede man, med en så gammel plade, ikke, at der skulle være noget problem.
Formålet med at køre gulvvarmen før gulvlægning er at få fugt ud af undergulvet.
Men det er jo svært at få garantier, hvis jeg skulle lægge gulvet uden først at tænde for gulvvarmen.
Blev anbefalet at måle fugtigheden.
Vaskerummet venter på overfladebehandling, inden jordvarmepumpen kommer ind, dog er energibrønden boret og kollektor slangen trukket ind og klar.
Men jeg havde ikke lyst til at vente to uger yderligere efter, at pumpen kommer ind for at lægge gulvet.
Selv tænker jeg, at pladen er så pass gammel, at det er forskelligt, når huse bygges hurtigt.
At det har været opvarmet så længe, at det burde være tørt.
Og at det er urimeligt at køre 50gr C fremledningstemperatur i to uger i et nyt hus, det bliver jo næsten sauna.
Hvad siger I?
Langt indlæg blev det....håber I orker at læse.