3,031 læst ·
4 svar
3k læst
4 svar
Asfaboard vs Örnpapp - Dampgennemtrængelighed
Hvad er mest diffusionsåbent, Asfaboard eller Vindpapp? I mit tilfælde handler det om Örnpapp fra ByggMax og også deres Asfaboard.
Asfaboarden er tænkt som vindbeskyttelse inden for yderbeklædningen af plade på en haveskur, som så isoleres med mineraluld. Grunden til at jeg spørger er, at jeg har tænkt mig at sætte Örnpappen først, mod reglerne, og så sætte asfaboarden udenpå det. (Derefter tænkte jeg at anvende luft- og sømmeliste) Men hvis asfaboarden er mindre gennemtrængelig, så kan vanddamp måske samle sig mellem den og örnpappen?
Alle råd & vejledninger er velkomne om denne idé.
Asfaboarden er tænkt som vindbeskyttelse inden for yderbeklædningen af plade på en haveskur, som så isoleres med mineraluld. Grunden til at jeg spørger er, at jeg har tænkt mig at sætte Örnpappen først, mod reglerne, og så sætte asfaboarden udenpå det. (Derefter tænkte jeg at anvende luft- og sømmeliste) Men hvis asfaboarden er mindre gennemtrængelig, så kan vanddamp måske samle sig mellem den og örnpappen?
Alle råd & vejledninger er velkomne om denne idé.
Læste at hvis vind og regn pisker på pladevæggen, så kan det trænge ind vand, så asfaboarden bliver fugtig nogle gange. Tænker at hvis væde så kommer ind, selvom det kun er mellem asfaboardens samlinger, så kan det blive fugt i væggens isolering.Rickard. sagde:
Og så har Örnpappen stået nogle år i garagen og taget plads, så det er jo også en måde at komme af med den.
Skuret er færdigt for længe siden, men kom lige til at spørge AI (ChatGPT) om dampspærre. Han sagde at både Ørnpap og f.eks. Bison syntetisk vindbeskyttelse er mere gennemtrængelige end Asfaboard.Roger G Olsson sagde:
Læste at hvis vind og regn pisker på pladevæggen, kan der trænge vand ind, så asfaboarden bliver fugtig nogle gange. Tænker at hvis fugtighed så kommer ind, selvom det kun er mellem asfaboardens samlinger, kan det blive fugt i væggens isolering.
Så har Ørnpappen stået nogle år i garagen og taget plads, så det er jo også en måde at slippe af med den.![]()
Klik her for at svare