Var helt overbevist om, at det var Asfa ELLER udegips ELLER spærrebånd+vindpap der gjaldt, men min far vil have vindpap indeni Asfaboarden. Korrekt eller unødvendigt, hvad siger forsamlingen?
Jeg havde bare tænkt mig at tætne vandrette asfa-samlinger med vindpap og asfaltklister...
Og sætte diagonale spærrebånd trods asfaen for en sikkerheds skyld, men det er måske også overkill?

Asfaboard, hvor fugttæt er den? Er der nogen, der ved det?

I Norge er det almindeligt med dobbelte vindskærme, afhængigt af det ekstreme klima, der ofte hersker der. Din far har måske erfaring derfra.

Unødvendigt med dobbelt, synes jeg. Derimod ville jeg have brugt dykkertape plus asfan.
Asfan er "tilstrækkelig" vandtæt, dvs den klarer lidt stænk bag panelet.

Tak, så tolker jeg det som om jeg ikke er helt ved siden af i hvert fald! Måske tilføjer jeg et lag vindpapp mod nord, da jeg har lidt i overskud i hvert fald...

Med fugttæt mener jeg:
-Er den tilstrækkelig diffusionsåben til at passe yderst på en almindelig trækonstruktion?

Hvis du mener under panelet, så ja.

Almindelig konstruktion udefra og ind
Panel
Spiklækt
Asfa
Regelstamme med isolering i fakkene fx 195X45
difftæt plast
regelstamme 45X45. Her trækker man el blandt andet
Gips
Tapet

Mikael_L
Perfekt Mikalel_L, præcis hvad jeg tænkte på... -Gik det godt til eksamen ;)

Mikael_L
Det der er bare et dokument google fandt til mig. :)

• Synes
Jonas12456
  • Laddar…
J
Hvor jeg bor, kører alle med både Asfaboard og vindpap, men her blæser det meget.

Bor man et sted, hvor det ikke blæser meget, burde enten det ene eller det andet være nok.

Martin_B
Og for at gøre det endnu mere kompliceret:

1. Som supplement til Asfaboard: Vindpap eller Vindsikringsdug?
2. Vindpap udenpå Asfaboard, eller indenfor?
3. Hvis det er VindsikringsDug, udenpå eller indenfor Asfaboarden?
4. Hvorfor ikke tape Asfaboardssamlinger med eksempelvis Sitko Flex tætningstape? Eller hæfter det ikke godt på Asfaboarden? Måske løsner det sig med tiden?

Martin_B
Intet svar endnu, så jeg stiller et spørgsmål.

Hvis man også har et ydre isoleringslag, dvs. et tyndere isoleringslag uden for stommen, ville man så ikke kunne montere som følger med ønskede resultater?:

Indefra og ud, og jeg springer alt over indenfor stommen:
1. Stomme, ja, lad os sige 145 reglar for eksempel, med 145 isolering da jo.
2. Vindtætningsdug
3. Ydre isoleringslag 45 mm
4. Asfaboard
5. Luftspalte 28 mm
6. Panel

Vindtætningsdugen ville i så fald sidde som en ekstra vindtæthed, mellem den tykkere isolering og den tyndere ydre isolering. Derefter har man asfaboarden som tager de første luftstrømme.

Burde vel være ekstra godt, ikke?

Sejt trådhejs ;) men spørgsmålet er stadig aktuelt.

Så længe asfan er samlet over en regel, burde den klare vindlast godt nok.
For vandindtrængning sammen med vind er der en vis risiko for, at det bliver lidt fugtigt i samlingerne, men jeg tror ikke, at det egentlig er noget nævneværdigt problem.

Har asfaboard bag vores panel. Ved demontering af vinduer og panel fra tidligt 80-tal var samlingerne nederst mod syllen, (i linje med vinduets yderkanter), lidt krakelerede, men intet der havde nogen funktionel betydning. Det var i øvrigt tydeligt, at der var trængt vand ind bag vinduesfoderet og løbet ind bag panelet/langs med asfans samlinger, så det var et værst tænkeligt scenarie. Bag panelet i øvrigt nede ved syllen var der intet at bemærke. Under vinduet er altid et svagt sted, og åbenlyst unødvendigt at samle asfan lige der, (selvom det var det nemmeste).

I garagen over garageportene er det uisoleret, og asfan samlet uden regelstøtte et sted. Der er trængt lidt fugt ind, når vestenvinden og regnen har spillet sammen, med vægt på lidt. Havde der været enten en regelsnak og/eller fyldt med isolering og en tæt vægbeklædning på indersiden, betvivler jeg, at der var blevet nogen indtrængning.

Et ekstra lag vindtætning ser jeg kun som et plus, der forbedrer/forstærker og fungerer som en 2. forsvarslinje, når den første svigter, hvilket den normalt altid gør over tid. I vores hus og økonomibygninger er der masser af bevis på diverse skader af asfan, såsom sømhuller, hammerslag/fejlslag, transport/håndteringsskader osv., som alle er indgangsport for yderligere destruktion, idet insekter og gnavere sætter tænderne i de mindste fnug/huller/skader. Jeg betvivler, at der findes mange huse uden en eneste mindre defekt af denne slags. Og selvom nye huse har en fuldgod beskyttelse mod gnavere og insekter og fugt, kommer der oftest blottelser med tiden, såsom ved facaderenoveringer, om-/til-/udbygninger, vinduesudskiftninger osv.

• Synes
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Oldboy Oldboy sagde:
Et ekstra lag vindafskærmning ser jeg kun som et plus, der forbedrer/forstærker og agerer 2. forsvarslinje, når 1. fejler, hvilket det normalt altid gør over tid. I vores hus og økonomibygninger er der masser af bevis for forskellige skader på asfaboard, såsom sømhuller, hammerslag/missede slag, transport/håndteringsskader osv., som alle er indgangsportaler for yderligere ødelæggelse, ved at insekter og gnavere får fat i selv den mindste fnas/hul/skade. Jeg tvivler på, at der findes mange huse uden en eneste lille defekt af denne slags. Og selvom nye huse har fuldstændig beskyttelse mod gnavere, insekter og fugt, bliver der ofte blottet over tid, såsom ved facaderenoveringer, ombygninger/udvidelser, vinduesudskiftninger osv.
Hvad mener du om mit eksempel så? Dvs. at man har asfaboard yderst, og vindafskærmning 45 mm indenfor med 45-isolering imellem så jo. Citerer mit eget indlæg:

"Indefra og ud, og jeg springer alt indenfor rammen over:
1. Ramme, ja, sig 145 reglar for eksempel, med 145 isolering så jo.
2. Vindafskærmning
3. Ydre isoleringslag 45 mm
4. Asfaboard
5. Luftspalte 28 mm
6. Panel"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.