Medlem
· Västra götaland
· 3 indlæg
Har forsøgt at få klarhed i, hvad der er forskel (om der er nogen) mellem ASFA og ASFALT board!? Er det bare en forkortelse, eller er der nogen forskel på disse to "produkter".
Desuden undrer jeg mig over, om det er det bedste materiale at bruge som blindbund for en selvventilerende krybekælder?
Tak på forhånd!
Desuden undrer jeg mig over, om det er det bedste materiale at bruge som blindbund for en selvventilerende krybekælder?
Tak på forhånd!
Hvad jeg ved, er det det samme.
Ville ikke anbefale det til blindbotten. Har ingen egentlige beviser for det andet end at det føles lidt for svagt. Jeg brugte trossbottenskivor. Det er 6mm tykke oliehærdede masonitskiver. Bredden på disse skiver er 550mm for at passe mellem gulvbjælker cc60.
Ville ikke anbefale det til blindbotten. Har ingen egentlige beviser for det andet end at det føles lidt for svagt. Jeg brugte trossbottenskivor. Det er 6mm tykke oliehærdede masonitskiver. Bredden på disse skiver er 550mm for at passe mellem gulvbjælker cc60.
Nej, det er ikke passende, det betragtes rent faktisk som upassende. Asfaboarden har tilsyneladende en tendens til at mugne, når den bruges som gulvunderlag. Brug gulvunderlagsplader ifølge indlægget ovenfor.hanpatoppen sagde:
Medlem
· Västra götaland
· 3 indlæg
Tak for tipsene!
Er følgende "laginddeling" nok oppefra og nedefter:
1. 28mm råspont
2. Isolering
3. Trossbottenskiva
...eller er det også nødvendigt med brædder sømmet i bjælkelaget for at "støtte" op trossbottenskivorna?
Er følgende "laginddeling" nok oppefra og nedefter:
1. 28mm råspont
2. Isolering
3. Trossbottenskiva
...eller er det også nødvendigt med brædder sømmet i bjælkelaget for at "støtte" op trossbottenskivorna?
På undersiden af gulvbjælkerne sætter du en trossbottenbrædde (22x95 eller 22x120). På den måde får du en hylde på hver side af mellemrummet til at lægge trossbottenskiven på. Godt hvis det bliver tæt for at mindske risikoen for mus. I samlinger lægger du vindtæt papir.
Jeg vil sige, at følgende lag er "det almindelige" (set oppefra):
Overfladelag
22mm Gulvspån
Fugtspærre
Isolering/gulvbjælker
Vindtæt papir
Trossbottenskive
Trossbottenbrædde
Dette afhænger naturligvis af, hvad du skal bruge rummet til.
Se på www.byggbeskrivningar.se Beskrivelserne "Enkelstugan" og "Enkelboden" tror jeg behandler dette .
Jeg vil sige, at følgende lag er "det almindelige" (set oppefra):
Overfladelag
22mm Gulvspån
Fugtspærre
Isolering/gulvbjælker
Vindtæt papir
Trossbottenskive
Trossbottenbrædde
Dette afhænger naturligvis af, hvad du skal bruge rummet til.
Se på www.byggbeskrivningar.se Beskrivelserne "Enkelstugan" og "Enkelboden" tror jeg behandler dette .
Jeg brugte asfaboard, da jeg renoverede min ene krybekælder for nogle år siden, ingen tegn på skimmel endnu, i min anden krybekælder sidder der også en form for asfaboard, den har siddet der siden 50-60'erne, ikke det mindste tegn på skimmel der heller! Men det afhænger selvfølgelig af hvor meget fugtproblem man har i sin krybekælder.
Fugtspærre under gulvspån synes jeg ikke er en god idé, da man ikke kan lime spånen mod reglarne, hvilket medfører betydeligt større risiko for gyngen i gulvet.
Fugtspærre under gulvspån synes jeg ikke er en god idé, da man ikke kan lime spånen mod reglarne, hvilket medfører betydeligt større risiko for gyngen i gulvet.
Klik her for at svare