Antager at "kan dette være asbest?" er et ofte tilbagevendende spørgsmål her, men nå ja, jeg bidrager med endnu et.

Renoverer badeværelse på førstesalen i en 1½-plansvilla fra 1976. Ved ikke om den nuværende status er original eller om det er blevet renoveret senere. Tidligere ejere har haft fuldt af skruehuller i væggene, også i bruseren, så der bliver lidt at rive, hvor fugt er trængt ind.

Det første jeg undrer mig over er en væg, der består af en spånplade + gips. Gipsen sidder kun fast med nogle få søm, mærkeligt nok, men det ser ud som om, at der også er en form for lim med i spillet. Måske som er løsnet på grund af fugt. Alt er knastørt nu i hvert fald.

Andet spørgsmål drejer sig om fliserne. Det ser næsten ud som om de er limet direkte på væggen...?

Hvad siger I, risiko for asbest?

Vægbillede med revne tapeter og synlig spånplade bagved i et badeværelse, med paneler og en delvist synlig toilet øverst til højre. Væg strippet for gips og spånplader, viser mulig fugtskade i badeværelse i gammel villa under renovering. Potentiel asbestrisiko. Overflade med beskadiget flisebeklædning, hvor fliser er brudt af en væg, hvilket afslører underliggende limrester og blomstret mønster.

Ja, der er en risiko for, at du har det i fliseklæberen eller fx i limet til gulvmåtten. Prøvetagning er den eneste måde at vide det med sikkerhed.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.