Hej!
Jeg rev i dag en pejs med tilhørende kassette ud. Fjernede to fliser i hver ende af gulvet, som pejsen stod på, med fuge og sendte dem til analyse først, eftersom huset er fra '65. Resultatet viste negativt. Det så ud som om, de havde sat fliserne i almindelig mørtel, det lignede ikke fix, men fugerne kan jo selvfølgelig indeholde asbest. Da jeg havde fjernet den forhøjning, som pejsen stod på, ser jeg, at måske 10 af fliserne havde en hvid belægning under, ikke den grå, som almindelig mørtel giver.
Efter at have kigget nærmere, ser jeg, at disse ca. 10 fliser sad med et meget tyndt lag, ca. 1-2 mm af noget hvidt mørtel ovenpå almindelig mørtel. De sad helt tilfældigt på denne forhøjning. Tænkte, det kunne være en form for kalkudfældning, der gjorde det yderste lag af mørtel hvidt?
Arealet er ca. 1x1,5 m, så det virker sandsynligt, at de satte alle fliserne på en og samme dag, jeg kan ikke tro, at det skulle være fix, som man har lagt et super tyndt lag ovenpå mørtlen??
Er mest nysgerrig, hvis nogen har set noget lignende, alt er væk, så skaden (hvis nogen) er allerede sket, men man lærer måske noget nyt alligevel.