Ser ud til, at jeg har en asbest i en del af ventilationsventilen over komfuret i køkkenet i min hytte. Ser ud som et gråt cementrør, men det er ikke det, kan jeg også se. En ven var på besøg og sagde gratis, du har jordens giftigste stof der... men lad den sidde, så er der ingen fare. Spørgsmålet er, om det er nogen fare at have den siddende, eller bør man kalde ind sanerere for at få den fjernet. (Nej, jeg har ikke tænkt mig at rive den ned selv, selvom det er som at ryge en pakke cigaretter, jeg ryger heller ikke). Den sidder altså over komfuret (elkomfur) i ventilationsudgangen og har ingen kontakt med nogen anden ventilation. Det ser dog ud som om, der er lækket vand ind tidligere, som den tidligere ejer har tætneret, træet rundt asbestrøret er relativt vandskadet.

Asbest er ikke giftigt. Derimod kan de skarpe nåle skade celler i lungerne, hvis man indånder en masse over lang tid.

Jeg ville ikke bekymre mig så meget om ventilationen, dels så stiger varm luft, hvilket betyder, at du har træk UD af huset via ventilen, dels tror jeg ikke, at et eternit-rør frigiver fibre, så længe man ikke begynder at save i det.

Er du sikker på, at din ven ikke ved en fejltagelse så din saltkar, da han sagde, at du har verdens giftigste stof der? For salt klassificeres faktisk også som gift og et meget potent gift, som har sådanne mærkelige egenskaber, at det ikke opløses i sprit. Lad røret sidde, indtil du skal lave en renovering, og fjern det da så fuldstændigt som muligt med lidt vandbesprøjtning inden.

Forummet ser ud til at have været ramt af en slags asbestpanik!

Røret er helt ufarligt, hvor det sidder, og det er helt ufarligt, når du fjerner det. Sørg for ikke at ødelægge røret. Når røret brydes, frigives fibre, som du ikke vil have i dig for meget af.

Der findes også gammel 70'er-rørisolering, der ser præcis ud som asbest, men som ikke er det. Jeg har selv sendt prøver i arbejdet og blevet overrasket, når det har vist sig at være ufarligt. Så har man ofte haft 10 forstå-sig-påere på arbejdspladsen, der omhyggeligt har konstateret, at det er livsfarlig asbest.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.