Hej,

Jeg har en trappe i hallen med tre trin, som jeg har tænkt mig at beklæde trinnene med parketgulv.

Planen var at fjerne tæppet og slibe limresterne væk for derefter at lime parketten på.

For en sikkerheds skyld sendte jeg en prøve til asbestanalyse. Jeg fik dette svar i dag:

"Desværre - men godt at vide - tæppets bagside (det hvide) er en såkaldt asbestbagside med en meget høj koncentration af asbest."

Så nu er spørgsmålet, hvordan jeg skal få mine parkettrin på...

Hvordan ville I have gjort?

• Trappe med tre trin i en gang, dækket med en gammel gulvbelægning, der skal fjernes på grund af asbest, før der kan lægges nyt parketgulv.
Asbest er ikke farligt, så længe du ikke river i det. Du kan tage et saneringsfirma, der indkapsler og sliber det væk for dig. Du kan gøre det selv, hvis du er omhyggelig og forsigtig. Det man gør, er at sørge for, at alt materialet er på plads. Derefter taper du plastik, der danner en tæt zone rundt om trappen, for du vil ikke have støvet andre steder. Derefter har du brug for tøj, der kasseres bagefter og helst helmaske med pp3 filter. Slibemaskinen skal have opsamler og h13 filter. Når du er færdig med at slibe, tørrer du alle overflader i zonen af vådt to gange. Hvis du ikke har disse ting selv, bliver det hurtigt ikke så dyrt at få et professionelt firma. Jeg vil gætte på, at det koster et sted mellem 4000-6000 kr for arbejdet. Arbejdsindsatsen er lille, men installationsgebyret er ret højt. Jeg asbestsanerede et helt gulv på 30 KVM, og det kostede 11000 kr. Da var installationsgebyret godt og vel 3000 kr.

Silver78 Silver78 sagde:
Asbest er ikke farlig, så længe du ikke river i det. Du kan tage et saneringsfirma, der plastindpakker og sliber det væk for dig. Du kan gøre det selv, hvis du er omhyggelig og forsigtig. Det, man gør, er, at man sikrer sig, at alt materiale er på plads. Så taper du plastik, der danner en tæt zone rundt om trappen, for du vil ikke have støvet andre steder. Så har du brug for tøj, der skal kasseres bagefter, og helst helmaske med pp3 filter. Slibemaskinen skal have opsamler og h13 filter. Når du er færdig med at slibe, tørrer du alle overflader i zonen to gange. Hvis du ikke selv har disse ting, bliver det hurtigt ikke så dyrt for et professionelt firma. Jeg vil gætte på, at det koster et sted mellem 4000-6000 kr for arbejdet. Arbejdsindsatsen er lille, men installationsafgiften er ret saftig. Jeg asbestsanerede et helt gulv på 30 KVM, og det kostede 11000 kr. Installationsafgiften var da over 3000 kr.
Tak for et godt svar.
Vælger jeg at rive tæppet, så må det nok blive et firma, der gør det.

Det nemmeste ville være at lade tæppet blive, som det er, og sætte trappetrinene oven på tæppet. Men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre på en god måde...

Lime trappetrinene fast på tæppet..? >:)

Nu når du ved, at skiten findes, og det er ikke sikkert, at du vil huske det næste gang, er mit råd ikke at bygge det ind. Formentlig vil det heller ikke blive godt, hvis limen ikke får godt fæste.

Er det ikke muligt at fjerne hele trinene i stedet.

T TheGame sagde:
Går det inte att ta bort hela stegen ist.
Jo jeg var lidt inde på den løsning også :)

Ville det fungere at købe færdige trappetrin med næse og lime tæppet på samt skrue trinene fast nedefra? :)

• Synes
Tonito
  • Laddar…
Skruelim på en tynd krydsfiner. Så limer du trinene på den.

• Synes
Gummigunnar
  • Laddar…
S salkin85 sagde:
Skruvlimma på en tunn plyfa. Sen limmer du stigen på den.
Smart!
Lader til at blive den løsning. Tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.