Da jeg skrev dette indlæg i forummet, var jeg åben omkring, at min bekymring kan opfattes som overdreven.
Og at jeg er bevidst om dette. Men trods det, har jeg brug for ren faktuel information for at kunne træffe så kloge beslutninger som muligt.
Så, endnu en gang, tak til jer, der tager jer tid til at give mig jeres synspunkter på mine overvejelser!
Jeg sætter stor pris på det!

stake sagde:
Hvis du mener mig: Jeg er i gang og arbejder med mig selv.
TS har startet tre tråde i løbet af sine få dage som medlem på forummet, to om asbest og en om farlige stoffer i et gammelt spejl. Det er ikke rationelt eller nyttigt at bekymre sig så meget om disse ting.

I vores tidligere bolig havde vi asbest i flisefixet i køkken, gæstetoilet og badeværelse. Da vi renoverede, lod vi et saneringsfirma fjerne det, og det kostede cirka 11.000 kr. Det er en rimelig foranstaltning i forbindelse med renovering. At rive papiret ned på loftet, analysere tætningstråd eller endda overveje, om der er asbest i væggene, hvor man skal skrue, er overdrevet. Hvis man vil overdrive for sin sindsro skyld, kan man købe en luftrenser.

TS skriver, at hun er bekymret for at udsætte sin datter for farlige stoffer. Jeg kan garantere, at hun udsættes for farlige stoffer hver dag, og det er umuligt at beskytte hende. Al mad, vand og luft indeholder giftstoffer. Den friske luft i skoven om efteråret er fuld af skimmel og jordbakterier, og søen, vi bader i om sommeren, er fuld af tungmetaller. Om vinteren fyres der med brænde, og luften fyldes med kræftfremkaldende partikler, og om foråret spreder dyr og planter farlige stoffer og infektioner.

• Synes
Nyfniken og 1 anden
  • Laddar…
TS og Montøren bør nok søge hjælp sammen og bosætte sig i en nyproduceret lejebolig, hvis det overhovedet er sikkert......

TS spørgsmål er for mig på grænsen til sygeligt paranoide...

Beklager, hvis TS bliver stødt, men hvis man tror, at præcis alt i sin omgivelser indeholder farlig asbest eller andet farligt, så bør man nok overveje livets risici mere end én gang og begynde at værdsætte andre farer, man udsætter sig for dagligt, før man begynder at tænke over husets risici som TS gør. Det er sikkert større risiko for at dø af hudkræft på grund af solstråling end af et papbeklædt loft, det er jeg helt overbevist om!

Ja noget skal man jo dø af. I værste fald så dør man ikke af noget og bliver en krop på et hjem med liggesår og nyvejet halvfuld ble.

• Synes
Totem og 1 anden
  • Laddar…
Jeg mener heller ikke at udpege TS som en slags galning, vi har alle vores hang ups, edderkopper, flyrejser m m. Jeg ville bare forsøge at berolige lidt og sige, at der ikke er nogen fare.

Kunne aldrig have forudset, at dette ville blive en tråd, hvor fokus ligger på, hvad der er normal bekymring eller ej. Desværre ser det ud til, at det er blevet sådan. Jeg ønskede konkrete råd og viden i spørgsmålet. Bekymring er én ting, ren fakta er en anden. Det var fakta, jeg søgte. Ikke kommentarer omkring, hvad der er normalt eller unormalt at føle og tænke. Ikke kommentarer om, at jeg og andre i tråden bør søge hjælp sammen osv. Sådanne overvejelser mener jeg hører hjemme på et helt andet forum. Jeg er fuldt ud klar over, at det ikke er godt at bekymre sig for meget. Men, at blive opfordret til at søge hjælp i denne tråd føles hverken passende eller OK. Så, jeg ville være taknemmelig, hvis eventuelle indlæg fokuserer på selve spørgsmålet og ikke på, hvad der er normalt eller unormalt at føle og tænke. Til jer, der har givet mig konkrete råd og viden, vil jeg dog sige stort tak!

Et tip er vel at forsøge at vurdere alderen på installationer og bygningsdele; er det fra 50- eller 60-tallet kan man begynde at mistænke asbest. Så kan man rådføre sig med en ekspert.

Hvis det er asbest, er det bedst at lade det være i fred, indtil bygningsdelen skal renoveres.

Hvis man stadig er bekymret, kan man indsætte luftrensere i soveværelserne.

Sådan synes jeg det er fornuftigt at gøre.

• Synes
Asbesträdd og 1 anden
  • Laddar…
Har asbesten monterats i 50- eller 60'erne og mennesker boet i huset indtil TS købte det, er det næppe sandsynligt, at det er en sundhedsrisiko at opholde sig i det. Lad bare være med at pille ved det, du tror indeholder asbest, medmindre du skal renovere lige der.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Tak for synspunkter! Ja, mennesker har boet her før, men ikke i længere perioder, fordi det ikke var en privatbolig før, men var knyttet til en bestemt erhvervsrolle. Derfor er de, der har boet her, blevet udskiftet ret ofte.
Som kommentar til en tidligere synspunkt er der klart 50-60-tals renoveringer i huset.

thomas33's pointe var, at asbesten var gammel. Ikke at de, der havde boet der tidligere, kun havde boet der i korte perioder.

Med andre ord: De partikler, der ikke er løsnet og svævet rundt i luften på dette tidspunkt, kommer heller ikke til at gøre det.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ok. Så kan han sikkert have ment.

Ja, jeg har personligt revet tæpper ud med sort lim og papp indeholdende asbest..
For fem år siden nu. Da vi begyndte at renovere. Totalt uvidende. Nytt klikgulv blev lagt derefter ovenpå, uden at sanere under. Pap- og limrester blev tilbage under det nye gulv. Ingen tænkte asbest dengang... Store sprækker mod gulvlisten.
Tror det kan være bevidstheden om dette, der startede min asbestbekymring.
At ikke vide, om frigjorte fibre under det nye gulv gradvist kommer op i luften via sprækkerne.
Om jeg burde smide det nye gulv ud og sanere, eller tætne sprækkerne?
River jeg gulvet op, så er der snarere risiko for, at det, der ligger under, spredes endnu mere.
Medmindre jeg hyrer et professionelt saneringsfirma selvfølgelig.
Som sagt, sønderrivet pap og limrester findes stadig derunder sammen med det, der blev frigjort ved nedrivningen.
Men, som nogen har skrevet tidligere, det kan måske være nok at tætne sprækkerne.
Findes sikkert ingen der til 100 kan komme med den mest passende løsning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.