Status
Not open for further replies.
A
For fanden nu kom bekymringen ud af det blå, mit stikkontakt har løsnet sig og forsøgte at sætte det tilbage, men nu ser jeg, at der er smuldret hvide klumper der skruen sad. Vi havde en håndværker her for et par år siden, som skiftede alle stikkontakter, men det lykkedes åbenbart ikke så godt.

Til at begynde med tænkte jeg bare, at det er gips, men så kommer tankerne, søgte rundt og ser endda her, at asbest er blevet brugt i gips, huset er bygget i 1968 der.

FOR FAN FOR FAN.

Tape rundt om stikkontakten og satte min luftrenser til, men det var altså ikke så godt. overvejer at flytte sengen derfra i nat.

tommib
Tag tre dybe indåndinger (i et andet rum, hvis det føles bedre). Tør op det, der er løsnet, med et stykke vådt køkkenrulle og smid det i skraldespanden. Færdig. Den større risiko her er, at stikkontakten ikke sidder godt, den skal rettes.

Selvom det er et spørgsmål om asbest, hvilket det sandsynligvis ikke er, så er det ekstremt små mængder, og der frigøres ingen farlige fibre på den måde. Problemet med asbest er, når man bearbejder det med skærende eller slibende værktøj, så det støver. Det er de små fibre, der er farlige. Asbest i fast form, f.eks. som eternitplader eller bundet i sortlim, er ikke farligt.

Luftrenseren er i øvrigt helt forkert vej at gå, hvis det skulle dreje sig om en udledning af asbestfibre. Hvis den ikke har et HEPA-filter, spreder du bare fibrene værre med den. Men for at præcisere, i dette tilfælde spiller det ingen rolle.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Den mængde og håndtering du beskriver ville ikke spille nogen rolle, selv hvis det var den værste slags asbest. Men det var det ikke. Det var sandsynligvis spartelmasse eller gips. Så det er roligt. Du løber en meget større risiko for at dø af noget andet, f.eks. et stressfremkaldt hjerteanfald.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.