Støvlungesygdom er nok det farligste ved bearbejdning af sten og beton (& puds- & mørtel), eftersom stendamm altid forekommer. Dog tvivler jeg på, at der findes nogen nævneværdig/målbar statistisk risikoøkning for den, som ikke erhvervsmæssigt 8 timer/dag / 5 dage/uge år ud og år ind beskæftiger sig med det.

Når det gælder den ujævne murning/væg, så er det jo en lille begrænset overflade. Afhængig af hvor store udstående mørtelrester der er, så behøver en professionel murer måske ikke fjerne dem overhovedet. Det kan jo være passende at spørge først. Hvis det skal fjernes, og ikke er alle fugerne, så kan en hammer og mejsel være en passende tilgang, der ikke støver nævneværdigt.

Hvad angår at blande asbest i puds/slamning, så er der jo en vis logik, da fibertilsætningen armerer pudsen. Det mindsker risikoen for revnedannelse, og ved eventuel bom (begrænset overflade) slipper pudsen ikke lige så let. Gætter på, det er af nøjagtigt samme årsager, som flydespartel er armeret, (om end ikke med asbest nu om dage).

At blande fibre i mørtel er jo næppe meningsfuldt, eftersom man anvender armeringsjern. (Jeg går ud fra at fiberarmeret puds ikke kan konkurrere med armeringsjern om at holde murede vægge sammen?)

Oldboy: Jeg er enig, bortset fra din sidste ræsonnering. Det er ligegyldigt, om asbest gør gavn eller ej, mureren kan meget vel have blandet det i alligevel. Han kunne have troet, det gjorde gavn, han kunne have ønsket at spæde brugen op, han ville måske slippe af med det sidste i asbestsækken. Måske syntes han bare, at farven blev pænere. Det føles risikabelt at stole på, at alle mennesker til alle tider har truffet de mest logiske beslutninger.

• Synes
Eva Roos
  • Laddar…
Men hvor almindeligt var det egentlig? Jeg har arbejdet med to murere, som er lidt over 60 år gamle i dag, og ingen af dem har nogensinde blandet asbest i mørtlen. Jeg tror, det er en almindelig misforståelse, at der var asbest i alt fra mørtel til bulldej dengang.

PatrikJo sagde:
Oldboy: Jeg er enig, bortset fra dit sidste ræsonnement. Det spiller ingen rolle, om asbest gør nytte eller ej, mureren kan meget vel have blandet det i alligevel. Han kan have troet, at det gjorde nytte, han kan have ønsket at strække mørtelen, han ville måske af med det sidste i asbestsækken. Måske syntes han bare, at farven blev pænere. Det føles risikabelt at stole på, at alle mennesker til alle tider har truffet de mest logiske beslutninger.
Enig. Man skal huske, at asbest blev set som et mirakelmateriale til en absurd mængde formål, hvilket sandsynligvis farvede mange håndværkeres beslutninger om at blande det med diverse komponenter.

Stefan N sagde:
Men hvor almindeligt var det egentlig? Jeg har arbejdet med to murere, som er godt og vel 60 år gamle i dag, og ingen af dem havde nogensinde blandet asbest i mørtlen. Jeg tror, det er en almindelig misforståelse, at der var asbest i alt fra mørtel til bolledejen dengang.
Det kan måske skyldes, at de aldrig arbejdede særligt længe, mens asbest stadig var tilladt/branchestandard, eller endda det?
Hvis de er ca. 60 år gamle, så blev de født omkring 1955 og begyndte deres erhvervskarriere i 20-årsalderen, dvs. omkring 1975. Asbestrygterne kom via byggehygiejnen i 1974 og første forbud i 1976.
Så de kan ikke have arbejdet særligt længe, inden branchen stoppede med at bruge asbest på den måde, eller endda overhovedet.

Tvivler ikke på det, du siger, men pointen er, at generalisere det til, at mørtel aldrig har indeholdt asbest, ikke går, f.eks. pga. det patrikjo siger.

Senest redigeret:
Siger ikke at det ikke har eksisteret for det er jo fastslået uden tvivl men at det skulle være noget som rent rutinemæssigt blev blandet i tror jeg nu ikke. Man skal jo også huske på at der blev sparet på det meste som fx cement og at så blande i noget som selv om det var et billigt produkt alligevel kostede penge og så ikke havde nogen fornuftig opgave.

En googling giver en ret god indikation/fakta på, at det endda var temmelig almindeligt med asbest i murværk førhen, ikke kun i Sverige. I USA estimeres asbest i murværk i 80-90 % af tegl/murblokhuse bygget før 1980, ifølge OSHA (amerikanske modstykke til arbejdstilsynet)

blanda i nåt som även om det va en billig produkt ände kostade pengar och sen inte hade nån vettig opgave.
Opgaven burde vel have været at styrke materialet, samt give bedre beskyttelse mod fugt/kemisk påvirkning.
Rundt om komfurer/ildsteder fremfor alt for bedre holdbarhed mod varmen.

Tak for alle synspunkter! Sendte nogle stykker mørtel ind til ALS Scandinavia, både fra badeværelsesfuger (flisebelagt 70'erne) og kældervæggen. Ingen af prøverne indeholdt asbest, så det er altså bare at give den gas....

• Synes
Oldboy og 1 anden
  • Laddar…
harry73
Tak for tilbagemeldingen

Der skal ikke være nogen asbest, men letbetonen ser ud som blåbetong som, når det forstyrres, afgiver radon (radioaktiv gas). Jeg ville male/pudse den væg, hvis jeg var dig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.