Hej.
Har et hus fra 1967 med kælder.
Tænkte lægge klinker i kælderen.
Nu er der plastmåtte, der er firkantede fliser som udetræ. De sidder løst (som om klæberen har sluppet). Undrer om der er asbest i klæberen, de har brugt. Limet er ikke sort, som jeg har googlet mig frem til. Betonen ligner almindelig beton. Jeg har taget lidt billeder af forskellige steder.

Det ene billede viser det direkte klistret mod betonen. Det andet billede viser måtten klistret på en krydsfinersplade (tror det er krydsfinér).

Grunden til, at der er lidt mørkt på pladen er, at der har været vand på den.

Hvordan skal jeg afgøre, om det er asbest eller ej? Overfladen, hvor vi skal sætte klinker, er stor.

• Billede viser en plastik måtte, som er delvist fjernet, afslørende et gråt limlag og betonunderlag. Matten er lagt i firkantede mønstre.
  • Gulv med løsnet plastikmåttefliser på betong. Nogle fliser er fjernet, hvilket afslører betonen nedenunder. Der er tegn på vandindtrængen.
Hvad mener du skulle indeholde asbest?
Ser ud som masonit på det andet billede.
Selve plastmåtten er vel af plast?
Så er det vel beton??

• Synes
Raws89
  • Laddar…
Der kan være asbest i selve fyldningen i plastmåtterne, så vidt jeg ved. Lysgrå fyldning kan være asbest.

Det ser ud som Korkoplast, en gulvbelægning med et lag af ægte kork under plastlaget, under korken et hvidt plastlag. Den blev lavet i firkanter eller rektangler, der blev limet på underlaget. De fleste så ud som på billedet nedenfor, men der fandtes også en mere eksklusiv variant med skåret kork, der så ud som din.
Korkoplast indeholder ingen asbest. .

Edit ser ud til, at de stadig produceres.
https://sw.wicanders.com/se/home/productlist/cork/

Korkplast, en gul-brun gulvbelægning i kork tekstur, uden asbest, populær til renovation.

Senest redigeret:
Robblund Robblund sagde:
Hvad mener du skulle indeholde asbest?
Det ligner masonit på det andet billede.
Selve plastmåtterne er vel af plastik?
Og så er det vel beton??
Jeg undrer om det er limen, der indeholder asbest

JanneJanne123
M Martin_355 sagde:
Jeg undrer mig om det er limet der indeholder asbest
Send det til analyse hvis du er bekymret, koster 3-4 hundrede og du får svar på nogle dage.

• Synes
maer031 og 2 andre
  • Laddar…
Hej.

Tak for hjælpen. Sendte prøve på tæppe lim og masonitskive. Ingen asbest heldigvis.

• Synes
JanneJanne123
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.