Jeg har fået at vide, at hvis man skal lave reparationer, hvor rusten armering er blevet eksponeret, så skal armeringen stålbørstes og derefter males med mønje. Nu er det jo kun fagmalere, der må købe mønje og måske kun til bygningsantikvariske foranstaltninger. Den tidligere erstatning zinkkromat, som vel havde en lignende beskyttelsesmekanisme, er vel også forbudt, tror jeg. Er der nogen, der kender til en anden passende maling eller anden beskyttelsesmetode? Malingen skal jo fungere i det stærkt alkaliske kalkmiljø.

Staffans2000
Pensl på Sika på armeringen og bland det i mørtelen. Et tip jeg har fået fra en gammel pensioneret murer.

Staffans

Hvem som helst må købe mönja?

Her er et godt produkt fra caparol som rustbeskytter. https://www.caparolfarg.se/produkter/utomhusfarger/metall/industriprimer-1233

Men hvis du alligevel skal reparere det som ovenstående siger, er nogle sika-produkter allerede med rustbeskyttelse, f.eks. Quick 506. Men det skader ikke at pensle det før alligevel, sandsynligvis med løs sika eller med malingen.

L Lerstenstegel sagde:
Hvem som helst kan købe mønje?

Her er et godt produkt fra caparol som beskytter mod rust. [link]

Men hvis du alligevel skal reparere det, er det som ovenstående siger, at nogle sika produkter allerede indeholder rustbeskyttelse, f.eks. Quick 506. Men det skader ikke at pensle det inden alligevel, sandsynligvis med løs sika eller med malingen.
Jo, der findes nok en maling de kalder mønje og er rødgul som sælges til hr. og fru Danmark, men som ikke indeholder det ægte mønjedekspigment (en blyoxid som siges at give en meget god rustbeskyttelse selv på dele der allerede er rustne. Jeg skal tjekke Quick 506, der er jo så mange Sikaprodukter at hvis man kun har navnet Sika kan det blive svært at finde.

Kiggede på sikkerhedsdatabladet, det korrosionsinhiberende tilsætningsstof ser ud til at være 0,25-1% (mere præcist behøver de nok ikke angive) natriumnitrit. Det overrasker mig, at det ikke er kaliumnitrit, jeg mener at have læst, at silikatmaling bør laves på kalivandglas, fordi natriumsalte ikke skulle være godt for beton, men på den anden side plejer frostsikringsvæsker til indblanding ved vinterstøbning nok at være natriumnitratopløsning. Kan nok være godt i kombination med noget rustbeskyttelsesfarve.

Tænk på at 506 Quick er netop kvik.
Bland aldrig en ful spand da du ikke vil nå at blive af med det inden det har sat sig, men ellers er det et meget godt produkt med god byggeevne og letfiltreret overflade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.