D
Har læst en del om, hvordan man skal armerer søjler, men har ikke fået svar på, hvorfor man bruger armering.

Er armeringen til for at mindske risikoen for, at betonen skal sprække, eller gør armeringen betonen mere holdbar mod tryk eller sidekræfter?

I søjler i jorden bør/man skal køre en kort jern mellem de lange jern (som går i hele søjlen), eller er det overkurs? Mine søjler er højst ca. 1 meter.
 
Det korte svar på hvorfor er, at beton er supergod til at optage trykkende kræfter, men dårlig til andet.
 
D
Så armeringen er til for at gøre betonen/søjlen mere stabil i siden?

forstår jeg dig rigtigt så?
 
 
  • Synes
C.Lundin og 1 anden
  • Laddar…
D
Tak!

min konklusion er, at det er tvivlsomt, om armering er nødvendig i pæle, der graves ned i meget stabil jord. Der bliver ikke meget til sidekræfter.
 
  • Synes
C.Lundin
  • Laddar…
Tværtimod. Det er vigtigt med armering.
er der en skævbelastning på nogen måde på plinten (hvilket der garanteret vil være da ingen last vil være præcis 90 grader) så får du skydende og trækkende kræfter. Som filmen viser.
 
D
Jeg er med på at armering er vigtigt, men for netop altanfundamenter nedgravet i jorden er det måske ikke lige så vigtigt som en høj betonpæl over jorden.

Det endte med, at jeg armerede med 2-3 stk 10mm armeringer pr. støberør (15-20 cm). Hvor det var muligt, forankrede jeg armeringen i klippen. Ellers slog jeg armeringsjernet 20-30 cm ned i jorden under selve fundamentet. Støberørene blev afvejet i vater, og så skal der monteres justerbare stolpesko i den sidste støbning. Har dog svært ved at se, hvordan der kan opstå store sidekræfter i en sådan konstruktion.

24 fundamenter 52 sække grovbeton
 
  • Synes
MathiasS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.