Som titlen måske kan give en anvisning til, så vil jeg bygge garage i letbeton (30 cm bredde). Overvejer, hvor meget man har brug for at armerere. Var med til at bygge en stor hal med lecablokke for mange år siden, der satte man armeringsjern for hver tredje lag blokke.
Er det en god regel, selv for et mindre byggeri som min 50 kvm garage, at bruge armering for hver tredje lag?
Er det en god regel, selv for et mindre byggeri som min 50 kvm garage, at bruge armering for hver tredje lag?
Leverandøren af de sten, du bruger, angiver hvordan og hvor tæt det skal armeres. Du skal selvfølgelig følge leverandørens anvisninger, ellers er det svært at reklamere ved sprækkedannelse og andre problemer. Bruger du Finjas Lecablock for eksempel kan du tjekke her. Jeg ville gætte på, at det ikke adskiller sig så meget mellem forskellige leverandører, men man ved aldrig.
Afhænger lidt af, hvilken belastning væggen skal udsættes for... I mit sutteræn hus armerede jeg i hver skift UNDER jord (konstruktøren specificerede hver anden).
I en sutteræn garage armerede jeg i hver anden skift UNDER jord.
Begge bygninger blev desuden armeret under/over vinduesåbninger.
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/Murverk_projanv.pdf
I en sutteræn garage armerede jeg i hver anden skift UNDER jord.
Begge bygninger blev desuden armeret under/over vinduesåbninger.
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/Murverk_projanv.pdf
Nej, ikke leverandøren. Det er konstruktøren der foreskriver. Leverandøren tager kun ansvar for materialet. Ikke konstruktionen.jon_h sagde:
Har hørt rundt lidt med bygherrer og leverandører. Så her sagde de i det store og hele. Når man bygger med letbeton, limer man blokkene sammen til en homogen konstruktion. Bygger man kun en etage og over jorden, behøver man kun armere der, hvor man lægger U-blokke (døre, porte, vinduer).
Nu er pladerne støbt, og letbetonen til garagen skal komme uge 29. Så snart er det tid til at bruge ferien på garagebyggeriet.
Nu er pladerne støbt, og letbetonen til garagen skal komme uge 29. Så snart er det tid til at bruge ferien på garagebyggeriet.
Klik her for at svare