Hej
Jeg er i gang med at udvide huset. Udvidelsen er ca. 4x12m, alle vægge er muret i leca, og mellemdækket vil blive støbt på stedet.
De tre indervægge er også bærende.
På grund af at indervægge er bærende, bliver der ikke en stor spændvidde.
Planen har hele tiden været at have stålbjælker i mellemdækket, men nu anbefaler byggefirmaet i stedet at armere mellemdækket for at spare plads. Han vil da armere med en grov armering.
Hvad tror I om dette? Er det en almindelig løsning at armere i stedet for at bruge stålbjælker?
Har I et godt link, hvor man kan læse om støbte mellemdæk?
Jeg er i gang med at udvide huset. Udvidelsen er ca. 4x12m, alle vægge er muret i leca, og mellemdækket vil blive støbt på stedet.
De tre indervægge er også bærende.
På grund af at indervægge er bærende, bliver der ikke en stor spændvidde.
Planen har hele tiden været at have stålbjælker i mellemdækket, men nu anbefaler byggefirmaet i stedet at armere mellemdækket for at spare plads. Han vil da armere med en grov armering.
Hvad tror I om dette? Er det en almindelig løsning at armere i stedet for at bruge stålbjælker?
Har I et godt link, hvor man kan læse om støbte mellemdæk?
Jeg skal bygge en skrånende garage med en kælder med en lignende konstruktion som din (LECA-vægge og pladsstøbt mellemdæk). Størrelsen er 7,1 * 4 meter uden indervægge, og den konstruktør, jeg har hyret, har ikke angivet nogen bjælker på tegningen, men armeringsnet 8s150 i nederkant på pladen + bøjler og jern i "voterna" på siderne.
hej ! du nævner ikke tykkelsen på hvælvingen. er det dig eller byggefirmaet der skal lave hvælvingen? brug over og under armering på kattfötter.med beton kan man næsten lave hvad som helst. hør hvad en færdig hvælving ville koste, med transport og løft.
15 cm lyder spinkelt. Så bliver det som udenfor Stockholm måske. På K tegningerne stod et mål, men de snød lidt, og sparede nogle kroner, men det straffede sig. Det med 15 cm spinkelt, er bare spekulationer fra min side. Har ingen konstruktør regnet på det? En armerings tegning er også nødvendig. Er det meningen, at friggoliten skal ligge løst op på den første støbning og så blive tynget ned med næste støbning? Brug Wirsbos eller Rooths gulvvarme system (kanon). Lidt afhænger af, hvad for et gulv der skal ovenpå. På parket lægges friggoliten løst, men der klinke kommer limes friggoliten.
Senest redigeret:
De vil armere med 16mm armering. De vil også bygge et "bjælke-skelet" af 8mm armering, som så vil fungere som bjælke. Så betonen bliver ikke så tyk, men det kompenseres med kraftig armering.
Hvad tror I, vil det holde?
Jeg har ikke haft en konstruktør til at beregne konstruktionen, men byggerne (polske) har brugt deres erfaring.
I begyndelsen af byggeriet havde jeg en ekstern byggkonsulent ude og se på, hvad de havde gjort så langt. Han syntes, at alt så meget robust ud og var vel dimensioneret.
Skal nok få ham herud igen og lade ham se på mellemdækket.
Frigolitten vil nok ligge løst, skal have parket på alle gulve.
Hvad tror I, vil det holde?
Jeg har ikke haft en konstruktør til at beregne konstruktionen, men byggerne (polske) har brugt deres erfaring.
I begyndelsen af byggeriet havde jeg en ekstern byggkonsulent ude og se på, hvad de havde gjort så langt. Han syntes, at alt så meget robust ud og var vel dimensioneret.
Skal nok få ham herud igen og lade ham se på mellemdækket.
Frigolitten vil nok ligge løst, skal have parket på alle gulve.
Polakker plejer at mene, at svenskere overarmerer unødvendigt.
Jeg skulle have støbt 20 cm tykt. Kontakt en ingeniør for en sikkerheds skyld. Det kan være nødvendigt med bjælker, og de skal udformes på en bestemt måde. Nettetykkelse og tæthed på over- og underkant skal være korrekt. Votterne kan være nødt til at blive konstrueret således, at du borer jern ind i lecablokkene, som fastgøres med kemiske ankre.
Lige i linje med de bærende vægge kan der være behov for ekstra tværgående armering i overkant for at forhindre brydkræfterne.
Hvis du vil have hurtig gulvvarme, bygger I støtte-konstruktionen op med forskallingsplader fx 150 mm under gulvets underside (UK) og lægger celleplast 150 mm tykt, derefter UK armering, derefter gulvvarmeslanger, derefter ØK armering.
Jeg skulle have støbt 20 cm tykt. Kontakt en ingeniør for en sikkerheds skyld. Det kan være nødvendigt med bjælker, og de skal udformes på en bestemt måde. Nettetykkelse og tæthed på over- og underkant skal være korrekt. Votterne kan være nødt til at blive konstrueret således, at du borer jern ind i lecablokkene, som fastgøres med kemiske ankre.
Lige i linje med de bærende vægge kan der være behov for ekstra tværgående armering i overkant for at forhindre brydkræfterne.
Hvis du vil have hurtig gulvvarme, bygger I støtte-konstruktionen op med forskallingsplader fx 150 mm under gulvets underside (UK) og lægger celleplast 150 mm tykt, derefter UK armering, derefter gulvvarmeslanger, derefter ØK armering.
Senest redigeret:
Hvorfor har du brug for at isolere under gulvvarmen til overetagen?
Jeg forstår ikke, hvad problemet bliver, hvis du får utilsigtet loftvarme i underetagen.
Ønsker du en lavere temperatur i underetagen?
Jeg forstår ikke, hvad problemet bliver, hvis du får utilsigtet loftvarme i underetagen.
Ønsker du en lavere temperatur i underetagen?
Klik her for at svare