2,514 læst ·
37 svar
3k læst
37 svar
Århundredeskifte: Tegl hvælving - fjerne et "kagestykke" ved kanten?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Rent bygningsteknisk så tror jeg ikke, at det der hvælv bærer nogen egentlig last. Den går jo ind ganske lidt i væggen, og lejet ser ikke ud til at være særligt stort, så egentlig kan hvælvet bare være en udseendeting.
Men det er bare mit gæt... Hvad har der været i lokalerne tidligere? Hvad er det for en type hus? Stueetage eller højere oppe?
Men det er bare mit gæt... Hvad har der været i lokalerne tidligere? Hvad er det for en type hus? Stueetage eller højere oppe?
Tak Stefan,S Stefan1972 sagde:Rent byggnadstekniskt så tror jag inte att det där valvet bär nån egentlig last. Den går jo ind rimeligt lidt i væggen, og støtten ser ikke ud til at være særlig stort, så egentlig kan valvet bare være en æstetisk ting.
Men det er bare mit gæt........Hvad har det været i lokalerne tidligere? Hvad er det for en type hus? Stueetage eller længere oppe?
Det er etagen 2 af 4 i en boligejendom i Vasastan, Stockholm. Jeg tror ligesom dig, at de bærende vægge er de tykke 50cm teglvæggene, der omslutter valvet. Derfor mistænker jeg, at man enten kan tage valvet ned eller indsætte en bjælke på venstre side ind i teglrækken lige under støtten, for at opretholde valvet. Dog skal man være opmærksom på, at valvet på den anden side sandsynligvis går et stykke ind i den tykkere 50cm væg. Trekantens spids er den side, man ser med den lille støtte.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Jo men min tanke var jo mere om man kunne forstå behovet af hvælvet lige der. Findes det på øvrige etager også lige der? Findes der nogen ledetråd ellers til hvorfor hvælvet er lavet? Det kræver nok vældige beregninger, hvis man skal fjerne det helt og erstatte med noget andet. Tvivlsomt om det arbejde svarer til den lille ændring, du vil have.
Dette måske hjælper til med forståelsen over, hvorfor den del er afgørende - Jeg har tænkt at udbygge badeværelset rundt om den bærende væg og har brug for at øge rummets størrelseS Stefan1972 sagde:Jo men min tanke var jo mere, om man kunne forstå behovet for hvælvet netop der. Findes det på øvrige etager også netop der? Findes der nogle ledetråde ellers til, hvorfor hvælvet er lavet? Det kræver nok vældige beregninger, hvis man skal fjerne det helt og erstatte med noget andet. Tvivlsomt om det arbejde svarer til den lille ændring, du ønsker.
Tak. Interessant rumløsning.JoRoT sagde:
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med, om det går at rive ned, men vil sende en advarsel, der gælder ALLE, især ældre, huse. Der er et udtryk om, at vægge er indirekte bærende, omtrent som en ekstra støtte, ikke at de er beregnet til at bære en specifik last (gulvbjælke, hanebjælker etc.) men at der findes en vigtig funktion.
...Også hvis ældre huse har sætninger (normalt) kan noget pludselig have fået en større betydning, end det var tænkt fra begyndelsen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 indlæg
Kan man ikke lægge en eller to bjælker langs med loftet i stedet, tværs over hele åbningen?
Så må man vel i øvrigt finde en måde at forstærke hvælvet på, så det ikke falder ned, hvis man fjerner "tårtbiten"
Så må man vel i øvrigt finde en måde at forstærke hvælvet på, så det ikke falder ned, hvis man fjerner "tårtbiten"
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 indlæg
På et af billederne fra TS ser man, at tegningen er aktuel for samtlige etageplan.S Stefan1972 sagde:Jo men min tanke var jo mer om man kunne forstå behovet av hvælving netop der. Findes det på øvrige etager også netop der? Findes der nogen ledetråd ellers til hvorfor hvælvet er lavet? Det kræver nok mange beregninger, hvis man skal fjerne det helt og erstatte med noget andet. Tvivlsomt om det arbejde svarer til den lille ændring, du ønsker.
Bruser i den øvre del & toilet + håndvask i den nedre del. Stamme findes i 30*25-boksen ved bruseren. Ny døråbning mod gangen. Måske kan man undlade at tage ned "tårtbiten," men så bliver passagen ind til bruseren meget trang. Ser du en bedre løsning?P.Öberg sagde:
Forudsætningerne er ganske vist særdeles dårlige...JoRoT sagde:
Men med skråvæggen bliver passagen mellem WC og bruser alt for trang.
Hvilket ganske vist er let løset ved at lægge den væg længere ud, forudsat at "kage stykket" forsvinder.
Men realistisk set, at begynde at ændre bærende bygningsdele på den måde... Tror det bliver svært at overbevise foreningen, og selv hvis det lykkes, bliver det uforholdsmæssigt dyrt og kompliceret.
Alternativerne, som jeg ser det, er 1) et minibadeværelse på den eksisterende side af hvælvet, eller 2) at adskille WC og bruser.
Noget i denne stil måske: