Jeg vil gerne skære et par ankerstænger (~10mm) der er indstøbt i beton. Har aldrig brugt en vinkelsliber til dette formål og tænkte på at leje en.

Kan jeg med en kapskive skære stangen med en vinkel et par millimeter ind i beton eller vil jeg ødelægge skiven? Eller bør jeg først skære stangen ovenfor beton og derefter bruge en slibeskive til at slibe de sidste ned? Tænker at det vil i så fald stikke op 5mm, slibning af dette må vel tage en evighed?

Vil gerne gøre dette så hurtigt som muligt.

Ville også gerne vide, hvordan man vælger skivens tykkelse.
Andre tips modtages gerne. Overfladen vil efterfølgende blive repareret og malet, men vil også minimere dette arbejde.

• Synes
Bazinga
  • Laddar…
Y yehor sagde:
Jeg vil skære et par ankerstænger (~10mm), der er støbt i beton. Har aldrig brugt en vinkelsliber til dette formål og tænkte på at leje en.

Kan jeg med en kapskive skære stangen med en vinkel et par millimeter ind i betonen, eller vil jeg ødelægge skiven? Eller bør jeg først skære stangen over betonen og derefter bruge en slibeskive til at slibe de sidste ned? Tænker, at det kommer i så fald stikke op 5mm, det må vel tage en evighed at slibe dette ned?

Vil gerne gøre dette så hurtigt som muligt.

Ville også gerne vide, hvordan man vælger skivens tykkelse.
Andre tips modtages gerne. Overfladen vil bagefter blive repareret og malet, men vil også minimere dette arbejde.
Almindelige kapskiver og slibeskiver bider ret dårligt i beton. Derimod skærer de i jern som smør (næsten). At skære en m10 gevindstang med en kapskive går på under et minut. Du kan også skære dem med en almindelig nedstryger. (også det går faktisk ret hurtigt)

Havde det været mig havde jeg.
1. Skåret stangen med nedstryger eller vinkelsliber med kapskive.
2. hugget lidt rundt om med mæsel og hammer.
3. slebet den frilagte metal nogle mm under overfladen med en slibeskive på vinkelsliberen. for geometrien skyld er her en mindre skive bedre.
4. Repareret med betonspartel. Combimix har en, som jeg synes fungerer godt.

Hvis det kun er et par stykker, kan du tage dem med en huggmejsel,
Vil du bruge vinkelsliber, duger en billig fra Biltema eller Jula til dit formål, for 3-400kr får du en 125mm sliber som duger godt til hjemmebrug, knapt det kan betale sig at leje når du kan anskaffe en egen og en håndfuld slibe-/kapskiver for under 500kr.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.