Hej,
Har en 1-plansvilla 105 kvm og jeg vil rive væggen ned mellem stuen og køkkenet. Væggen er ca. 6 meter lang og undrer mig over om man på nogen måde kan se om væggen er bærende eller ej? se vedhæftet planløsning.
Information om huset.
Byggeår: 1971
Fundament: Torpargrund
Stammer: Træ
Facader: Tegl
Det er den klassiske position for hjertevæggen, som i sin forlængelse opad bærer tagryggen. Underligt dog, at den ikke sidder i midten af huset. Tag et billede af tagspærene, så man kan se deres konstruktion.
Hvis skalaen stadig passer (længde/bredde forhold), er husets bredde ca. 8 m. Det er en stor spændvidde, så jeg tror, at væggen er bærende. 4-5 m føles mere rimeligt som spændvidde.
Ser ud til at være en bærende hjertevæg...
...men en plantegning siger ikke hele sandheden.
Tak
Thomas_Blekinge sagde:
Det er den klassiske position for hjertevæggen som i sin forlængelse opad bærer tagryggen. Mærkeligt dog at den ikke sidder i midten af huset. Tag et billede af tagspærene så man kan se deres konstruktion.
Tak . Jeg har ikke adgang til huset endnu, men jeg sender et billede af tagspærene så snart jeg får huset.
harry73 sagde:
Hvis skaleringen stadig passer (længde/breddeforholdet) er husets bredde ca. 8 m. Det er en stor spændvidde, så jeg tror, at væggen er bærende. 4-5 m føles mere rimelig som spændvidde.
Det er den klassiske position for hjertetvæggen som i sin forlængelse opad bærer op tagryggen. Mærkeligt dog at den ikke sidder i midten af huset. Tag et billede af tagspærene så man ser deres konstruktion.
Hjertetvæggen behøver absolut ikke sidde midt i huset. Det er længe siden sådan symmetri var normen. Hovedsagen er at den deler spindvidden i to tilstrækkeligt korte dele.
Du kan sikkert fjerne væggen, selvom den er bærende, så længe du aflaster med en limtræsbjælke. Da det er et etplanshus, slipper du måske for at forstærke ovenover spær, så du behøver ingen bjælke på indersiden.
Hvis huset kun har én etage, er spær ofte fritbærende og hviler i så fald kun på ydervæggene.
Hvis det er en sådan konstruktion, kan man uden risiko fjerne hver eneste skillevæg …
Hvis huset havde haft en overetage, havde væggen i princippet 100% sikkert været en bærende hjertevæg.
Men som det er nu, afhænger det kun af tagkonstruktionen, om nogen vægge overhovedet er bærende. Det er nemlig forholdsvis let at lave tagkonstruktioner, der er selvbærende i den spændvidde. Men behøver konstruktøren/husproducenten ikke at gøre det, kan de spare lidt på pris/materiale ved at lade vægge være bærende.
Okay . Så snart du kan, kravl op på loftet og se, om det er fagværkstakstol. Det er det sandsynligvis, med en tagvinkel på 27 grader. Med en afstand på 8 meter mellem væggene er det ligegyldigt, om det er enkel V eller dobbelt W (google lidt... det bliver for kompliceret at forklare forskellen, men det bliver krystalklart, når du har set et billede).
Hvis det er fagværkstakstole, er det næsten helt sikkert, at væggen ikke er bærende. For at være helt sikker skal du fjerne lidt isolering og se, hvordan samlingen på hanebjælken ser ud. Er der en mere end meterlang sømplade på hver side af samlingen med et usandsynligt antal ankersøm fra hver side i hver tømmerdel. Så er det godt. For en sikkerheds skyld, tæl sømmene og publicer her. Også andre samlinger har betydning samt kvaliteten af tømmeret.
mvh Findus
Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.