6,101 læst ·
66 svar
6k læst
66 svar
Er reglen bærende eller ej?
M MrDizzy sagde:
Jeg håber virkelig ikke, at den styrter sammen. Men spørgsmålet jeg grubler over er, om reglen er en del af den oprindeligt beregnede konstruktion eller blot en del af en almindelig vægkonstruktion.Rejäl sagde:Hvis du fjerner den ensomme regel, vil bjælken sandsynligvis ikke styrte sammen, men du skal holde øje med bjælken, om den skulle begynde at give efter..
Jeg kan med stor sandsynlighed og erfaring sige, at det vil holde med kun den store stolpe tilbage, men fjern stolpen og hold øje med bjælken i et par uger..
M MrDizzy sagde:
Det håber jeg virkelig ikke, at den kollapser. Men spørgsmålet jeg spekulerer på er, om reglen er en del af den oprindeligt beregnede konstruktion eller blot en del af en almindelig vægkonstruktionRejäl sagde:Hvis du fjerner den ensomme regel, så vil bjælken sandsynligvis ikke kollapse, men du bør holde øje med bjælken, hvis den skulle begynde at give sig..
Jeg kan med stor sandsynlighed og af erfaring sige, at det vil holde med kun den store stolpe tilbage, men fjern stolpen og hold øje med bjælken i et par uger..
Søjlen står oppe på spångulvet. Som er fæstnet i husets bundregler, som igen står på mur i torpargrundenMatti_75 sagde:
M MrDizzy sagde:
Det håber jeg virkelig ikke, at den kollapser. Men spørgsmålet jeg grubler over er, om reglen er en del af den oprindeligt beregnede konstruktion eller blot en del af en almindelig vægkonstruktionRejäl sagde:Hvis du fjerner den ensomme regel, så vil bjælken sandsynligvis ikke kollapse, men du skal holde øje med bjælken, hvis den skulle begynde at gi sig..
Jeg kan med stor sandsynlighed og af erfaring sige, at det vil holde med kun den store stolpe tilbage, men fjern stolpen og hold øje med bjælken i et par uger..
Søjlen står ovenpå brogulvet, som er fastgjort i husets bundregler, der igen står på mur i torpargrunden.Matti_75 sagde:
M MrDizzy sagde:
Det håber jeg virkelig, at den ikke bryder sammen. Men spørgsmålet, jeg grubler over, er, om reglen er en del af den fra begyndelsen beregnede konstruktion eller bare en del af en almindelig vægkonstruktion.Rejäl sagde:Hvis du fjerner den ensomme regel, så vil bjælken sandsynligvis ikke bryde sammen, men du skal holde øje med bjælken, hvis den begynder at give sig.
Jeg kan med stor sandsynlighed og af erfaring sige, at det vil holde med kun den store stolpe tilbage, men fjern stolpen og hold øje med bjælken i et par uger.
Søjlen står oppe på spångulvet. Som er fastgjort i husets bundregler, som igen står på mur i torpargrunden.Matti_75 sagde:
Ja, papirrevne både oppe og nede på reglen. Papirrevne også overkant stolpeP PappasHammare sagde:

M MrDizzy sagde:
Jeg håber virkelig, at den ikke falder sammen. Men spørgsmålet jeg spekulerer på er, om reglen er en del af den oprindeligt beregnede konstruktion eller bare en del af en almindelig vægkonstruktion.Rejäl sagde:
Søjlen står oppe på spångulvet. Som er fastgjort i husets bundenregler, som igen står på en mur i torpargrunden.Matti_75 sagde:
Ja, papirgab både oppe og nede på reglen. Papirgab også overkant stolpeView attachment 804275View attachment 804276P PappasHammare sagde:
Også stolpen står på gulvspånen.pacman42 sagde:
Findes der nogen, der har læst bare en smule styrkelære, som kan forklare herrerne, hvordan huller i forskellige retninger påvirker styrken. De har besluttet sig for, at jeg tager fejl, så det er nok lige meget, hvad jeg skriver.
Nej, slet ikke. Bare at min hukommelse siger det modsatte ... dog er det, som jeg skrev, 30 år siden, så jeg kan meget vel huske forkert. Jeg synes, du havde en god feedback, har ikke haft tid til at gennemgå det endnu, da andre ting har taget min tid. Det kan meget vel være, at når jeg har kigget på det, ændrer jeg holdning og siger, at min hukommelse spillede mig et puds. Det kan også være, at jeg ikke synes, det stemmer (og så vil jeg kigge endnu mere på det, men det kan tage tid).D Daniel 109 sagde:
Pacman: Jeg har allerede linket til den side. Som jeg skrev dengang, så tager den slet ikke op hul på den måde.
I en liggende bjælke, der har last ovenfra, har man trykkende kræfter i overkanten og trækkende i underkanten. I midten er der i princippet ingen kræfter. Det er derfor, letbjælker fungerer. Et hul i midten fra siden har derfor meget lille påvirkning. Et vertikalt hul fjerner materiale på hele bjælkens højde. Holdbarheden mindskes derfor lige så meget som bjælkens tværsnit mindskes i hullet.
I en liggende bjælke, der har last ovenfra, har man trykkende kræfter i overkanten og trækkende i underkanten. I midten er der i princippet ingen kræfter. Det er derfor, letbjælker fungerer. Et hul i midten fra siden har derfor meget lille påvirkning. Et vertikalt hul fjerner materiale på hele bjælkens højde. Holdbarheden mindskes derfor lige så meget som bjælkens tværsnit mindskes i hullet.
Derfor at det ikke var svar på et specifikt indlæg.
Nej.. det, der mest modstår kræfter oppefra (og nedefra), er den øverste og nederste del af bjælkens tværsnit..D Daniel 109 sagde:Pacman: Jeg har allerede linket til den side. Som jeg skrev da, så tager den slet ikke op hullerne på den måde.
I en liggende bjælke, der har lasten ovenfra, har man trykkende kræfter i overkanten og trækkræfter i underkanten. I midten er der i princippet ingen kræfter. Det er derfor letbjælker fungerer. Et hul i midten fra siden har derfor meget lille påvirkning. Et vertikalt hul fjerner materiale på hele bjælkens højde. Styrken mindskes derfor lige så meget som bjælkens tværsnit mindskes i hullet.
Det er derfor IPE, HEA og HEB bjælker er så effektive (trods meget lidt materiale i midten)..
Nu er træ lidt mere komplekst end stål (hvis vi ikke taler forspændte bjælker), da det har fibre og ikke er helt homogene, men princippet er det samme..