V
Hej,

Jeg har lige renset grundigt i hver eneste lille sprække i laden i den del, jeg skal bygge et gym, som mest vil stå koldt. Jeg tænkte, at det ville være cool at have tømmeret eksponeret som en af væggene. Vil gerne olie det ind dog, er det okay? Her er et billede af væggen:
En trævæg i en lade med synlige bjælker og en stige lænet mod den. Over den ses nogle papkasser.
Den olie tænkte jeg at bruge:
Spand med Hagmans Träolja Klassisk Premium på et bord.
Her er et billede bagved tømmeret (hønse- og svinehus som jeg har restaureret)
Lysmalet trævæg og loft i en ladestald, med betonrender på gulvet. Mørk døråbning i højre hjørne fører til et andet rum.
Træ ånder jo osv., man vil ikke lukke fugt inde. Tømmeret har fået lov at tørre i 140 år og er revnet mange steder.
Det burde vel være okay at olie det ind?

Så har jeg et lidt mindre vigtigt og måske dumt spørgsmål.
Ladens væg med eksponeret træ og lille, firkantet vindue. Træet har lodrette bjælker og en diagonal støttebjælke.
Denne væg skal jeg isolere. Jeg skal fjerne facaden og lave en luftspalte, da den er sømmet direkte på reglarne.
Er der nogen fordel ved at olie reglarne og plankerne ind? Eller medfører det kun problemer eller unødigt arbejde. Jeg hælder til, at det er unødigt, men tænkte at jeg lige ville skrive det her nu, hvor jeg laver en tråd. Tak på forhånd!

Håber at alle medlemmer har haft en god weekend nu!
Mvh
Velinga2002

Ja, det kan da godt lade sig gøre at oliere væggen til fähuset, hvis du vil det. Det vil nok kræve ret meget olie.

Hvad angår væggen, du overvejer at isolere; hvorfor det? Der er ingen mening i at isolere den væg, når det ser ud som om, at du har resten af logen, inklusive taget, uisoleret. Det er tilstrækkeligt at sætte en slags panel på indersiden, så det bliver vindtæt, i det mindste.

(Med forbehold for at 'fähus' og 'loge' kan hedde noget andet på din dialekt.)

Håber du også har haft en god weekend!

• Synes
Klass0n og 1 anden
  • Laddar…
Altid lidt bryd, når jeg olierer med den type olie på sted, hvor der kan være luftigt mtrl, som om de vil selvantænde, når linolien oxiderer.

• Synes
Velinga2002
  • Laddar…
Jeg ville nok hellere have sat lidt mat lak på væggen.

• Synes
Velinga2002
  • Laddar…
T topmount sagde:
Altid lidt bekymret når jeg olier med den type olie på stedet hvor der kan være luftigt materiale som hvis de vil sig selvantænde når linolien oxiderer
Den olie ser ud til at være noget vandblandet, burde ikke være noget større problem. Linolie på høvlspåner føles værre.

• Synes
Velinga2002
  • Laddar…
V
T topmount sagde:
Altid lidt bekymret når jeg olierer med den type olie på steder, hvor der kan være luftigt materiale, som hvis det går galt, selv kan antænde, når linolien oxiderer
Godt at du siger det, selvom det måske ikke er meget høj risiko. Tænker at jeg bruger paraffinolie. Det bruges jo i sauna. Det bør vel virke?

V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Ja, det går vel at oliere væggen til fähuset, hvis du vil det. Det vil sandsynligvis kræve en del olie.

Hvad angår væggen du tænker på at isolere; hvorfor så det? Det giver ikke mening at isolere den væg når det ser ud til at du har resten af laden, inklusive taget, uisoleret. Det er nok at sætte en slags panel på indersiden, så det bliver vindtæt, i det mindste.

(Med forbehold for at 'fähus' og 'loge' kan hedde noget andet på din dialekt.)

Håber du også har haft en god weekend!
Jeg har tænkt mig at bygge et rum i ladegården, så alt skal isoleres med undtagelse af tømmermuren (for den ser cool ud). Var nok lidt uklar. Har talt med et par gutter, og paraffin, som jeg også har købt, bør fungere godt. De bruger sådan noget i saunaen og så er det jo giftfrit, selv ved høje temperaturer. Der findes endda "paraffinoljepræparater" som bruges for patienter. Det er jo ikke lægesprit vi taler om... så ingen risiko for at jeg får det i mig. Er mest bange for at væggen skal rådne fordi den ikke ånder, hvilket muligvis er åndssvagt, men sjovt at få lidt tips!

Fähus har jeg ikke hørt før. Man lærer noget nyt hver dag. Tak fordi du tog dig tid med indlægget. Du må gerne give input hvis du har nogen synspunkt på paraffinolie. Vil snart begynde at oliere!

V
kashieda kashieda sagde:
Den oljan ser ut att vara något vattenblandat, borde inte vara något större problem. Linolja på hyvelspån känns värr
kashieda kashieda sagde:
Den oljan ser ut att vara något vattenblandat, borde inte vara något större problem. Linolja på hyvelspån känns värre.
Vill mest få bort damm och träet är väldigt torrt! Bryr mig inte så mycket om vilken kulör oljan har. Som jsg skrivit till de andrs, parrafinolja används ju i bastu. Det är ju giftfritt och ser naturligt ut. Det bör väl funka?

• Synes
kashieda
  • Laddar…
V
raveper raveper sagde:
Jeg ville nok hellere have påført lidt mat lak på væggen.
Tak for tipset! Jeg overvejede at bruge paraffinolie, da den er giftfri og tåler høje temperaturer. Måske bygger jeg også en lille tør sauna derinde.
Hvad synes du?
Tak fordi du tog dig tid til at svare, raveper!
Ha' det fint

V Velinga2002 sagde:
Jeg har tænkt at bygge et rum i laden, så alt skal isoleres med undtagelse af trævæggen (for den ser cool ud). Var nok lidt uklar. Har talt med et par gutter og paraffin, som jeg også har købt, bør fungere godt. De bruger jo sådan noget i saunaer, og så er det jo giftfrit, selv ved høje temperaturer. Der findes endda "paraffinoljepræparat", som bruges til patienter. Det er jo ikke lægesprit, vi taler om... så ingen risiko for, at jeg indtager det. Er mest bange for, at væggen skal rådne, fordi den ikke ånder, hvilket sandsynligvis er fjollet, men sjovt at få lidt tips!

Fähus har jeg ikke hørt før. Man lærer noget nyt hver dag. Tak fordi du tog dig tid til indlægget. Du må gerne give input, hvis du har nogen pointe om paraffinolie. Kmr begynder at olie snart!
Lidt terminologi først; fähuset er den del af laden, hvor dyrene boede. Logen er rummet udenfor, hvor man håndterede neg med korn før. (Over fähuset ligger höskullen på rigssvensk, jeg bor i Småland, så jeg opbevarer hø på rännet i stedet.)

Hvor er det, du skal bygge dit gym? Fähuset er helt klart det nemmeste, der har du allerede nogenlunde tætte vægge og et glat betongulv.
Paraffinolie funker sikkert, men det er et fossilt produkt. Kogt linolie er vegetabilsk. Olierer du en trævæg med linolie, er risikoen for, at væggen skal selvantænde, principielt nul.

• Synes
Bådablir9 og 4 andre
  • Laddar…
V
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit sagde:
Lidt terminologi først; fähuset er den del af laden, hvor dyrene boede. Logen er rummet udenfor, hvor man håndterede neg med korn førhen. (Ovenpå fähuset ligger höskullen på rigssvensk, jeg bor i Småland, så jeg opbevarer hø på rännet i stedet.)

Hvor er det, du skal bygge dit gym? Fähuset er helt klart mest praktisk, der har du allerede nogenlunde tætte vægge og et glat betongulv.
Paraffinolie fungerer sikkert, men det er et fossilprodukt. Kogt linolie er vegetabilsk. Oliers du en tømmervæg med linolie, er risikoen for, at væggen skal selvantænde i princippet
Fähuset har for lavt til loftet til gym. Logen er meget skråt loft og opbevarer meget brøler deroppe. Fik ordnet logen og fähuset. De havde halvt faldet sammen, og fähuset var ikke malet i 50+ år)
Den del af laden, der er tømret:
Træbygning med lavt tag, skråt arrangement af bjælker og en trælåge. En gammel trappestige står op ad væggen.
står i den "almindelige del" af laden. Denne bruger jeg slet ikke, da gulvet er skrald, og laden er stor nok alligevel. Det er sådan et gammelt lagt gulv, der er bygget som et bræt over et andet (ujævnt), tænk dig, at man lægger lister imellem panel. Helt udueligt, så den bliver perfekt til mit formål.
Måske bygger jeg en lille tør sauna også. Paraffin bruges jo i sauna og afgiver ingen giftig damp og virker ikke giftigt i øvrigt heller. Så passer nok godt, selvom det er et "fossilprodukt", haha.
Ringede til en "ekspert" fyr, der drev en stor farve/olie firma, der var flink. Han sagde:
1. Male med paraffin, rigeligt.
2. Tørre det ekstra af med en klud.
3. Hvis det er svært at tørre af, skal jeg bruge lidt balsamterpentin på kluden.

Nu ved jeg også, hvad fähus og loge betyder! Faktisk undret mig over, hvad loge er. Så ved jeg, hvad fäbojänta betyder, hahaha.

Mvh
Velinga2002

Hvorfor olie ind med paraffinolie? Passer bedre til skærebrætter.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
V
raveper raveper sagde:
Hvorfor oliere med paraffinolie? Passer bedre til skærebrætter.
Fordi den er giftfri selv ved høje temperaturer. Tænkt at have tør sauna og gym derinde.

V
Lidt dårlig billede, men ud fra min personlige smag blev det et godt resultat. Mobilen døde præcis da jeg blev helt færdig. Trækker nok på et lag til med olie. Træet sugede det ordentligt op. Det var meget tørt.
Olien var let, men forberedelsesarbejdet: fjerne søm, brædder og pinde, der var ophængt, sandpapirs nogle overflader, men frem for alt børstningen og trykluft for at fjerne alt skidt på væggen, især sprækkerne hvor træet var sprækket, tog en forfærdelig tid.
Fik et godt indtryk af paraffinolie. Yderst lille lugt. Giftfri osv. Dette er bare min personlige mening. Jeg ved, at alle har forskellige meninger.

• Væg af træbrædder olieret med paraffinolie, en sort dør, en stige og en sort stol foran. Træet ser nyrenset og velplejet ud.
Senest redigeret:
  • Synes
kashieda og 1 anden
  • Laddar…
V
Efter næste oljning skal jeg bryde op planken (disse kommer til at blive brugt til en vedbod, som jeg var nødt til at rive ned da min far ikke rørte en arm uden kun at drikke øl, hahaha. RIP. Han ville nok have været meget tilfreds.
Her er den 'gode' del af gulvet::
Gulv af træplanker med huller, kontorstol, træstol med handsker, kompressor, støvsuger og byggelampe. Arbejdsområde til renovering.
Et gammelt trægulv med huller, værktøj og kabler. En støvsuger og en blå kompressor ses blandt plankerne.
Der er små farlige huller man kan falde igennem her og der.
Skal tage og lægge byggplast med grus og makadam ovenpå jorden, som diffusionsspærre.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.