9,603 læst ·
42 svar
10k læst
42 svar
Er det normalt at montere vindueskarm (granitplade) på en enkeltlags gipsvæg (kun 1 lag gips)?

Hej!
I lejligheden jeg er flyttet ind i, opdagede jeg, at en af vindueskarmene hang lidt skævt. Undersøgte og bemærkede hurtigt, at vindueskarmen (granitskiven) var monteret på en væg med kun 1 gipsplade (enkelgipsvæg) uden nogen form for forstærkning (plyfa, skruet i regel, OSB) bagved. Totalt værdiløs konstruktion, det er nok at læne sig lidt imod den, eller at have nysgerrige børn, der hænger og klatrer, for at den skal løsne sig med resultatet store huller i væggen.
Er det standard at bygge på denne måde?
Har I tips til udbedring?, det skal jo forstærkes bagved. Jeg har en løsning, jeg har tænkt på, men vil gerne høre flere idéer
//Jack
Lejebolig eller ejerlejlighed
Lejebolig udlejers problem, ejerlejlighed dine problem, ved du hvem der har gjort det, spiller det nok ingen rolle hvem der har gjort det, sådanne fejl følger med som bonus ved køb
At få det fast igen, bore dybt i væggen 2 huller på hver konsol (det bliver måske til at bore nye huller i konsollen), lange skruer og plugs, og en form for træstykke som afstand bagved til væggen
Lejebolig udlejers problem, ejerlejlighed dine problem, ved du hvem der har gjort det, spiller det nok ingen rolle hvem der har gjort det, sådanne fejl følger med som bonus ved køb
At få det fast igen, bore dybt i væggen 2 huller på hver konsol (det bliver måske til at bore nye huller i konsollen), lange skruer og plugs, og en form for træstykke som afstand bagved til væggen
Hvordan mener du nu med lange skruer/plugs? Det vil ikke hjælpe en pind, hvis det eneste der er der, er gipspladen. Hvis det ikke går at fastgøre beslagene i vægskinnerne, er den eneste rimelige løsning at tage overfladen ned og kortle.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Molyplugg holder til en hel del. Bør fungere.
Men det bedste er, hvis du kan flytte konsollerne, så du skruer i reglen.
Men det bedste er, hvis du kan flytte konsollerne, så du skruer i reglen.
Mollyplugs holder til en del men ikke til en vindueskarm. Overvej det drejningsmoment, der opstår, når nogen hænger på den eller læner sig mod den.
Molly er ikke stærkere end pladen, de sidder i. Hvis det var dobbeltgips, så måske, men aldrig i livet med enkeltgips. Jeg ville heller ikke sætte molly i dobbeltgips.
Molly er ikke stærkere end pladen, de sidder i. Hvis det var dobbeltgips, så måske, men aldrig i livet med enkeltgips. Jeg ville heller ikke sætte molly i dobbeltgips.
Forstår at det ligger i mit undersøgelsesansvar, og jeg påpegede det faktisk allerede under lejlighedsvisningen. De vidste ingenting selvfølgelig... Ved at jeg kan klare dette så det er ikke det store problem egentligt. MEN, er professionel nedriver, dog ikke en snedker... Vil vide, bygger man virkelig sådan her, eller kan man kalde dette for fuskarbejde? Ville aldrig sætte op tv'et på væggen f.eks. Og tips til foranstaltning tak // JackL Liteavvarje sagde:Lejebolig eller ejerlejlighed
Lejebolig, udlejerens problem,
Ejerlejlighed, dine problemer, ved du om hvem der har gjort det, spiller nok ingen rolle hvem der har gjort det, sådanne fejl følger med som bonus ved køb
For at fastgøre det igen, bor dybt i væggen 2 huller på hver konsol (måske skal der bores nye huller i konsollen), lange skruer og plugs, og en eller anden form for træstykke som afstandsstykke bagved til væggen
Skal jeg flytte konsollerne så må jeg bore nye huller i skiven, ingen større problemer men skal stadig fikse væggen og tænkte så, at jeg skal save op, køre en plyfa ind som forstærkning bag og så genmontere alt...J jackolako sagde:
Behøver ikke bore mere end 12 mm så er jeg igennem den gipsplade alt har hængt på. Mener du at jeg skal bore lige ud gennem facaden da eller? Tror nok jeg ville høre noget fra foreningen da...L Liteavvarje sagde:Lejebolig eller ejerlejlighed
Lejebolig udlejerens problem,
Ejerlejlighed dine problem, ved du om hvem der har lavet det, spiller nok ingen rolle hvem der har lavet det, sådanne fejl følger med som bonus ved køb
At få det fast igen, bore dybt i væggen 2 huller på hver konsol (bliver måske til at bore nye huller i konsollen), lange skruer og rawplugs, og en form for træstykke som afstand bagved til væggen