Jeg er i gang med at bygge et anneks (15 kvm) på stolper. Der vil være en lille toiletsektion 140x140 cm og en lille sauna 140x140 cm. Resten vil være et rum med en skydedørsparti på 290x200 cm. I saunaen skal der være et stort vindue, og indgangen til den skal være udefra. Udendørs bruser ved siden af indgangen til saunaen. På taget skal der være sedum.
Vi vil (i hvert fald de første 5-10 år) kun bruge annekset fra april til oktober. Resten af året vil vi holde 8-10 grader i bygningen. Skydedørspartiet vil være en vinterhavekonstruktion med brudt kuldebro til helårsbrug og vinduerne almindelige 2/3-lags glasvinduer.
Bygningen står tæt på en stor sø, og der er ofte blæsende og regn fra siden. Jeg vil have naturlige materialer, der ånder og som kan tåle at blive våde og tørre. Jeg har tænkt at bruge træfiberisolering (plader).
Rammen er af 95 mm reglar i væggene, 145 mm reglar i taget og 170 mm reglar i gulvet. Min plan er at have 95 mm isolering i væggene og dernæst en dampspærre og 45 mm reglar/isolering på indervæggene til at trække el osv. I alt altså 95+45 mm isolering. 145 mm i taget og 170 mm i gulvet.
Nu til mine spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe med:
1. Har jeg brug for en dampspærre i væggene? Klarer træfiberisolering sig egentlig ikke godt uden den? (der er selvfølgelig vindtætning)
2. Er det unødvendigt at have 45 mm isolering? De indvendige mål bliver større uden den, og det måske er nok med 95 mm? Hvordan ville I gøre?
3. Er der brug for dampspærre / dampbremse til isoleringen i taget? Gulvet?
4. Er der behov for plast eller dampspærre i indervæggene til saunaen?
Jeg håber, disse spørgsmål havnede i det rigtige forum.
Jeg er i gang med at bygge en friggebod (15 kvm) på stolper. Der vil blive en lille toiletdel 140x140 cm og en lille sauna 140x140 cm. Resten vil være et rum med en skydedørsparti på 290x200 cm. I saunaen skal der være et stort vindue, og indgangen til den skal være udefra. Udendørsbruser ved siden af indgangen til saunaen. På taget skal der være sedum.
Vi vil (i hvert fald de første 5-10 år) kun bruge friggeboden fra april til oktober. Resten af året vil vi holde 8-10 grader i bygningen. Skydedørspartiet vil være en vinterhavestore med brudt kuldebro til helårsbrug og vinduerne almindelige 2/3-glass vinduer.
Bygningen står tæt på en stor sø, og det er ofte blæsende og regner fra siden. Jeg vil have naturlige materialer, der ånder og som kan tåle at blive våde og tørre. Jeg har tænkt at bruge træfiberisolering (plader).
Stommet er af 95 regler i vægge, 145 regler i tag og 170 regler i gulv. Min plan er at have 95 mm isolering i væggene og derefter en dampbremse og 45 regler/isolering på indervæggene for at trække el osv. I alt altså 95+45 mm isolering. 145 i tag og 170 i gulv.
Nu til mine spørgsmål som jeg håber, jeg kan få lidt hjælp med:
1. Behøver jeg at have dampspærre i væggene? Kan træfiberisolering ikke klare sig uden den? (der er selvfølgelig en vindpap)
2. Er det unødvendigt at have 45 isoleringen? de indre mål bliver større uden den, og det er måske tilstrækkeligt med 95? Hvordan ville I gøre?
3. Behøves dampspærre / dampbremse til isoleringen i taget? Gulvet?
4. Behøver man at have plast eller dampspærre i indervæggene til saunaen?
Jeg håber disse spørgsmål havnede i det rette forum.
Tips, tanker og idéer modtages gerne.
[billede]
Jeg mistænker stærkt, at dette bliver endnu en dogmatisk menings-tråd, men her mine tanker til at begynde med.
1. Sæt ikke plast i en sauna. Brug saunafolie (alu+papir). Det passer med dine tanker om naturmaterialer. Uden for saunarummet kan du selvfølgelig bruge plast.
2. Jeg ville sætte dampspærre for at holde fugt væk fra isolering, uanset hvad det er for isolering. I en sauna kan det selvfølgelig blive meget fugtigt.
3. Ordentlig ventilation er det vigtigste. Fixer du dette, så vil du næppe få problemer uanset.
Jeg er i gang med at bygge en fritidshytte (15 kvm) på søjler. Der vil blive en lille toiletdel 140x140 cm og en lille sauna 140x140 cm. Resten vil være et rum med en skydedørsparti på 290x200 cm. I saunaen skal der være et stort vindue, og indgangen til den skal være udefra. Udendørs bruser ved siden af indgangen til saunaen. På taget skal der være sedum.
Vi vil (i hvert fald de første 5-10 år) kun bruge fritidshytten fra april til oktober. Resten af året vil vi holde 8-10 grader i bygningen. Skydedørsparti vil være en udestueparti med brudt kuldebro til årstidsbrug, og vinduerne almindelige 2/3-lags vinduer.
Bygningen står tæt på en stor sø, og det er ofte blæsende og regn fra siden. Jeg vil have naturlige materialer, der ånder og som tåler at blive våde og tørre. Jeg har tænkt at bruge træfiberisolering (plader).
Rammen er af 95 reglar i væggene, 145 reglar i taget og 170 reglar i gulvet. Min plan er at have 95 mm isolering i væggene og derefter en dampspærre og 45 reglar/isolering på indvendige vægge til at trække el osv. I alt altså 95+45 mm isolering. 145 i tag og 170 i gulv.
Nu til mine spørgsmål som jeg håber jeg kan få lidt hjælp med:
1. Behøver jeg have dampspærre i væggene? Kan træfiberisolering egentligt ikke klare sig uden den? (der er selvfølgelig en vindpapp)
2. Er det unødvendigt at have 45 isoleringen? Indermålene bliver større uden den og det er måske tilstrækkeligt med 95? Hvordan ville I gøre?
3. Behøves dampspærre / damphæmmer til isoleringen i taget? Gulvet?
4. Behøver man have plast eller dampspærre i de indvendige vægge til saunaen?
Jeg håber disse spørgsmål havnede i det rette forum.
Tips, tanker og idéer modtages gerne.
[billede]
Og i øvrigt - hvilken saunalokation! Håber vi får se mange billeder!
Jeg mistænker stærkt, at dette bliver endnu en dogmatisk meningsdiskussion, men her er mine tanker til at starte med.
1. Sæt ikke plast i en sauna. Brug saunafolie (alu+papir). Det harmonerer med dine tanker om naturmaterialer. Uden for saunaen kan du selvfølgelig bruge plast.
Jeg antager, at du mener indervæggene i saunaen. Hvordan tænker du omkring ydervæggene i saunaen og øvrige ydervægge?
2. Jeg ville sætte en dampspærre for at holde fugt væk fra isoleringen, uanset hvilken isolering det er. I en sauna kan det selvfølgelig blive meget fugtigt.
Dampspærre også i gulv og loft?
3. Ordenlig ventilation er det vigtigste. Hvis du ordner dette, vil du næppe få problemer uanset hvad.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.