Hej har et spørgsmål. Er der nogen, der ved, hvordan man gjorde før i tiden, da man anlagde grusbaner? Jeg tror næppe, at man gravede 30 cm væk, så bærelag og derefter grus.

Vi skal anlægge en grusbane og vil komme så let som muligt ud af det, vi har ingen tunge maskiner, der kører, kun biler, der kører ind og ud en gang om dagen. At gøre som man bør med udgravning osv. ville koste omkring 50k med "vennepris".

Svigerfar siger, at før lagde man bare grus direkte på græsplænen, og at han gjorde det. Selvfølgelig, hvor man ikke er og rører, kommer der sandsynligvis græs op, så man skal fylde op med grus.

Nogen der har erfaring med dette?

Taknemmelig for en billigere løsning. =)

wildeside
Læg markdug ovenpå grus af ønsket sort, med dug så slipper du en del ukrudt i hvert fald i begyndelsen.
Hvordan du end gør, vil der komme ukrudt i gruset, hvis du ikke river overfladen ret ofte.
Billigere end så er det nok svært at komme udenom.

Spørgsmålet er, hvor meget man vinder ved at lægge stoffet dug ... jeg lagde bare diabasgrus direkte på. Nu havde man ganske vist brugt den kommende carportindkørsel til tunge maskiner under byggeriet, så det var godt komprimeret. Lidt rod-ukrudt de første år, men det forsvandt efterhånden. Jeg tror, at diabasgrus er så tungt, at det ikke fremmer vækst.

• Synes
a.o.f og 1 anden
  • Laddar…
wildeside
Dugen er mest for at holde adskilt grus og den gamle græsplæne.

• Synes
Bengt65
  • Laddar…
Karrock
yonna yonna sagde:
Spørgsmålet er, hvor meget man vinder ved at lægge utyget dug ... jeg lagde bare diabasgrus direkte på. Nu havde man godt nok brugt den kommende carportes indkørsel til tunge maskiner under byggeriet, så det var godt komprimeret. Lidt rod-ukrudt de første år, men det forsvandt efterhånden. Jeg tror, at diabasgrus er så tungt, at det ikke fremmer væksten.
Det afhænger helt af, hvad underlaget er. Er der meget finmateriale/ler i, så bliver det let klæge, hvis man ikke har dug. Med sandet moræne, sand, grus fungerer det godt uden dug.

• Synes
hapazard
  • Laddar…
Ok - hos mig var det tilsyneladende optimalt i en sten/sandås!

Jeg har hørt både og omkring det der med fiberdugen. En risiko er vel, at hvis man vil rive gruset af med en tungere grusrive, at den kræver sig ned til dugen og at den bliver revet op og rynker sig.

Hvor meget grus ville I lægge ovenpå i så fald? Diabasgranulat, hvilken slags er det? 0-?

Mvh
Fredrik

Hvad har du for jord der i dag?

• Synes
Fredrik petrusson
  • Laddar…
Muldjorden skal fjernes, ellers bliver det bare muddersuppe efter et stykke tid!

• Synes
kissedin og 2 andre
  • Laddar…
Jeg tolker det som du vil have en almindelig grusbelagt gårdsplads i stil med den, man har foran huset, og måske med en rundel i midten, hvis det skal være lidt ekstra?

Vi har sådan en grusplads. Her er et billede af, hvordan den er bygget op fra, da jeg gravede ned lidt vanding.

Jeg kom ikke dybere pga en markduk. På det ligger 10-15 cm materiale i form af det, der er i sækken. Ovenpå det nogle centimeter makadam, hvad kan det være 4-11 eller noget?

Den dag jeg kan forsvare det økonomisk, skifter jeg alt ud med rigtig gårdssingel.

På denne overflade kører der mest biler, men en gang imellem kommer der også en traktor eller lignende.

Havde absolut ikke lagt markduk direkte under gruset. Vi kører regelmæssigt i sommerhalvåret med gårdsharv efter plæneklipperen for at holde ukrudtet væk. Plus at det ser pænt ud, når det er nyrevet.

En hvid sæk fyldt med grus ligger ved siden af en rendegravet grøft med blå slange, og en lille blå kegle står på grusjorden nærliggende.

• Synes
Fredrik petrusson
  • Laddar…
RoTe
Der findes næsten intet værre end grund markduk, der kommer op i dagen overalt.

• Synes
Fredrik petrusson
  • Laddar…
Hvorfor får så mange den idé, at man skal grave plast ned så snart man graver?

• Synes
Lindalinnea og 2 andre
  • Laddar…
D Daniel 109 sagde:
Hvorfor får så mange den ide at man skal grave plast ned så snart man graver?
Handlen som vil sælge og have-/byggeprogrammerne på TV har nok deres beskårne del.

• Synes
Fredrik petrusson
  • Laddar…
tensiden tensiden sagde:
Den dag jeg kan forsvare det økonomisk, bytter jeg alt mod rigtig gårdslkum.
Bytter? Du kan vel tætne eksisterende overflade med lidt stenmel og lægge ærtegrus ovenpå.

• Synes
Fredrik petrusson
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Bytter? Du kan vel tætne bef yta med lidt stenmel og lægge ærtesten ovenpå.
Føles som om det vil blive revet op, når vi harver, og så har vi en blanding.
Tænker snarere, at det må blive, når vi har brug for makadam til "noget andet". Enten forbedre en skovvej eller lignende. Så skraber jeg det hele sammen på en eller anden måde, og så læsser vi det og bruger til "det andet", så køber jeg nogle læs med finsingel og lægger ud.

• Synes
Fredrik petrusson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.