Hvilket er bedst af ovenstående, og findes det kun i elforzinket udførelse? (det er det eneste jeg har set indtil videre)

Skruer har jo den fordel, at de kan skrues ud, hvis behovet skulle opstå. Dvs. at man har brug for at lave en "mindre" justering.

Og justere skal man. Sats på skrue, hvis du ikke er bombesikker på at få beslagene rigtigt på én gang. Ankersøm er meget besværlige at trække ud. (Men det er vel meningen.)

Mikael_L
Nu har jeg lavet 5 stk. tagspær til fritidshuset!

Jeg skruede først, en eller to skruer på hver del, så det holdt sammen. Så hamrede jeg på med ankersøm, når det først sad rigtigt sammen. (Jeg tegnede en skabelon som jeg holdt mig til, så det var hurtigt at se hvis det var ved at blive forkert)

Det havde helt sikkert ikke været nemt at hamre direkte, så hopper jo alt ud af position!

At jeg blandede skyldtes til en stor del nærighed, Jula har Gunnebo typegodkendt ankersøm til fornuftig pris. Intet sted har jeg fundet prisvenlig typegodkendt ankerskrue, så det blev Biltemas billige skruer + godkendt søm.

Godt eller dårligt? tja, jeg ved ikke ... ;)

For øvrigt, er det trykimprægneret træ du skal skrue/sømmes? I så fald har Gunnebo en speciel skrue, som skal klare det miljø. Der er en ret aktuel tråd om dette i værktøjsforummet.

Senest redigeret:
andersmc sagde:
Og justere skal man. Satse på skruer, hvis du ikke er bombesikker på at få beslagene rigtigt første gang. Ankersøm er meget besværligt at trække ud. (Men det er vel meningen.)
Besværligt? Det går jo ikke :) i hvert fald ikke uden at ødelægge træet.

Mit svar på spørgsmålet er, at det vel afhænger lidt af, hvad man skal lave, og om man ved, hvad man laver (pro/amatør, erfaren/uerfaren). Udvalget af ankersøm (dimensioner og behandling - el- og varmforzinket samt rustfrit) antyder vel, at det er det, der bruges mest af fagfolkene. Er man amatør som jeg og har forsøgt at justere en fejlsømning med ankersøm, findes der kun et alternativ: skruer :). Selv om de er, lidt umotiveret, tre gange dyrere end sømmet, er det det værd.

Hvis man bygger en terrasse f.eks., kan en billig variant være, at man skruer i de "faste" dele (bærliner osv.) og sømmer i f.eks. reglar. På den måde kan man ofre en regel, men slipper for at ødelægge en bærlin, når det går galt. Jeg ville nok ikke blande på samme sted.

Ankerskrue findes både som traditionel elforsinket og som udvendigt tilpasset. Essve Beslagsskrue, corrseal C4 type. Kan ikke huske den præcise betegnelse...

Mikael_L
ygg sagde:
... være at man skruer i de "faste" dele (bærende bjælker osv.) og sømmer i f.eks. reglar....

...Jeg ville nok ikke blande på samme sted.
Jeg bliver nysgerrig, hvorfor er det skidt at blande ...

Milkshaken
En generel regel er.... Spik hvor der bliver sidolaster... typ oppefra og ned.... eller omvendt.... Skru hvor det er hænge...
Spik er sejrere end skrue, så de er bedst som trykbelastningsinfæstning..
Skruer holder jo hængende last bedre end spik, så der er det skrue der gælder....
I øvrigt hvad angår ankerspik, så er det jo i princippet det bedste der kan anvendes ved spikplader...

Ankernaglen har speciel fræsning af sporene hvilket gør at når man slår eller skruer en anker ind..... så griber træet om naglen på en bedre måde end det gør om andre skruer og spik.

Mikael_L sagde:
Jeg bliver nysgerrig, hvorfor er det skidt at blande ...
Det skrev jeg ikke :). Jeg skrev, at jeg ikke ville blande, og det af samme årsag som jeg nævnte ovenfor: at jeg vil have mulighed for at ændre (fjerne skruen). Hvis man blander, ødelægger man jo den mulighed.

Senest redigeret:
Milkshaken sagde:
En generel regel er.... Spik hvor der bliver siddelaster... typ oppefra og ned.... eller omvendt.... Skru der hvor det er hænge...
Spik er sejere end skrue, da er de bedst som trykbelastningsfastgørelse..
Hvis man sammenligner f.eks. Gunnebos karakteristik på ankarskrue og -spik er udtrækskraften som kræves for en skrue generelt højere end for en spik - hvilket jo føles logisk. Tværkraften derimod virker ret ens. Skal det have nogen større betydning om man bruger skrue eller spik af den grund mener du? Nu findes jo i øvrigt skruen kun i 5mm, mens spiken findes op til 6mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.