hvad kan man have for materiale på væggene i stedet for gipsplader? synes det er værdiløst med gips når man har tunge ting som skal op på væggene. et rum har almindelige spånplader, men der er sprækkedannelse langs samlingerne på dem så tapeterne er sprækkede. skal alligevel renovere et antal rum så jeg bliver nysgerrig på hvad man kan bruge? En ven sagde at man kunne bruge gulvspånplader..tja hvad ved jeg?
Du kan jo egentlig smide hvad som helst (i princippet) på væggen. På gamle huse finder man ret ofte plankevægge. Let at hænge ting på, brænder fint også.
Som Roary påpeger, er spånplade med gips på vel en god kompromis. Let at montere ting, brandsikrere, let at reparere, hvis der kommer huller, du slipper for tapet, der revner, hvis huset nu ikke sætter sig ordentligt.
Selv kan jeg ikke lide tapet, så i mit hus bliver malingen malet på, ikke klistret.
Som Roary påpeger, er spånplade med gips på vel en god kompromis. Let at montere ting, brandsikrere, let at reparere, hvis der kommer huller, du slipper for tapet, der revner, hvis huset nu ikke sætter sig ordentligt.
Selv kan jeg ikke lide tapet, så i mit hus bliver malingen malet på, ikke klistret.
Først spån (almindelige fungerer udmærket, gulvspån er dyrere og desuden ekstraarbejde) så gips er mordervinderen efter min mening. Koster selvfølgelig lidt ekstra, men så har man flotte, stumme vægge og behøver ikke tænke på Mollypløk og andre deprimerende fænomener, når man skal hænge noget op på væggene.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Personligt ville jeg have valgt OSB bag gipsen, da det er en mere stabil træplade end spånpladen.
Det ultimative, hvis pengepungen havde tilladt det, ville have været krydsfiner i stedet for OSB, men de er jo betydeligt dyrere.
Dog er gips det eneste rigtige overflademateriale.
Det ultimative, hvis pengepungen havde tilladt det, ville have været krydsfiner i stedet for OSB, men de er jo betydeligt dyrere.
Dog er gips det eneste rigtige overflademateriale.
Klik her for at svare