Skal bygge et isoleret rum-i-rummet og i vægreglarne skal jeg bruge sådan nogle vinkler i plade (L-formede) for at fastgøre reglarne med. Der var nogen, der sagde, at det er bedre for at undgå revner osv. I stedet for at skruespike.
Men så til mit meget enkle spørgsmål. Skal man skrue eller spikre L-profilerne fast?
I så fald hvilken type spik eller skrue? Jeg har for mig, at man bruger ankerspik eller noget i den stil.
Det er 45x70 reglar, jeg skal have (om det siger noget om valget af skrue eller spik).
Men så til mit meget enkle spørgsmål. Skal man skrue eller spikre L-profilerne fast?
I så fald hvilken type spik eller skrue? Jeg har for mig, at man bruger ankerspik eller noget i den stil.
Det er 45x70 reglar, jeg skal have (om det siger noget om valget af skrue eller spik).
Et amatørsvar på amatørspørgsmålet:
Jeg ville skråspike med 3", det er både hurtigt og enkelt. OM jeg alligevel brugte vinkler, ville jeg skrue dem, med hvad spiller ikke så stor rolle, men der findes ankarskruver at købe.
Jeg ville skråspike med 3", det er både hurtigt og enkelt. OM jeg alligevel brugte vinkler, ville jeg skrue dem, med hvad spiller ikke så stor rolle, men der findes ankarskruver at købe.
For at undgå at reglarne sprækker, og fordi jeg generelt er så klodset til skråspikning, plejer jeg at forbore reglen. Plejer at fungere godt og bliver meget lettere at spikre...men borren må ikke være for tyk (et par mm tyndere end spikeren plejer jeg at bruge) og må ikke gå ind i reglen, som man spikrer imod, for så sidder det dårligere.
Det Staffan1 undrer over er vel, hvordan han skal fastgøre sømbeslagene? Du skal bruge ankersøm eller ankarskrue. Ankarskrue har den store fordel, at man let kan ændre, hvis man får noget på det forkerte sted. Det er heller ikke så sjovt at sømme opad på vinklerne, der er i loftet. Altså - det er ankarskrue du skal skaffe. Findes hos alle byggemarkeder.
Det gør de ikke, hvis man gør det rigtigt..... :Staffan1 sagde:
Ankarskrue har Biltema i sortimentet nu igen, der kan de købes billigt.
Tja, at forklare det i tekst er jo ikke så let. Men hvis man prøver at skrue spik et par gange, lærer man hurtigt, hvilken vinkel og afstand fra kanten der fungerer. Jeg plejer at slå to spik fra den ene side og en fra den anden. Jeg plejer også at spikere i en vinkel, der er stejlere end 45 grader.Farzan sagde:
...det bliver også meget lettere, hvis man først slår sømmet helt lige ind nogle millimeter (så det får lidt fæste), derefter vinker man det til ønsket vinkel og fortsætter med at sømme. Men det er måske indlysende, hvad ved jeg. Også et godt "trick", hvis man skrå-skruer.