Skal bygge en vægfast hylde i 16mm MDF og overvejer om det er ok ikke at male gavlene på den yderside, der ikke kan ses. Man hører jo nogle gange, at plademateriale kan slå sig, hvis det kun males på den ene side. Usikker på om det også gælder lidt tykkere dimensioner. Og nok burde det vel være nok med kun grunder, hvis det er tilfældet?

Mdf plejer at være formstabil, så længe den ikke udsættes for fugt. Og i så fald er det snarere, at den svulmer op og mister formen end at den slår sig. Det skal ikke være et problem at male kun én side.

A Alko sagde:
Skal bygge en vægfast hylde i 16mm mdf og overvejer, om det er ok ikke at male gavlene på den side, der ikke er synlig. Man hører jo nogle gange, at pladematerialer kan slå sig, hvis de kun males på én side. Usikker på om det også gælder lidt tykkere dimensioner. Og nok burde det vel række med kun grundmaling i så fald?
Mine hjemmelavede false i 19 mm mdf er ikke malet på begge sider. Der er ingen tendens til, at de skulle slå sig. Derimod fortryder jeg, at jeg ikke malede begge sider på mit 27mm tykke limtræs-skrivebord, for der ser jeg en klar slåning.

• Synes
Xena
  • Laddar…
P
Mdf slår sig meget, det er bare at kigge på den yderste/øverste plade i bunken i snedkeriet. Men ting, der er bygget sammen med korte afstande mellem stivere, hyldeplan osv., klarer sig ofte godt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.