Lærketræ taler man jo om og også en del om cedertræ. Men findes der ingen andre alternativer til det trykimprægnerede træ?
Købte en bog i USA hvor der findes også en hel del kompositmaterialer (blanding af savsmuld og plastmateriale, ser ud som redwood træ eller mahogni)

Claes sagde:
Lærketræ bliver der jo talt om, og også en del om cedertræ. Men findes der ingen andre alternativer til det trykimprægnerede træ?
Købte en bog i USA, hvor der også findes en hel del kompositmaterialer (blanding af savsmuld og plastmateriale, ligner redwood træ eller mahogni)
Jeg tror mere på komposit end træ, der ikke vokser normalt i klimaet. Jeg mener, hvorfor skulle lærketræ være bedre end fyr/gran, hvis det ikke holder til klimaet i Sverige normalt. Visst, der vokser lærk i Sverige men ikke i store mængder, undrer om det er af en årsag eller?

Jeg fandt lidt info om lærk hos "Finnish forest association" som sandsynligvis besvarer en del spørgsmål om, hvorfor lærk ikke er så almindeligt i Sverige, og hvorfor man vil bruge det:

http://www.smy.fi/koulut/tiedostot/puulajit/Puulajit_SV_bw.pdf

"Hvorfor er lærken ikke en naturlig træart i Finland, selvom den vokser godt som plantet? Det havsnære klima i vores land sammenlignet med klimaet i det østlige Europa og Sibirien kan være en årsag. Også udbredelsen efter istiden kan være en årsag: den kom ikke hertil hurtigt nok til at skabe plads til sig selv."

"Lærkens ved er hård for at være et nåletræ og endda så tung, at frisk lærketræ ikke flyder."

"Lærkens rødlige kerneved er meget holdbar. Lærketræ er meget modstandsdygtigt mod råd og næsten lige så godt som egetræ til møbeltræ."

Kan anbefale linket, det er på svensk og handler om 17 almindelige finske træer (almindelige også i Sverige), anvendelsesområder, udbredelse osv.

/ama

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.