Hej!
Jeg byggede min terrasse sent sidste sommer.
Den er bygget med trykimprægneret træ, som på det tidspunkt var temmelig vådt.
Nu undrer jeg mig, hvornår bør man oliere gulvet? Skal man gøre det til foråret, eller skal man vente yderligere en tid?
Hvad bør man ellers tænke på for at vedligeholde sin terrasse, så den holder sig pæn og sund?
God weekend
//Viktor
Jeg byggede min terrasse sent sidste sommer.
Den er bygget med trykimprægneret træ, som på det tidspunkt var temmelig vådt.
Nu undrer jeg mig, hvornår bør man oliere gulvet? Skal man gøre det til foråret, eller skal man vente yderligere en tid?
Hvad bør man ellers tænke på for at vedligeholde sin terrasse, så den holder sig pæn og sund?
God weekend
//Viktor
Vi byggede terrasse også sidste sommer, og her vil det tage meget lang tid, før det trykimprægnerede får nogen olie.
Hvis det overhovedet får noget.
Jeg foretrækker et lyst terrassedæk og har fået den idé, at det bliver mørkere og ser mere snavset ud ved oliering.
Nej, jeg stoler nok på trykimprægneringen og kører muligvis over det med højtryksrenser, hvis det skulle være nødvendigt.
Hvis det overhovedet får noget.
Jeg foretrækker et lyst terrassedæk og har fået den idé, at det bliver mørkere og ser mere snavset ud ved oliering.
Nej, jeg stoler nok på trykimprægneringen og kører muligvis over det med højtryksrenser, hvis det skulle være nødvendigt.
Jeg foretrækker at lægge gennemblødt gulvbrædder, for så kan jeg lægge brædderne mod hinanden og behøver ikke have nogen sprække imellem. Når træet derefter tørrer, bliver det perfekt. Jeg har gjort det både i en indglaset altan og ude på et åbent soldæk, og det er blevet kanon godt. Når den udendørs del bliver våd, går sprækkerne sammen, men der er ingen risiko for, at kanterne rejser sig på grund af for smalle sprækker ved lægningen. Desuden går det meget hurtigt at lægge gulvbrædderne, når man bare trykker dem sammen og skruer.
Angående olie eller ej er min erfaring, at man bør undgå olie. På det gamle trægulv olierede vi hvert år, og det blev ret hurtigt sort og kedeligt. Det nye har vi bare skrubbet af hver forår med sæbevand og derefter lagt på grøn træbeskyttelse (med svamp, for det sprøjter mindre end med pensel), og det ser efter 4 år stadig ud som næsten nyt.
Angående olie eller ej er min erfaring, at man bør undgå olie. På det gamle trægulv olierede vi hvert år, og det blev ret hurtigt sort og kedeligt. Det nye har vi bare skrubbet af hver forår med sæbevand og derefter lagt på grøn træbeskyttelse (med svamp, for det sprøjter mindre end med pensel), og det ser efter 4 år stadig ud som næsten nyt.
Hobbyfixarn, hvad er "grønt træbeskyttelse"?
Lyder som en god ting. Vi byggede vores entrétrappe for fire år siden og har derefter olieret hvert år. Den er næsten helt sort.
Vil ikke gentage den samme fejl med vores terrasse, som vi byggede sidste sommer og ikke er olieret endnu.
Kan man rengøre entrétrappen, som allerede er mørk, for at få den lysere igen?
/ DALE.
Lyder som en god ting. Vi byggede vores entrétrappe for fire år siden og har derefter olieret hvert år. Den er næsten helt sort.
Vil ikke gentage den samme fejl med vores terrasse, som vi byggede sidste sommer og ikke er olieret endnu.
Kan man rengøre entrétrappen, som allerede er mørk, for at få den lysere igen?
/ DALE.
Det vigtigste inden hver oliering er rengøringen, ellers binder man bare gammel skidt i olien. Man skal prøve med de rengøringsmidler, man kan købe, eller tage fx klorin og vand, godt er også de terrassegulvvaskere til højtryksrenseren, som nu findes, vær forsigtig med at sprøjte med for højt tryk bare.
Såg at Copp sælger en type lasur til terrassegulv, ved ikke hvordan det fungerer, for risikoen er altid, at det smitter af eller hurtigt slides bort.
Der findes olier med hvidpigment også, som man kan bruge for at få noget lysere ved oliering.
Men i princippet er jeg enig, det er meget svært at bevare den oprindelige farve, når man først er begyndt at oliere.
Såg at Copp sælger en type lasur til terrassegulv, ved ikke hvordan det fungerer, for risikoen er altid, at det smitter af eller hurtigt slides bort.
Der findes olier med hvidpigment også, som man kan bruge for at få noget lysere ved oliering.
Men i princippet er jeg enig, det er meget svært at bevare den oprindelige farve, når man først er begyndt at oliere.
Grønt træbeskyttelse findes i mange fabrikater, så du kan finde det både i farvehandlen og varehuse. Jeg har prøvet Cuprinol Træbeskyttelse (K-Rauta), Alcro og det som ÖB sælger og kan ikke se nogen forskel, bleges lige så hurtigt og ser ud til at indeholde omtrent de samme ting.
Trappen bliver det nok hårdt at få rigtig flot, hvis du ikke tager sandpapiret frem for at fjerne den sorte overflade, men det kan jo være værd at prøve med klorin eller andet...
Trappen bliver det nok hårdt at få rigtig flot, hvis du ikke tager sandpapiret frem for at fjerne den sorte overflade, men det kan jo være værd at prøve med klorin eller andet...
Må bare nævne Haglunds/Caparols Västkustolja i denne sammenhæng. Hvilken forskel, har sammenlignet med Beckers træolie m.fl., men af dem jeg har prøvet, er Västkustoljan klart den bedste. Skrub med sæbevand, lad tørre og rul derefter olien ud.
Sultanen, hvad er det, der er så godt?
Er der nogen, der har prøvet Butinox terrasseolie (sælges bl.a. af Coop) den olie kan man bryde til stengrå, fyr, gylden og grøn.
Jeg er ligesom sikkert alle, ude efter det lyse trægulv, som man har, når man har lagt det, dvs. inden man begynder at oliere det!
Er der nogen, der har prøvet Butinox terrasseolie (sælges bl.a. af Coop) den olie kan man bryde til stengrå, fyr, gylden og grøn.
Jeg er ligesom sikkert alle, ude efter det lyse trægulv, som man har, når man har lagt det, dvs. inden man begynder at oliere det!
Meget interessante holdninger her. Jeg er nu i slutfasen af at bygge vores terrasse, og jeg vil helt sikkert gerne beholde den lyse farve så længe som muligt.
Men hvad sker der, hvis man IKKE olierer? Burde olien ikke have en positiv egenskab, som man går glip af? Begynder brædderne ikke at sprække, hvis man ikke olierer dem?
Men hvad sker der, hvis man IKKE olierer? Burde olien ikke have en positiv egenskab, som man går glip af? Begynder brædderne ikke at sprække, hvis man ikke olierer dem?
Har ikke set, at terrassebrædder sprækker mere, når man bruger træbeskyttelse i stedet for olie. Jeg skal bygge endnu en terrasse til sommer, og den vil aldrig få mere beskyttelse end en årlig påføring med grøn træbeskyttelse.
Hørte i radioen, at trykimprægneret ikke olieret har godt af at blive skrubbet med vand, sæbe og citronsyre.
Olie er åbenbart ikke nødvendig for holdbarheden.
Har egen erfaring med olieret, der bare bliver mørkere og mørkere >
Olie er åbenbart ikke nødvendig for holdbarheden.
Har egen erfaring med olieret, der bare bliver mørkere og mørkere >
Jeg var inde og kiggede på Alcros hjemmeside men blev ikke så meget klogere på forskellen mellem træbeskyttelse og træolie? I hensigten at bruge det på terrassegulv. Hvis det kun er farven, så findes der hos Alcro brydfarve til deres træolier, måske hænger der ikke så meget skidt i træbeskyttelsen som i olien og derfor mørkner den ikke så let?
Klik her for at svare