4,759 læst ·
13 svar
5k læst
13 svar
Altangulv - har nogen erfaringer med plastgulve?
Hej! Har en altan på ca. 3,5 x 8 m, som jeg nu endelig efter 20 år har tænkt mig at begynde at bruge, nu hvor kastanjen, der skygger det hele, er væk. Der er ikke noget tag på altanen (jeg skriver nok i en anden tråd og beder om forslag til en mulig løsning på det).
Altangulvet er tag over vaskerummet og spisepladsen. Underlaget er tagpap, hvilket gør, at det bliver både varmt og ubehageligt at gå på. Derfor har der altid ligget træfliser på pappen, men de er dels dårlige og desuden svære at vedligeholde, hvis jeg skulle have brug for at løfte dem, hvis der f.eks. samler sig snavs i sprækkerne, eller hvis jeg vil påføre et nyt lag "tære" eller bare inspicere. Jeg er derfor begyndt at overveje, om der findes alternativer og har læst lidt om Bergo og deres produkter.
Nogen der har erfaring med disse? Holdbarhed? Levetid? Let at skille ad til inspektion? Bedste mærke til rimelig pris?
Eller har I andre idéer? Jeg overvejede et stykke tid et gulv af metalplader, men det bliver måske svimlende dyrt på 28 kvm? Og det bliver vel også varmt? Taknemmelig for input!
Altangulvet er tag over vaskerummet og spisepladsen. Underlaget er tagpap, hvilket gør, at det bliver både varmt og ubehageligt at gå på. Derfor har der altid ligget træfliser på pappen, men de er dels dårlige og desuden svære at vedligeholde, hvis jeg skulle have brug for at løfte dem, hvis der f.eks. samler sig snavs i sprækkerne, eller hvis jeg vil påføre et nyt lag "tære" eller bare inspicere. Jeg er derfor begyndt at overveje, om der findes alternativer og har læst lidt om Bergo og deres produkter.
Nogen der har erfaring med disse? Holdbarhed? Levetid? Let at skille ad til inspektion? Bedste mærke til rimelig pris?
Eller har I andre idéer? Jeg overvejede et stykke tid et gulv af metalplader, men det bliver måske svimlende dyrt på 28 kvm? Og det bliver vel også varmt? Taknemmelig for input!
Smidige, findes også i træ, hvis du vil have den følelse tilbage? Derimod vil du få en del snavs mellem pladerne, så det slipper du ikke for. Og det er jo også lidt arbejde at skille det ad, hvis du skal gøre rent under, så det er nok ikke noget, man gør alt for ofte alligevel. Men helt klart nemmere at slippe for skruer, hvis du skal fjerne det en eller flere gange.
Et alternativ er jo at bygge egne større stykker med fx trall. Fx 3.5x1m eller 3.5x1.5m sektioner, som du kan have flydende på gulvet. Jeg personligt ville nok have valgt den løsning, hvis jeg skulle have fjernet det lidt af og til. Fordi så behøver man kun flytte nogle få sektioner og kan lægge dem oven på hinanden, mens man gør rent/tjærer osv.
Et alternativ er jo at bygge egne større stykker med fx trall. Fx 3.5x1m eller 3.5x1.5m sektioner, som du kan have flydende på gulvet. Jeg personligt ville nok have valgt den løsning, hvis jeg skulle have fjernet det lidt af og til. Fordi så behøver man kun flytte nogle få sektioner og kan lægge dem oven på hinanden, mens man gør rent/tjærer osv.
Har lagt flere gulve med Bergo-pladen. Helt OK gulv, let at lægge, har en underside med afstandsstykker, som gør, at luft kan cirkulere. Vælg enten en heldækkende plade eller plade med små huller. Pladen med huller er god i fx et opbevaringsrum. Skidt ryger ned i hullerne, hvilket gør det let at holde rent.
Vi lagde et gulv med heldækkende plader på en altan, der havde et åbent trægulv. Her måtte vi skrue de yderste plader fast, da kraftige vinde kunne løfte nogle af pladerne.
Vi lagde et gulv med heldækkende plader på en altan, der havde et åbent trægulv. Her måtte vi skrue de yderste plader fast, da kraftige vinde kunne løfte nogle af pladerne.
I dag er det opdelt i 4 stykker, der er 3,5 x 2. Men jeg synes, de er så pokkers tunge og uhåndterlige.Grillen sagde:
Smidige, findes også i træ hvis du vil have den følelse tilbage? Dog vil du få en del snavs mellem fliserne, så det kommer du ikke uden om. Og det er jo også en del arbejde at tage dem fra hinanden, hvis du skal gøre rent under, så det er vel ikke noget, man gør alt for ofte alligevel. Men helt klart lettere at slippe for skruer, hvis du skal fjerne det en eller flere gange.
Et alternativ er jo at bygge egne større stykker med fx trall. Fx 3.5x1m eller 3.5x1.5m sektioner, som du kan have flydende på gulvet. Jeg personligt ville nok have valgt den løsning, hvis jeg skulle have fjernet det lidt nu og da. Fordi så behøver man bare flytte nogle få sektioner og kan lægge dem oven på hinanden, mens man rengører/tjærer osv.
Overvejer lidt omkring vandafløb. Ingen risiko for at det bliver stående under pladerne?E etompau sagde:Har lagt flere gulve med Bergo-pladen. Helt OK gulv, let at lægge, har en underside med afstandsstykker som gør at luft kan cirkulere. Vælg enten en fulddækkende plade eller plade med små huller. Pladen med huller er god i fx et skur. Skidt ryger ned i hullerne, så det er nemt at holde rent.
Vi lagde et gulv med fulddækkende plader på en altan som havde et åbent trægulv. Her måtte vi skrue fast de yderste plader, da kraftige vinde kunne løfte nogle plader.
Ok, ja du kan jo vælge at køre med 3.5x1 meter for at gøre dem lettere. Men ellers er det enkelt at montere pladerne også. Men som sagt, så er der en del arbejde, hvis du skal skille dem ad ved rengøring osv. da de sidder ret godt sammen.john68 sagde:
Jeg havde træplader tidligere på altanen men skiftede sidste år til plastplader. Købte Julas variant og det har fungeret rigtig godt. Ingen vedligeholdelse og jeg oplever det som at det er let at løfte og støvsuge under samt at man let kan svabre pollen af med moppen.
Hej igen! Nu har jeg fjernet den gamle tralle og frilagt tagpap. Skal nu prime og derefter lægge 2 lag nyt overflade.
Nu har jeg en anden overvejelse angående pladerne. Jeg kan se, at der er blevet nogle trykmærker i tagpap, hvor der er kommet noget affald mellem tralle og pap. Man kan også se indtryk fra de planker, som trallen har ligget på.
Ikke sådan at der er kommet hul, men jeg tænker på Bergopladerne, som har forhøjninger/distance nedenunder - vil de også trykke sig ned i underlaget, når det er varmt, og man går på det? Eller fordeler de trykket bedre?
Har skrevet til Bergo og spurgt, men tænkte at nogen her måske har prøvet.
HVIS risikoen findes - hvad gør man så? Lægger plader under for aflæsning?
Andre forslag? Det drejer sig som sagt om 3 x 8 meter.
Taknemmelig for input.
Nu har jeg en anden overvejelse angående pladerne. Jeg kan se, at der er blevet nogle trykmærker i tagpap, hvor der er kommet noget affald mellem tralle og pap. Man kan også se indtryk fra de planker, som trallen har ligget på.
Ikke sådan at der er kommet hul, men jeg tænker på Bergopladerne, som har forhøjninger/distance nedenunder - vil de også trykke sig ned i underlaget, når det er varmt, og man går på det? Eller fordeler de trykket bedre?
Har skrevet til Bergo og spurgt, men tænkte at nogen her måske har prøvet.
HVIS risikoen findes - hvad gør man så? Lægger plader under for aflæsning?
Andre forslag? Det drejer sig som sagt om 3 x 8 meter.
Taknemmelig for input.
At fliserne presser mod underlaget er jo uundgåeligt. Underlaget skal kunne modstå dette, ellers er der noget galt.
Bergoplattan fordeler trykket med forhøjede afstande. Har svært ved at tro, at et korrekt udført underlag på en balkon skulle tage skade af dette.
Bergoplattan fordeler trykket med forhøjede afstande. Har svært ved at tro, at et korrekt udført underlag på en balkon skulle tage skade af dette.
Problemet er, at det bliver ekstremt varmt, og da bliver underlaget blødt. Ser det samme fænomen, når vi går med uskoede heste på varm asfalt (som alligevel er gammel), at der bliver mærker. Selv fra føllet, som ikke vejer så meget. Måske skal jeg købe en pakke til at starte med og teste.E etompau sagde:
Hvis underlaget er stabilt, så er det nok ikke hele verden, at der bliver mærker af pladerne.john68 sagde:
Klik her for at svare