Medlem
· Norrbotten
· 100 indlæg
Tør man bygge et altanrækværk (på anden etage) af vinyl? Altså af den type hegn, der sælges af for eksempel
http://ellma.eu/produkter/index.html.
Det er jo en fantastisk idé, hvis man bare vidste, at det holder lige så godt som et træhegn, især i kulde. Lidt besværligt, hvis den gløggglade julemiddagsgæst skulle tage et skævt skridt og falde igennem...
http://ellma.eu/produkter/index.html.
Det er jo en fantastisk idé, hvis man bare vidste, at det holder lige så godt som et træhegn, især i kulde. Lidt besværligt, hvis den gløggglade julemiddagsgæst skulle tage et skævt skridt og falde igennem...
Medlem
· Norrbotten
· 100 indlæg
Produktet er omtalt her på forumet, men der bruges det som hegn, og der kan det sikkert fungere. Da tagstigen hos mig løber tæt ved altanen, kan det jo tænkes, at man træder på rækværket plus den bøjning, der opstår. Og ved - 30, hvor meget kan det så holde til?
Derfor er jeg nysgerrig efter, om nogen har prøvet det, eller ellers har fakta eller bare synspunkter. Ved ikke om dette reguleres i nogen bygningsnorm udover som generelle krav til højde og bæreevne.
Derfor er jeg nysgerrig efter, om nogen har prøvet det, eller ellers har fakta eller bare synspunkter. Ved ikke om dette reguleres i nogen bygningsnorm udover som generelle krav til højde og bæreevne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Krav på altangelændere findes i Boverkets Bygningsregler (BBR). Generelt gælder:
"8:2321 Gelændere
Trappeløb, repos, ramper og altaner, der ikke afgrænses af vægge, skal have gelændere, der begrænser risikoen for personskader som følge af fald. Gelænderfyldninger med fastgørelser skal kunne modstå dynamisk påvirkning fra et menneske."
På altaner skal de være mindst 1,1 m høje.
Jeg tror ikke, det pågældende produkt opfylder disse krav.
"8:2321 Gelændere
Trappeløb, repos, ramper og altaner, der ikke afgrænses af vægge, skal have gelændere, der begrænser risikoen for personskader som følge af fald. Gelænderfyldninger med fastgørelser skal kunne modstå dynamisk påvirkning fra et menneske."
På altaner skal de være mindst 1,1 m høje.
Jeg tror ikke, det pågældende produkt opfylder disse krav.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 indlæg
Jeg tror som sagt, at det allerede falder på højdekravet, intet af de stakitter ser ud til at være højt nok.
Derefter holder det sandsynligvis heller ikke.
Derefter holder det sandsynligvis heller ikke.
Klik her for at svare