Hej!

Jeg er ved at rette op en hytte, der står på stolper, og den terrasse, der var, er revet ned (plocke-pinn).

Har nogen tips til, hvordan jeg forankrer den i hytten?

Der er ingen direkte "fod", der kunne udgøre et boltet fæste.

Hytter bevæger sig jo lidt (ofte), den er på ca. 52 m2, og jeg overvejer, om det er fornuftigt at bygge terrassen som en "egen" konstruktion med stolper også ved hyttens "fod".

Råd og skitser/billeder ville være uvurderlige.

Nogle af stolperne er skæve, og jeg overvejer også, hvordan jeg bedst laver en grund til rettet stolpe (jeg har en boremaskine, men man kan jo ikke komme til med den under huset) jorden er jord, og der er ikke noget klippegrund.

Overvej, og som sagt, råd før sneen kommer, er virkelig nødvendige!

Tak på forhånd!
 
  • Understøtning af stue på skæve betonstolper med gul drænslange og betonblokke i baggrunden. Skitse til reparation og forankring af altan.
Hvordan du skal gøre afhænger helt af, hvor du vil lægge niveauet for arbejdet. Juster sommerhuset helt, så det ikke bevæger sig overhovedet, eller accepter, at sommerhuset bevæger sig, og juster kun de mest skæve fundamentblokke.

Det ser ud til, at fundamentblokkene næsten står direkte på jorden. Er det sådan?

Under alle omstændigheder skal du løfte huset omkring en eller flere fundamentblokke med en donkraft, så du kan fjerne den skæve blok. Donkraften placerer du på et solidt bræt og har også et lige så solidt bræt på oversiden for at distribuere kraften på gulvreglen/bjælken. En simpel billig oliedonkraft er tilstrækkelig. Hvis du skal løfte mere end 1 cm, bør du åbne vinduer og døre i direkte tilslutning til løftet.

Helst skal du derefter grave ned til frostfrit dybde. Hvis huset er tungt, skal du lave en udkragning (større bundområde) nederst. Men det ser ikke ud til at være nødvendigt. Det vigtige er nok at komme ned mindst en meter, helst 1,5.
Frostfrit er vel cirka 1,6-1,7 m hos dig i Gävleborg, men så kolde vintre, som dette baseres på, får vi nok ikke igen.
Støb en ny blok til det nye niveau, du har brug for, for at få et vandret hus.

Hvis du synes, det lyder besværligt at grave så mange fundamentblokke så dybt, kan du bare støbe en større bundplade til den eksisterende blok, så den står mere stabilt.
For at mindske frostens indtrængning under blokken kan man lægge jordisolering rundt om blokken. Mindst en meter (helst mere) rundt om blokken bør man have, for at det skal have nogen virkning.

Held og lykke med gravningen!
 
Tak for dine meninger og råd!

Det ser ud til, at der under de skæve plinter er nogen form for løs sten (ikke specielt stor dog).

Jeg laver nok en "indsats" og graver ned ordentligt.

Hvis vi nu antager, at hytten bliver stabil, hvordan fæster jeg en bærende
forankring i hytten?

En lang limtræsbjælke?

Tak igen for dit svar!
 
Limtræsbjælke er lidt overkill til en terrasse.
Det er tilstrækkeligt med en imprægneret 45x195, som du fastgør med fransk skrue direkte på facaden. Sørg blot for, at du får bæreevne ved at skrue dem fast i enten stående vægstolper, soklen eller i bærelinjen. At kun fastgøre til facadebrædderne er ikke nok.

Har selv gravet ca. 20 sokler under et lige så skævt hus som dit.
Det er hårdt, men så ved du, at det står stabilt.
 
Tak titanium !

Hav en god uge, og vi krydser fingre for en varm oktober !!

Mvh
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.