Hej
Overvejer at bygge mit hus med en udendørsaltan oven over stuen, og så er mit spørgsmål, om der skal være en ventilationsspalte mellem tagisoleringen over rummet og råspånpladen, pap, lægter, imprægneret terrassebrædder.
Hvad kan der ske, hvis jeg udelader den?
Erik
Overvejer at bygge mit hus med en udendørsaltan oven over stuen, og så er mit spørgsmål, om der skal være en ventilationsspalte mellem tagisoleringen over rummet og råspånpladen, pap, lægter, imprægneret terrassebrædder.
Hvad kan der ske, hvis jeg udelader den?
Erik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det kommer an på. Har du et diffusionsåbent tætningslag ovenpå råsponten, behøves ingen luftspalte, ellers er det nødvendigt for at rådponten kan tørre ud, hvis den bliver fugtig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Et materiale kan være vandtæt og diffusionsåbent samtidig. Sammenlign med Gore-Tex i tøj og sko.
Tagpap er selvfølgelig tæt, det eneste tætningslag, som jeg ved er diffusionsåbent, er pvc-dug, men jeg er usikker på, om det er tilstrækkeligt åbent til at være egnet i en sådan konstruktion.
Hvad er formålet med at springe over?
Jeg har på et arbejde lavet tag med pap uden luftspalte med en usædvanlig konstruktion, og om det kommer til at fungere eller ej, må tiden vise.
Hvad er formålet med at springe over?
Jeg har på et arbejde lavet tag med pap uden luftspalte med en usædvanlig konstruktion, og om det kommer til at fungere eller ej, må tiden vise.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Erfaringerne med diffusionåbne undertage er vel ikke udelukkende positive, derimod findes der studier, som viser, at det er muligt at bygge uden luftspalte, selvom isoleringsmaterialet er mineraluld. Med lav hældning på taget kan det være svært at få en luftspalte direkte under bræddebelægningen til at fungere godt. Det er muligt at bygge mere komplicerede tagløsninger, hvor ventilationen sker mellem isoleringslagene, hvor isoleringen nærmest bræddebelægningen er fugttransporterende. Det kræver dog mere plads for en sådan løsning.
Formålet med at springe luftspalten over er, at altanhøjden med kiler i to retninger + luftspalten bygger ca.: 450mm, hvilket medfører niveauforskel fra gulvet på overetagen med inv. trappe 3 trin som følge, hvilket betyder både ekstra omkostninger og den uønskede niveauforskel.
Tak for svar.
Tak for svar.
Diffusionsåben undertagsdug ser jeg ikke som en løsning da de kræver et ventileret tag der bygger mere og er uegnet (kompliceret) at bygge altan på.
Jeg ville hævde at 20mm ventilation er bedre end ingenting og jeg kan ikke helt acceptere at det skulle ødelægge så meget. Men på den anden side forstår jeg stadig ikke helt situationen.
Jeg ville hævde at 20mm ventilation er bedre end ingenting og jeg kan ikke helt acceptere at det skulle ødelægge så meget. Men på den anden side forstår jeg stadig ikke helt situationen.
Må nok satse på løsningen med en ventilationsspalte og kiler for at være på den sikre side, hvad er det du ikke forstår RickardRickard.ag sagde:
Diffusionsåben underlagsdug ser jeg ikke som en løsning, da de kræver et luftet ydertag, som bygger mere og er uhensigtsmæssigt (kompliceret) at bygge altan på.
Jeg ville hævde, at 20mm luftning er bedre end ingenting, og jeg kan ikke rigtig acceptere, at det skulle ødelægge så meget. Men på den anden side forstår jeg stadig ikke helt situationen.
Klik her for at svare