Tossegubbe sagde:
Alle større pladeselskaber plejer at have fejllængder og transportskadede plader liggende, som du kan købe som II-sort til en god pris, selvom der egentlig ikke er noget galt med dem. Min erfaring er nok ikke, at der vokser så meget mere på en plastplade end en almindelig plade, men det er meget mere synligt på en gennemsigtig plast end på en plade. Det er ret indlysende, at der vil vokse mere på vores type tag, da det vil blive meget fugtigere, fordi solen aldrig vil skinne direkte på pladen. Men hvis du googler på algevækst, kan du måske finde mere videnskabelig info, min mening er udelukkende baseret på praktisk erfaring fra en masse terrasse- og havestuebyggeri gennem årene.
Jeg må se at tale med mine lokale pladeselskaber og se, om jeg kan få fat i nogle stykker... Nu forstår jeg, hvordan du tænker med algerne, vi må se, om det bliver plade eller plast.

Har nu fået tilbud både fra den lokale byggehandler og en anden større byggehandelskæde, Byggmax slår de almindelige byggehandlere med omkring 2500 kr. Tror, det bliver til at handle hos Byggmax alligevel. Og lige nu tror jeg, at jeg kun bygger balkonen og venter med undertaget, da økonomien ikke rækker til alt det sjove, man har brug for at gøre lige nu...q(;^;)p

Ellers overvejer jeg, om det ser mærkeligt ud, hvis jeg bruger 28*145 trall i stedet for 28*120. Byggmax har i hvert fald en meget god pris på 28*145 lige nu, det er omkring 500 kr billigere for den grovere. Nogen, der har bygget balkon/terrasse med så grov trall, som vil dele deres tanker?

/Samuel

Det som adskiller er, at det er 145mm, kan bule sig mere, og hvis du lægger det den forkerte vej, vil der stå vand på brædderne.
Personligt synes jeg dog, at 145 er pænere end 120, men 95 giver det glatteste gulv ;)

Har nu købt terrassebrædder og lægter til rækværket. Det blev 28-145, fordi byggmax har en kampagne på den dimension, 9,95 kr/LM mod 12,95 kr/Lm. Sparer ca. 750 kr mod ordinær pris og yderligere lidt, hvis jeg havde købt 28-120. Det blev en passende last på traileren, ca. 1,3 ton. Godt man har bece tilladelse...

Jeg antager, at du tænker, at man skal lægge årringene som en glad mand (jeg ved, at der findes et hav af indlæg om emnet...:x).

Skal begynde at lægge terrassebrædder i weekenden, og måske når jeg også rækværket i weekenden. Tænkte at lægge nogle billeder op under arbejdets gang.

Som en forsmag kommer her et sketchup-billede af, hvordan det er tænkt at se ud, når det er færdigt.

• 3D-tegning af et rødt hus med en ny terrassedesign, inklusiv trærækværk og stenfundament, set fra siden.
Ja, så var altanen i princippet færdigbygget, mangler kun kryds i rækværket. Næsten hele påskeferien blev brugt af mig og en rejsekammerat. Ikke blot blev altanen færdig, men vi fik også lejlighed til at hårdteste hans nyindkøbte 10.8v makita-maskiner, meget behagelige at arbejde med. Link til billeder af altanen (og maskinerne) under og efter arbejdet findes nederst.

Nu videre til min nye overvejelse angående det underliggende tag.
Jeg havde som bekendt tænkt at gøre som Tossegubbe og sætte et plastik/metal tag under altanen for at undgå dryp ned på bilen. Da økonomien ikke tillader sådanne projekter på nuværende tidspunkt, overvejer jeg alternative (midlertidige?) løsninger.
Det, jeg har overvejet mest, er, om jeg ikke kunne købe en pressenning i passende størrelse, typisk 8*4m eller lignende, skære den op i strimler typisk 70*400cm og derefter fastgøre disse med smalle lister med fald mellem gulvreglerne. Det, der kan blive et problem med denne løsning, som i øvrigt er inspireret af Til-tak:s produkt til montering, efter planken er lagt (tak Arne for linket), er, at det ville dryppe fra selve listerne, og så mister hele projektet sin hensigt.
Alternativet er at forsøge at sætte hele pressenningen op på samme måde, så den ligger under listerne og går op imellem listerne. :x
Jeg vedhæfter et par billeder af, hvordan jeg tænkte mig med strimlerne.

http://picasaweb.google.se/samuel.dahlor/Balkong?authkey=Gv1sRgCMyRt4fz1oWzfg&feat=directlink
Tak til min ven Karin for billederne.

• 3D-skitse af en veranda med mørkt plastlignende materiale spændt mellem bjælker for at undgå, at vand drypper ned.
  • 3D diagram af en balkon med træbjælker og presse lige under, visualiserer et tagmonteringskoncept under gulvregler.
Men bliver en pres billigere da?
Du kan jo ikke bruge en sådan der billig letvægts pres for den vil jo være ødelagt inden sommeren er slut og skal du have en rigtig PVC så koster den i størrelsesordenen 2-3000kr hvis du ikke kan tage hen til nogen der laver presenninger og købe rester f.eks.?
Tror du ikke, det vil blafre og smække i den, når det blæser forresten?

Tossegubbe sagde:
Men bliver en pres billigere da?
Du kan jo ikke bruge en sådan der billig letvægts presenning, for den vil være ødelagt inden sommeren er ovre, og skal du have en rigtig PVC, så koster den i størrelsesordenen 2-3000kr, medmindre du kan tage til nogen, der fremstiller presenninger, og købe afskæringer for eksempel?
Tror du ikke det kommer til at blafre og larme, når det blæser egentlig?
Som jeg har regnet på det, bliver en pres billigere. Køber jeg en sådan her fra Harald Nyborg, så er der nok til strimler til hele balkonen, og den koster jo ikke mere end en 5-hundrede. Jeg synes, den burde holde, da den både er UV-bestandig og armeret.
Så vil jeg, hvis jeg fuldfører ideen, sætte presenningen stramt mellem reglarne i stedet for med lidt slæk, som jeg har tegnet. Så slipper jeg for blafrende lyde.
I længden vil jeg klæde langsiden og den ene kortside, og så slipper jeg for en del af vindbelastningen.

Bumpar lidt.. Nogle billeder af slutresultatet? Tilfreds 10 år senere? :)

God bumpning!
Det blev aldrig til at jeg satte nogen presenning. Balkonen står stadig, men med støtter under midten da det er lidt for lang spændvidde og dermed lidt for meget svaj. Planlægger at rive ned og bygge ny inden for 3 år da terrassen er begyndt at løsne sig fra bjælkerne som blev lavet af hjemmeimprægneret træ. Eventuelt stiller jeg en 20’ container under eftersom min virksomhed tager mere og mere af pladsen i laden, og jeg har brug for opbevaring!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.