11,361 læst ·
22 svar
11k læst
22 svar
Altan med drypfri carport under
Ved ikke om dette er den rigtige kategori, men syntes at det var tættest, moderator kan flytte hvis der findes en mere passende.
Er ved at bygge en altan på ca 30m2 (7*4m). Under denne vil jeg have carport. Da jeg ikke vil have, at det skal dryppe fra træværket ned på bilen, havde jeg tænkt at sætte et plade/plasttag under træværket med lidt fald ud fra huset. Hvordan gør jeg dette lettest? Skal jeg sætte undertaget før jeg lægger træværket? Faldet bliver ca 200mm fra huset og ud til yderkanten.
Vedlægger lidt billeder af, hvordan det ser ud i øjeblikket.
/Samuel
Er ved at bygge en altan på ca 30m2 (7*4m). Under denne vil jeg have carport. Da jeg ikke vil have, at det skal dryppe fra træværket ned på bilen, havde jeg tænkt at sætte et plade/plasttag under træværket med lidt fald ud fra huset. Hvordan gør jeg dette lettest? Skal jeg sætte undertaget før jeg lægger træværket? Faldet bliver ca 200mm fra huset og ud til yderkanten.
Vedlægger lidt billeder af, hvordan det ser ud i øjeblikket.
/Samuel
Haha kan tro du kopieret mit projekt 
Min altan blev samme størrelse 8.5x4m og jeg gjorde ganske enkelt sådan, at jeg kløvede til 5st reglar i 2grader og stigende højde, som jeg derefter skruede på undersiden bjælkelaget og skruede så op almindelig tagplade (sølvfarvet) under disse.
I mit tilfælde blev hældningen fra væggen og udad og faldhøjden på 4m ca 100mm.
Dette fungerer fremragende og jeg kan ikke se noget problem undtagen forår/efterår, når der kan blive lidt isdannelse, men intet, der har skabt problemer for mig i hvert fald.
Min altan blev samme størrelse 8.5x4m og jeg gjorde ganske enkelt sådan, at jeg kløvede til 5st reglar i 2grader og stigende højde, som jeg derefter skruede på undersiden bjælkelaget og skruede så op almindelig tagplade (sølvfarvet) under disse.
Dette fungerer fremragende og jeg kan ikke se noget problem undtagen forår/efterår, når der kan blive lidt isdannelse, men intet, der har skabt problemer for mig i hvert fald.
Ja, ikke har jeg kopieret det med vilje iaf, det viser jo bare, at jeg ikke er den eneste på dette forum som har lidt skæve ideer...Tossegubbe sagde:Haha kan tro du har kopieret mit projekt
Min balkon blev samme størrelse 8.5x4m, og jeg gjorde helt enkelt sådan, at jeg kløvede til 5st reglar i 2 grader og stigende højde som jeg derefter skruede på undersiden bjælkelaget og skruede derefter op almindelig tagplade (sølvfarvet) under disse.
Dette fungerer udmærket, og jeg kan ikke se noget problem bortset fra forår/efterår da det kan blive lidt isdannelse, men intet som har stillet til problem for mig iaf.
Lidt opfølgende spørgsmål har jeg dog; Hvad havde du for cc afstand på reglarna du satte op, og hvordan satte du dem op? Gennemgående skrue lige nedefra og op i bjælkerne lr brugte du vinkeljern? Hvis du kan vise billeder af dit byggeri, bliver jeg meget glad.
Brugte du forresten trykt træ til reglarna?
/Samuel
Har ingen billeder i øjeblikket, men skal se om jeg kan finde nogen, for meget sne til at tage billeder nu 
Men kan svare på spørgsmålene i hvert fald, og ja det var trykbehandlet træ i klasse A (dvs. sådant til broer mm) eftersom det kommer at blive et fugtigt miljø der.
Jeg borede og forsænkede gennemgående franske skruer 8x180 i den øverste regel, men det fungerer lige så godt med vinkler, hvis man vil, dog bliver det mere nørklearbejde.
CC-afstanden blev ca. 90 cm, men det er nok ikke forkert at have tættere afstand heller, jeg ræsonnerede, at der aldrig kommer til at være noget snepres eller lignende på pladen.
Så er det godt, hvis du kan låne en pladehejs, når pladen skal op, kunne ikke have klaret det uden sådan en.
Bare spørg, hvis du undrer dig over noget andet.
Men kan svare på spørgsmålene i hvert fald, og ja det var trykbehandlet træ i klasse A (dvs. sådant til broer mm) eftersom det kommer at blive et fugtigt miljø der.
Jeg borede og forsænkede gennemgående franske skruer 8x180 i den øverste regel, men det fungerer lige så godt med vinkler, hvis man vil, dog bliver det mere nørklearbejde.
CC-afstanden blev ca. 90 cm, men det er nok ikke forkert at have tættere afstand heller, jeg ræsonnerede, at der aldrig kommer til at være noget snepres eller lignende på pladen.
Så er det godt, hvis du kan låne en pladehejs, når pladen skal op, kunne ikke have klaret det uden sådan en.
Bare spørg, hvis du undrer dig over noget andet.
Tak for infoen!d^_^bTossegubbe sagde:Har inga billeder i øjeblikket men skal se om jeg kan finde nogen, for meget sne til at tage billeder nu
Men kan svare på spørgsmålene i det mindste, og ja det var trykbehandlet tømmer i klasse A (dvs sådan til broer mm) eftersom det bliver et fugtigt miljø der.
Jeg borede og forsænkede gennemgående fransk-skrue 8x180 i den øverste regel, men fungerer lige så godt med vinkler, hvis man vil, dog bliver det mere besværligt.
CC-afstanden blev ca. 90 cm, men det er nok ikke forkert at have det tættere, jeg resonerede som at der aldrig vil komme noget snepres eller lignende på pladen.
Desuden er det godt, hvis du kan låne en pladeløfter, når pladen skal op, jeg ville ikke have klaret det uden sådan en.
Bare spørg, hvis du undrer over noget andet.
Jeg var hos den lokale byggemarked nu i eftermiddags for at få et tilbud på resten af materialet til altanen, får det i morgen. Det bliver spændende at se, om de kan slå byggmax-priserne, som jeg selv regnede på. Jeg vil jo gerne støtte den lokale handler, men ikke hvis det er urimeligt dyrt...
Under alle omstændigheder mente sælgeren ikke, at jeg skulle behøve at have klasse A i reglerne, selvom han gik med til at regne på det.
Med 5 regler får jeg en cc på 80 cm. Står også i valget og kvalet om jeg skal købe 2.5 eller 4 meters tagstykker. Det bliver ca. 600 kr dyrere (ifølge byggmax) med 4 meters stykker, men det er jo mindre arbejde at sætte op det. Med 2,5 m stykkerne får jeg jo en samling, som jeg nok bør have en regel til under...
Tror jeg kan klare mig uden pladeløfter, hvis man bare er et par personer. Ellers kan man jo altid bygge en T-støtte, som man presser taget op med, inden man skruer det fast.
@ Arne: Kiggede på Til-tak, super smart system! Synd at det er så dyrt bare. Ringede nemlig til en af deres forhandlere i hovedstaden for at få lidt mere info og priser. For mit terrassebyggeri ville det koste dobbelt så meget som terrassebrædder og rækværk og 5 gange så meget som et plasttag, da var det ikke interessant længere:x
Generelt spørgsmål:
De havde jo en variant (Til-Tak light), som man kunne montere efter, at man havde lagt gulvet, som bestod af noget plastdug, der blev fastgjort i en bue mellem hver bjælke. Skulle man ikke kunne lave en variant på det med en almindelig presenning? Det ville jo blive sindssygt meget billigere end at sætte et plast/pladetag op.
/Samuel
Hmm hvordan kan det blive dyrere med 4m plade end 2.5 meters??
Må være noget fejl der?
Hvad giver du for pladen? Jeg plejer at betale 55krm2 hvis der ikke findes andensort som man får for ca 35kr/m2
Prisen på klasse A trykbehandlet er den samme som for klasse AB (almindelig terrasse) men det er mere giftigt at håndtere.
Tagafvanding er på G men er ikke blevet til noget endnu, skal blive en tagrende yderst er meningen men i mit tilfælde er det ikke et større problem da jeg har ret groft singel der hvor det drypper så det sprøjter ikke op så farligt og gør ingen skade.
En anden ting du skal tænke på er at du skal kunne rense oversiden af pladen nogle gange fra blade mm som samles der, jeg løste det ved at lade den inderste træplanke løs så man bare kan løfte og spule ovenfra med fx højtrykket.
Må være noget fejl der?
Hvad giver du for pladen? Jeg plejer at betale 55krm2 hvis der ikke findes andensort som man får for ca 35kr/m2
Prisen på klasse A trykbehandlet er den samme som for klasse AB (almindelig terrasse) men det er mere giftigt at håndtere.
Tagafvanding er på G men er ikke blevet til noget endnu, skal blive en tagrende yderst er meningen men i mit tilfælde er det ikke et større problem da jeg har ret groft singel der hvor det drypper så det sprøjter ikke op så farligt og gør ingen skade.
En anden ting du skal tænke på er at du skal kunne rense oversiden af pladen nogle gange fra blade mm som samles der, jeg løste det ved at lade den inderste træplanke løs så man bare kan løfte og spule ovenfra med fx højtrykket.
Det billige tag (2,5m) er kun 0,8mm tykt og koster 38,95kr/m2 eller 100,42kr/plade. Det dyre (4m) er 1mm tykt og koster 59,95kr/m2 eller 249,39kr/plade. Går jeg op til 1mm på 2,5m bredden, bliver det samme pris som 4m stykket, blot med mere spild og arbejde.:@
Det var jo rart at høre, at det er samme pris på klasse A som AB, troede det ville være urimeligt meget dyrere med A. Giftigt med klasse A? Pah
! Jeg har omkring tredive gamle sveller, som ligger bag laden og venter på, at jeg skal finde et passende anvendelsesområde for dem...
Der kan vi tale om giftigt med kreosot og skidt:blushing:
Hvordan vil du sætte tagrenden? Indenfor eller udenfor stolperne. Altså, hvad jeg spørger om, er egentlig, om pladerne ender indenfor eller udenfor stolperne...
Mine tagplader (selvom de bliver i plast...) vil ende indenfor stolperne, da bærelinjen ligger på indersiden, og fordi det føles som meget ekstra arbejde at skære op i pladerne, hvor stolperne kommer.
Din idé med en aftagelig inderbræt var jo smart, men jeg overvejer, om det ikke er nok at kunne skylle ind fra langsiden. Der vil jo være en sprække mellem bærelinjen og terrassen, da jeg ikke (lige nu i hvert fald) har til hensigt at klæde rundt om rammen med terrassebrædder.
Se billede nedenfor.
Sort er stolpe, rød er bærelinje, blå er bjælkefag, og pink er undertaget.
Det var jo rart at høre, at det er samme pris på klasse A som AB, troede det ville være urimeligt meget dyrere med A. Giftigt med klasse A? Pah
Hvordan vil du sætte tagrenden? Indenfor eller udenfor stolperne. Altså, hvad jeg spørger om, er egentlig, om pladerne ender indenfor eller udenfor stolperne...
Mine tagplader (selvom de bliver i plast...) vil ende indenfor stolperne, da bærelinjen ligger på indersiden, og fordi det føles som meget ekstra arbejde at skære op i pladerne, hvor stolperne kommer.
Din idé med en aftagelig inderbræt var jo smart, men jeg overvejer, om det ikke er nok at kunne skylle ind fra langsiden. Der vil jo være en sprække mellem bærelinjen og terrassen, da jeg ikke (lige nu i hvert fald) har til hensigt at klæde rundt om rammen med terrassebrædder.
Se billede nedenfor.
Sort er stolpe, rød er bærelinje, blå er bjælkefag, og pink er undertaget.
Hmm 1mm? antager du mener plasten da, for det kan ikke være 1mm plade? mine er 0.6 og hårde som f-n
Ville nok ikke have plast, for det kommer til at blive så beskidt efter et stykke tid, og du får heller ikke rigtigt mulighed for at vaske. Da det bliver skygge derunder trallen, kommer der til at vokse en masse alger mm der.
Mit byggeprojekt adskiller sig lidt i forkant, for jeg har en stålbjælke og ingen midterstolpe som du har, så mit rende kommer til at befinde sig mellem stolperne kan man sige.
Ville nok ikke have plast, for det kommer til at blive så beskidt efter et stykke tid, og du får heller ikke rigtigt mulighed for at vaske. Da det bliver skygge derunder trallen, kommer der til at vokse en masse alger mm der.
Mit byggeprojekt adskiller sig lidt i forkant, for jeg har en stålbjælke og ingen midterstolpe som du har, så mit rende kommer til at befinde sig mellem stolperne kan man sige.
Kom til at tænke på, at du kunne have tagrenden indenfor bærelinjen, hvis du vil skjule den lidt og få en mere diskret placering.
Jeg har ingen bærelinje under som du har, men mit bjælkelag ligger i niveau med ståldraget/bærelinjen i forkant, da jeg ønskede så meget frihøjde som muligt, da jeg har almindeligt etageplan nedenunder.
Jeg har ingen bærelinje under som du har, men mit bjælkelag ligger i niveau med ståldraget/bærelinjen i forkant, da jeg ønskede så meget frihøjde som muligt, da jeg har almindeligt etageplan nedenunder.
Jo, det var plasttag jeg mente. Jeg forsøger jo at bygge så billigt som muligt uden at gå for meget på kompromis med kvaliteten. Så du mener, at plasttag ville få algedannelse hurtigere end pladetag? Eller er det sådan, at plasttaget tager mere skade af algerne end pladtaget? Har ikke engang overvejet, at det kunne være sådan. Har du egne erfaringer, eller kan du henvise til nogen kilde? Det ville være interessant at vide "for alvor"Tossegubbe sagde:Hmm 1mm? Antager du mener plasten da, for det kan ikke være 1mm plade? Mine er 0.6 og hårde som f-n.
Ville nok ikke have plastik, for det kommer til at blive så beskidt efter et stykke tid, og du kommer ikke direkte til at kunne vaske det heller. Da der kommer skygge under terrassen, vil der vokse en masse alger der.
Mit byggeri er lidt anderledes i forkant, for jeg har en stålbjælke og ingen midterstolpe som du har, så min rende vil komme til at sidde mellem stolperne, kan man sige.
Det bliver cirka 10 kr dyrere per m2, hvis jeg vælger plade i stedet, så jeg kan ændre mig, hvis det faktisk er sådan, at det vokser hurtigere på plastik.
Tagrenden havde jeg tænkt at have inden for bærelinjen, hvis jeg afslutter pladerne indenfor. Det har egentlig ikke noget med æstetik at gøre, men som jeg skrev før, er det mere praktisk, da jeg slipper for at klippe i pladerne ved stolperne.
Hvor får du fat i 2. sorterings tagplader? Almindelige byggemarkeder eller hos blikkenslagere?Tossegubbe sagde:
Alle større pladefirmaer plejer at have fejlskåret og transportskadet plade liggende som du kan købe som II-sort til en god pris, selvom der egentlig ikke er noget galt med den. Min erfaring er ikke, at der vokser meget mere på en plastplade end på en almindelig plade, men det ses derimod meget mere på en gennemsigtig plastplade end på en almindelig plade. Det giver sig selv, at der vil komme mere på vores slags tag, fordi det vil være meget fugtigere der, da solen aldrig vil skinne direkte på pladen. Men hvis du googler på algevækst, så kke du finde mere videnskabelig info, min mening er baseret udelukkende på praktisk erfaring fra en masse terrasse- og udestuebyggerier gennem årene.