Jeg byggede min med eg. Ingen problemer efter 5 år. Bruger sæbe hvert år for at holde plankerne flotte.

Jeg har bygget med kernefuru! Det var tungt = Kåda og hartch rigt! Beskytter sig selv da! Det har grånet flot! Med lidt olie og en eventuelt kisel behandling så holder det længe.

Man kan nok stille spørgsmålstegn ved, om det er miljømæssigt bedre at olie hvert år sammenlignet med trykimprægneret. Trykimprægneret indeholder metallsalte, som i princippet er ugiftigt for mennesker i de mængder, der kan lække ud, og overordnet set holder det sig på plads i træet under hele konstruktionens levetid. At olie derimod betyder, at man spreder aromatiske kulbrinter i miljøet, som ikke er helt ufarlige.

I praksis er begge metoder nok stort set helt ufarlige for brugeren. Hvor skadeligt det er for miljøet generelt, bestemmes nok primært af, hvordan man håndterer det trykimprægnerede træ, den dag det skal rives ned.

• Synes
Tubes
  • Laddar…
Det går ikke at diskutere imprægneret kontra uimprægneret uden at tage hensyn til trækvalitet og udførelse. Forskellen mellem hvad der findes i handlen i Sydsverige og i Norrland er enorm. Tætgroet norrländsk fyr med stort indhold af kernetræ holder bedre end trykimprægneret hurtigvokset træ, som kan købes i Skåne. Uanset kvalitet skal træ, der er eksponeret for vejr og vind, monteres på en sådan måde, at vandet løber af. Tætgroet træ holder formen bedre og resulterer i mindre "skålning". Træ, der kommer i kontakt med jord, skal enten være trykimprægneret af klasse A eller kernetræ.

• Synes
yonna og 2 andre
  • Laddar…
Dum som jeg var, kom jeg til at bygge rammen med ikke trykimprægneret træ til vores kommende soldæk.
Skal jeg oliere bjælkerne, inden jeg skruer terrassebrædderne på?

Måske ikke dumt overhovedet, ligger dækket tæt på jord, og hvad har du for jord? Meget fugt? Billeder?

Mine trykimprægnerede træterrasser er nu 18 år gamle og forhåbentlig holder de 10 år mere. Jeg tror, at materialet var af højere kvalitet.

Derimod har jeg lærk i vinduerne (synes at være ok) og i panelerne rundt om vinduerne, og de sidstnævnte er virkelig af ringere kvalitet. Desuden er de tørre som fnok, suger olien som en svamp og bliver helt sorte, når man olierer dem.

Det mest interessante spørgsmål er, hvordan man får fat på høj kvalitet, når de skal udskiftes. Ikke i byggemarkederne.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Måske ikke dumt overhovedet, ligger dækket tæt på jorden og hvad har du for jord? Meget fugt? Billeder ?
Eller det er selve rammen der er ikke trykt virke. Reglarne som jeg skal lægge 60 cc er trykimprægneret.
Det ligger direkte mod jorden med stenplader imellem. Ganske tørt der solterrassen skal ligge da vi har sol på nakkeskaden stort set hele eftermiddagen/aftenen.
Jeg kan fikse et billede i morgen 😀

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Måske ikke dumt overhovedet, ligger dækket tæt på jord, og hvad har du for jord? Meget fugt? Billeder ?

• Bygge af terrasse foran glasskydedør; træramme på grus og fliser, omgivet af hæk. En rive ligger på jorden.
  • Byggeplads ved terrasse med gruslagt grund, ramme af træ, fliser og træstykker. Terrassehuset bagved med glasdøre og værktøj indenfor.
Ja det der bør jo behandles….

• Synes
guggen
  • Laddar…
Sådan ser det ud, hvor jeg er i gang med at bygge.
Har skaffet en dåse med træolie for at pensle på de regler, som jeg har bygget rammen med.

Sådan byggede jeg en altan sidste år, kun linoljet og begynder at blive flot grå nu👍 En træterrasse bygget sidste år, olieret med linolie, der nu begynder at gråne. Terrasse med siddeområde ved husets facade.

• Synes
Kalle Olsson2 og 4 andre
  • Laddar…
Jeg rev for nogle år siden en opbygget terrasse som var udelukkende bygget med ikke-imprægneret bondsavet træ. Den var bare malet nogle gange gennem årene.
Den stod i over 20 år men da den blev revet, var den helt færdig, på nogle steder gennemrådden.

B Bongoloid sagde:
Dum som jag var så råkade jeg bygge stommen med ikke trykimprægneret træ til vores kommende soldæk.
Behøver jeg olie ind reglerne inden jeg skruer dit trallen?
Læg syllpapp ovanpå som stikker ud nogle cm på hver side så er de beskyttet for vand ovenfra og bør holde længe.

• Synes
Moson
  • Laddar…
Fandt denne dåse i forældrenes garage og olieindsmurte reglarne med den.

• En dåse med vandbaseret grundolie til træmærket BESTÅ, anvendt til oliering af trærammer, fundet i en garage.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.