47,640 læst ·
31 svar
48k læst
31 svar
Altan i ubehandlet træ, skørt?
Værktøjsgal
· Stockholm
· 268 indlæg
Jeg har bygget med kernefuru! Det var tungt = Kåda og hartch rigt! Beskytter sig selv da! Det har grånet flot! Med lidt olie og en eventuelt kisel behandling så holder det længe.
Man kan nok stille spørgsmålstegn ved, om det er miljømæssigt bedre at olie hvert år sammenlignet med trykimprægneret. Trykimprægneret indeholder metallsalte, som i princippet er ugiftigt for mennesker i de mængder, der kan lække ud, og overordnet set holder det sig på plads i træet under hele konstruktionens levetid. At olie derimod betyder, at man spreder aromatiske kulbrinter i miljøet, som ikke er helt ufarlige.
I praksis er begge metoder nok stort set helt ufarlige for brugeren. Hvor skadeligt det er for miljøet generelt, bestemmes nok primært af, hvordan man håndterer det trykimprægnerede træ, den dag det skal rives ned.
I praksis er begge metoder nok stort set helt ufarlige for brugeren. Hvor skadeligt det er for miljøet generelt, bestemmes nok primært af, hvordan man håndterer det trykimprægnerede træ, den dag det skal rives ned.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det går ikke at diskutere imprægneret kontra uimprægneret uden at tage hensyn til trækvalitet og udførelse. Forskellen mellem hvad der findes i handlen i Sydsverige og i Norrland er enorm. Tætgroet norrländsk fyr med stort indhold af kernetræ holder bedre end trykimprægneret hurtigvokset træ, som kan købes i Skåne. Uanset kvalitet skal træ, der er eksponeret for vejr og vind, monteres på en sådan måde, at vandet løber af. Tætgroet træ holder formen bedre og resulterer i mindre "skålning". Træ, der kommer i kontakt med jord, skal enten være trykimprægneret af klasse A eller kernetræ.
Mine trykimprægnerede træterrasser er nu 18 år gamle og forhåbentlig holder de 10 år mere. Jeg tror, at materialet var af højere kvalitet.
Derimod har jeg lærk i vinduerne (synes at være ok) og i panelerne rundt om vinduerne, og de sidstnævnte er virkelig af ringere kvalitet. Desuden er de tørre som fnok, suger olien som en svamp og bliver helt sorte, når man olierer dem.
Det mest interessante spørgsmål er, hvordan man får fat på høj kvalitet, når de skal udskiftes. Ikke i byggemarkederne.
Derimod har jeg lærk i vinduerne (synes at være ok) og i panelerne rundt om vinduerne, og de sidstnævnte er virkelig af ringere kvalitet. Desuden er de tørre som fnok, suger olien som en svamp og bliver helt sorte, når man olierer dem.
Det mest interessante spørgsmål er, hvordan man får fat på høj kvalitet, når de skal udskiftes. Ikke i byggemarkederne.
Eller det er selve rammen der er ikke trykt virke. Reglarne som jeg skal lægge 60 cc er trykimprægneret.Jonatan79 sagde:
Det ligger direkte mod jorden med stenplader imellem. Ganske tørt der solterrassen skal ligge da vi har sol på nakkeskaden stort set hele eftermiddagen/aftenen.
Jeg kan fikse et billede i morgen 😀
Jeg rev for nogle år siden en opbygget terrasse som var udelukkende bygget med ikke-imprægneret bondsavet træ. Den var bare malet nogle gange gennem årene.
Den stod i over 20 år men da den blev revet, var den helt færdig, på nogle steder gennemrådden.
Den stod i over 20 år men da den blev revet, var den helt færdig, på nogle steder gennemrådden.