1,983 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
Almindeligt konstruktionsvirke på lecablokke?
Medlem
· Västmanland
· 10 indlæg
Er lidt novise i dette emne, men undrer om man kan eller skal lægge almindelig 45x195 direkte på lecablokke med en form for kapillærbryder imellem?
Er et gulv med 175mm isolering.
Føles lidt usikkert med ikke-imprægneret materiale direkte på lecablokke.
Jeg kan ikke og må ikke grave ned stolper, desværre, da hytten skal være "flytbar". Står på lejet jord.
Mvh Thomas
Er et gulv med 175mm isolering.
Føles lidt usikkert med ikke-imprægneret materiale direkte på lecablokke.
Jeg kan ikke og må ikke grave ned stolper, desværre, da hytten skal være "flytbar". Står på lejet jord.
Mvh Thomas
Medlem
· Västmanland
· 10 indlæg
Ok.. Ja hvorfor ikke... ☺️
Jeg er helt ny inden for at bygge hytte.. Har bygget meget med terrassebrædder og lignende.. Men almindelig regel tåler sikkert mere, end man tror.
Forskel mellem c24 og c12 eller hvad de nu hedder..?
Jeg er helt ny inden for at bygge hytte.. Har bygget meget med terrassebrædder og lignende.. Men almindelig regel tåler sikkert mere, end man tror.
Forskel mellem c24 og c12 eller hvad de nu hedder..?
Almindeligt konstruktionsvirke kan tåle at være "ude", men ikke at vand suges op i det. Derfor bruger man syllpapp eller grundisoleringspapp.
https://www.bauhaus.se/grundisoleringspapp-yep-2500-0-125x15m.html
Bemærk, at det kommer i flere bredder netop for at passe til forskellige brede fundamenter. Den enkleste 125mm bredde skulle fungere godt for dig. Læg en strimmel, der dækker hele oversiden af hver lecablok, og læg syllen på det.
https://www.bauhaus.se/grundisoleringspapp-yep-2500-0-125x15m.html
Bemærk, at det kommer i flere bredder netop for at passe til forskellige brede fundamenter. Den enkleste 125mm bredde skulle fungere godt for dig. Læg en strimmel, der dækker hele oversiden af hver lecablok, og læg syllen på det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hvis remmen er 45 x 195, sandsynligvis liggende, så vil 125 mm remisolering nok være for lille.tommib sagde:
Så måske burde denne passe bedre:
Rempapp 200mmx15m, grundisolering
https://www.byggmax.se/gjutning-och...ing/fuktisolering-av-husgrund/syllpapp-p17065
Medlem
· Västmanland
· 10 indlæg
Altså er en enkel hytte på 45 kvadratmeter med 195 stående med 145 isolering. Bygger jo en almindelig ramme som om jeg skulle bygge trall. Og så rejser færdige fagværk i sektioner som vægge.
Medlem
· Västmanland
· 10 indlæg
Jeg takker for hjælpen. Hurtigt svar på, hvordan jeg går frem.tommib sagde:
Jeg har nok støvsuget nettet for meget information. Men svært at finde, når man ikke præcis ved, hvad man skal lede efter. Mange nye termer på detaljer og håndtering.
Findes der en ordliste for dummies inden for dette emne?
Elsker at arbejde med hænderne og skabe.
Medlem
· Västmanland
· 10 indlæg
Bygger jo en ram på lecablok og skaber en regelstruktur. Nederst på hver regel sætter jeg en bærelekt og plader på det og fylder derefter op med isolering. Derefter lægger jeg gulv med fx OSB eller lignende. Alt helt ud til kanten. Så bygger jeg væggene og stiller disse ovenpå gulvet i sektioner for at lette processen.
Hytta bliver 5x8 meter. Hvor mange blokke bør man have? 12 stk?
4 på forreste langvæg og 4 på bageste og derefter 4 stk på bærelinjen under... Burde være nok.
Hytta bliver 5x8 meter. Hvor mange blokke bør man have? 12 stk?
4 på forreste langvæg og 4 på bageste og derefter 4 stk på bærelinjen under... Burde være nok.
Byggemetoden kaldes platformbyggeri. Smidig og hurtig metode. Trist hvis en eller flere "plintar" synker. Jeg ville sandsynligvis skrabe jorden lidt op og støbe plader, der fordeler vægten. Et fritidshus i den størrelse, som du tænker at bygge, vil veje 10-20 ton afhængigt af, hvilken metode du tænker at bruge. Det bliver omkring et ton pr. lecablok.
Manglen ved platformbyggeri er, at gulvmaterialet går igennem væggen helt ud til luftspalten/ydre panelen. Det bliver en kuldebro.
Hvis uheldet er ude. Et træ blæser ned på huset fx eller hestene i indhegningen ved siden af spiser tagskægget, så regnen går lige ind i væggen (skade jeg har set). Da bliver både gulvet og bjælkelaget på et platformbyggeri også skadet.
mvh Findus
Manglen ved platformbyggeri er, at gulvmaterialet går igennem væggen helt ud til luftspalten/ydre panelen. Det bliver en kuldebro.
Hvis uheldet er ude. Et træ blæser ned på huset fx eller hestene i indhegningen ved siden af spiser tagskægget, så regnen går lige ind i væggen (skade jeg har set). Da bliver både gulvet og bjælkelaget på et platformbyggeri også skadet.
mvh Findus
Jeg ville nok have taget nogle flere. Vores friggebod med samme konstruktion står på 9 lecablokke, hvis jeg husker rigtigt, og den er 5x3 m. Fem blokke pr. bærende bjælke er nok godt, når de er så lange. Ja, det skal kunne gå med færre, men flere fordeler lasten bedre og mindsker problemerne, hvis en blok sætter sig.
Hvad er det for en jordbund under? Hvor stor er risikoen for sætninger?
Hvad er det for en jordbund under? Hvor stor er risikoen for sætninger?
Klik her for at svare