Hej!
Jeg er i gang med at renovere et rum i kælderen. Jeg sætter stålskeletter, som derefter skal have OSB-plader og derefter gips. Skal jeg bruge almindelig 13mm gips eller renoveringsgips, der er 6mm? OSB-pladerne er 900mm, renoveringsgipsen også, er det så bedre at tage dem, så jeg kan lægge samlingerne forskudt? Hvad er ellers fordele og ulemper ved valget af gips?
Jeg er i gang med at renovere et rum i kælderen. Jeg sætter stålskeletter, som derefter skal have OSB-plader og derefter gips. Skal jeg bruge almindelig 13mm gips eller renoveringsgips, der er 6mm? OSB-pladerne er 900mm, renoveringsgipsen også, er det så bedre at tage dem, så jeg kan lægge samlingerne forskudt? Hvad er ellers fordele og ulemper ved valget af gips?
Renoveringsskiverne er lettere at håndtere, men dyrere end standardskiverne. Mig bekendt er der intet, der gør, at du skal have det ene eller det andet... hvis det er besværligt at komme ned i kælderen med tingene, ville jeg bruge lidt ekstra på renoveringsskiver, ellers ville jeg tage standardskiver... standardskiver giver lidt bedre brandsikring, hvis det er et problem...
Altvidende
· Stockholms län
· 822 indlæg
Der findes en del tråde om dette. Jeg tror ikke, du skal bruge organiske plader mod ydervæg i hvert fald. Hvad du vælger for plader afhænger også af, hvad du har for krav vedrørende lydisolering og brandklassifikation. Renoveringsgips er vel ikke beregnet til at bygge vægge af, men netop til at renovere vægge med.
Jeg havde valgt standardgips, 13mm. Gjorde samme renovering som du i min kælder for godt et år siden. * 200mm Isodrän udvendigt, * ventileret gulv fra granab, * 45 stålregler * 45 mineraluld * OSB * Gips Jeg valgte 13mm gips af følgende årsager: Dels så er stålregler ikke lige så stive i konstruktionen som træregler, hvilket især mærkes, når du ikke har plader på begge sider af reglerne. En standardplade giver mere stabilitet end renoveringsgips. Der er altid risiko for en vis dåselyd eller ekko i en kælder med stålregler og minimalt med isolering på indersiden. En kraftigere gipsplade er bedre lydmæssigt. Det bliver mere stabilt at hænge ting op med standardgips+OSB end med renoveringsgips+OSB. Samlingerne skal sættes forskudt, hvilket betyder, at du skal skære den første gipsplade i halve, hvis du ikke skar OSB-pladen.
Klik her for at svare