Hej!

Jeg har lige købt et akvarium med bænk (Akvastabil, 576 liter), og for at få plads til en sump nedenunder, skal jeg fjerne to skillevægge i midten og erstatte dem med noget, der kan bære vægten.

Akvariet bliver også delvist støttet af sidevæggene og bagvæggen.

Jeg havde tænkt mig at svejse en rektangulær konstruktion sammen, som jeg kan skubbe helt ind i rummet, og derefter skrue fast i loftet og gulvet. Den bliver altså hul, og så kan jeg have en sump imellem (egentlig et akvarium).

Jeg havde tænkt mig firkantet rørstål, der måler 20X20 og måske 2 mm tykt. Længden på konstruktionen bliver vel omkring 70 cm og 70 cm høj. Jeg tænker at svejse det sammen, så konstruktionens "skinner" placeres præcis, hvor det oprindeligt var tænkt, at skillevæggene skulle stå.

Tror I, at dette ville holde? Jeg gætter på, at den totale vægt vil ende på 700 kg, men jeg vil være helt sikker på, at min idé holder :) Jeg gør gerne noget, der kan holde til meget mere vægt, så jeg kan sove godt om natten! Se billede nedenfor. Takker for al input!

PS. Bænken måler 160X60X70

• Diagram af et akvariebord med mærkede skillevægge i midten, der skal fjernes for sump-installation.
Senest redigeret:
1/3 af vægten per stålramme bliver det så 230 kg per ramme da. Risikoen er knækning men bør være roligt skulle dog have gået op en dimension...

• Synes
ReefJunkie
  • Laddar…
Du tænker altså erstatte de stående spånplader med to "hule" rammer?
Har jeg forstået det korrekt?

• Synes
ReefJunkie
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Du tænker altså at erstatte de stående spånplader med to "ihulede" rammer?
Har jeg forstået det korrekt?
Ja, præcis sådan havde jeg tænkt mig. Edit: og rammerne er svejset sammen med hinanden.

Senest redigeret:
G gusvo085 sagde:
1/3 af vægten pr. stålram bliver det så 230 kg pr. ram så. Risikoen er knækning men bør være roligt skulle dog have gået op en dimension...
Tak for svar. Ja, det er måske bedst at gå op en dimension. Jeg glemte at nævne i mit første indlæg, at rammerne skal være svejset sammen med hinanden.

Hvis de er forbundet med hinanden, får du en meget mere stabil konstruktion! byg rammen, læg en plade på og saml venner, så du får en vægt på cirka 450 kg :) du øger bæreevnen meget med skråstivere bagpå, tænk bogreolskryds.

• Synes
ReefJunkie
  • Laddar…
Har også et Akvastabil med samme ligedan bænk. Hvad jeg har fået at vide fra danskerne er, at de mellemvæggene er aftagelige, og at bænken er dimensioneret til at holde vægten alligevel.
Men jeg er selv i tvivl, så har tænkt en lignende løsning men bygge et rammefag med træregler.

Nysgerrig på, hvordan dit byggeri gik.

S Stettler sagde:
Har også et Akvastabil med samme lignende bænk. Hvad jeg har fundet ud af fra danskerne, så er de mellemvæggene aftagelige, og bænken er dimensioneret til at holde vægten alligevel.
Men er selv i tvivl, så har tænkt på en lignende løsning, men bygge et rammefag med træregler.

Nysgerrig på hvordan dit byggeri gik.
Det ville jeg aldrig turde have flere hundrede kilo, der kun hviler på bagside plus venstre og højre væg. Der er jo intet foran, der holder op og hjælper med at udligne vægten. Så du gør nok det helt rigtige i at bygge noget ekstra for at holde oppe. Just in case! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.