Hej,
Jeg har et lavt 1.5-plans hus med Leca i den første etage og trækonstruktion på den øvre halvdel. I den nederste etage er der i gavlen en åbning på 1,6 m med en dobbelt dør. Jeg ønsker at udvide denne åbning til cirka 2,15 m i den ene retning. I den øvre del (trækonstruktionen) er der samme åbning på 1,6 m lige oven over min nuværende åbning. På siderne af denne øvre åbning er der to stolper, hvilket betyder, at når jeg ønsker at øge min åbning nedenunder til de nye 2,15 m, så lander en af stolperne på det nye, større hul. Hvor meget last drejer det sig om? Er det nok at blot lægge en længere Leca-bjælke og at den klarer lasten, eller har jeg brug for stål? Højden jeg har til rådighed for bjælken er 200 mm, og huset ligger i Halland.
Tak på forhånd!
Jeg har et lavt 1.5-plans hus med Leca i den første etage og trækonstruktion på den øvre halvdel. I den nederste etage er der i gavlen en åbning på 1,6 m med en dobbelt dør. Jeg ønsker at udvide denne åbning til cirka 2,15 m i den ene retning. I den øvre del (trækonstruktionen) er der samme åbning på 1,6 m lige oven over min nuværende åbning. På siderne af denne øvre åbning er der to stolper, hvilket betyder, at når jeg ønsker at øge min åbning nedenunder til de nye 2,15 m, så lander en af stolperne på det nye, større hul. Hvor meget last drejer det sig om? Er det nok at blot lægge en længere Leca-bjælke og at den klarer lasten, eller har jeg brug for stål? Højden jeg har til rådighed for bjælken er 200 mm, og huset ligger i Halland.
Tak på forhånd!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er brug for flere oplysninger for at kunne beregne det: Taghældning og c/c-afstand mellem spær. Jeg antager, at det er almindelige spær mellem gavlene. Desuden er der vel flere stående stolper end de 6, som du har tegnet ind?
Tak for respons!J justusandersson sagde:
Tagvinklen er 30 grader. Spærene findes jo ikke rigtigt, det er bjælker i anden retning end hvad spær plejer at ligge. Se gerne de tegninger jeg vedlægger, som måske kan præcisere. Pilen viser den aktuelle åbning.
Angående de stående stolper, så er der ikke flere end jeg har tegnet...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Original løsning, selvom det komplicerer det hele. Så skal jeg vide tagryggens længde og indbyrdes afstand.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg får punktlasten til lidt groft regnet 7 kN. Lecabjælker er jo ikke et entydigt begreb. De har forskellige dimensioner, og bæreevnen per meter regnet afhænger desuden af spændvidden. En kraftigere model bør fungere. Du har i hvert fald noget at tage udgangspunkt i.
Tusind tak for dette!
For mig spiller det egentlig ingen rolle, om det er leca-bjælke, stålbjælke eller træ. Tænker, at jeg vil have det, der er mest økonomisk, som klarer belastningen og makshøjden på 200 mm. Har du nogen anbefaling der?
For mig spiller det egentlig ingen rolle, om det er leca-bjælke, stålbjælke eller træ. Tænker, at jeg vil have det, der er mest økonomisk, som klarer belastningen og makshøjden på 200 mm. Har du nogen anbefaling der?
Hej igen,
Hvordan vurderer du denne situation? Kan den klare en punktlast på 7 k/N? I produktbladet angives lasten til maks 5 kN/m for en lecabjælke på 2900 mm og 10 kN/m for en lecabjælke på 2400 mm.
Tak på forhånd : )
Hvordan vurderer du denne situation? Kan den klare en punktlast på 7 k/N? I produktbladet angives lasten til maks 5 kN/m for en lecabjælke på 2900 mm og 10 kN/m for en lecabjælke på 2400 mm.
Tak på forhånd : )
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Generelt set tror jeg, at Lecabjælker fungerer bedst med udstrakte laster. En 2400 mm bjælke, der kan klare 10 kN/m, er sikkert tilstrækkelig, men det er lidt irriterende, at man ikke kan beregne det mere præcist. Stålbjælker af HEA-typen bliver meget små i forhold til Lecablokkernes størrelse. En virkelig optimal løsning ser ikke ud til at findes.
S_Moln sagde:
Tak endnu en gang for svar
Den bliver lidt kort, bjælken som er 2400 mm. Og den længere, 2900 mm, tåler jo mindre last. Såg du pdf skitsen? Jeg overvejede, om det kunne hjælpe, hvis jeg satte en regel i vinduespartiet, mellem dør og fast vindue? For at kunne anvende 2900 mm bjælken.
Eller skal jeg hellere vælge to limtræsbjælker 45x180 i stedet for leca-bjælke?
S_Moln sagde:
Tak endnu en gang for svar
Den bliver lidt kort, bjælken som er 2400 mm. Og den længere, 2900 mm, tåler jo mindre last. Såg du pdf skitsen? Jeg overvejede, om det kunne hjælpe, hvis jeg satte en regel i vinduespartiet, mellem dør og fast vindue? For at kunne anvende 2900 mm bjælken.
Eller skal jeg hellere vælge to limtræsbjælker 45x180 i stedet for leca-
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Eftersom det er et vinduesparti, er der grunde til at begrænse nedbøjningen ekstra. Vælger du en 90x180 limtræsbjælke, har du gode marginaler. Det er bedre at øge bredden end at fordoble limtræ.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja.
Klik her for at svare