Hej

Jeg undrer mig over, hvordan man laver afveksling, når vindueskarmen er så bred, at to tagspær ligger ovenpå.

Stående regler ovenpå karmen måske?
Det er et ret generelt spørgsmål, jeg er ikke ude efter et præcist svar med dimension på afvekslingen osv., men bare en generel procedure.

tak på forhånd :)

Det almindelige er, at man indflder en regel på højkant ovenover vinduerne. Den kan også gå langs hele langsiden. Er afstanden meget lang, rækker en almindelig regel måske ikke, og man bliver nødt til at bruge en limtræsbjælke.
Du må absolut ikke belaste vindueskarmene med noget. De er ikke lavet til det. Små stående regler over karmene har man ganske vist, men det er for at have noget at fæstne udegipsen (eller hvad man nu bruger) i.

Fældede en stående 145X45 ovenover mine vinduer netop for at være på den sikre side. På den måde kan man bygge væggen, som man vil have den med vinduer og så, og så placere spær, hvor de passer bedst.

mats_o sagde:
Fældede en stående 145X45 over mine vinduer bare for at være på den sikre side. På den måde kan man bygge væggen, som man vil have den med vinduer og sådan, og så placere spær hvor de passer bedst
Fældede du ind over vinduet bare eller langs hele væggen som "bygga nytt" har gjort?

ByggaNytt sagde:
[link]
ser at du har liggende regel på oversiden av vinduerne. veksler den 45 x 220 du har liggende under tagfoden nok til at du ikke får nogen nedbøjning på vindueskarmene?

Selvfølgelig, ingen problemer!

Vindue/dør skal ikke tage nogen bærende laster overhovedet.
Jeg har desuden en til 45*220 på indersiden af væggen også, ses dog ikke på billedet eftersom jeg sømmede/skruede denne op senere men det er ren overkurs og skyldes kun, at jeg kan lide robuste/stabile konstruktioner :)

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vagg_plast.jpg

Jeg forstærkede stort set hele væggen. Der mangler nogle cm i hjørnerne, da det var den tømmerlængde, jeg havde hjemme.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.