Hej, skal fjerne væggen mellem køkken/stue og fællesrum/stue og indsætte en heabjælke. Er der nogen, der kan beregne, hvilken hea bjælke jeg har brug for? Målet er 4140mm, snøzone 3, et plans hus med kælder (bærende væg i kælderen over denne væg).

• Plantegning af etplanshus med køkken, stue, alrum, badeværelser og soveværelser. Målangivelse og betegnelse af hvert rum.
Der er brug for flere tegninger for at forstå tagkonstruktionen. Sektioner både gennem hoveddelen og stueudbygningen er nødvendige.

• Synes
fahlis og 1 anden
  • Laddar…
Spærgårdene går ifølge de røde streger, og taget er brudt efter den blå streg. Er fagværkstagspær (w takstolar)

• Plantegning for stueetagen med røde linjer der viser takstolplacering og en blå linje der viser hvor taget er brudt, som beskrevet i indlægget.
Senest redigeret:
Med en spændvidde på 4,15 m og en udbredt taglast på ca. 15 kN/m så er HEA 180 et grænsetilfælde. jeg ville vælge HEA 200.

• Synes
Patrik71 og 1 anden
  • Laddar…
Får ikke rigtig sammen, hvordan taget kan være brudt den vej, hvis spær ligger den anden vej.. men måske misforstår jeg dig. Dog er fagværksspær lavet til at være selvbærende, hvilket ville betyde, at du ikke behøver at veksle af. Synes dog, der er for lidt info i tråden til at give gode tips.

+ hvis spæret går i samme retning som væggen, så bør væggen ikke være bærende (i så fald er den jo kun bærende for netop det spæret, og ifølge tegningen har de øvrige intet oplag i form af væg under sig)

• Synes
Sadeq
  • Laddar…
Spærerne i dagligstuen går i samme retning som væggen, jeg skal rive ned, men over gangen/køkkenet går spærerne i den anden retning, så der hviler 3 spær på den væg, jeg skal rive ned.

• Enkelthus med stor veranda, grå facade og grøn have. Skyfri himmel og sollys.
  • En etplans villa med sadeltag og hvid facade, garage på venstre side, omgiven af en græsplæne og blomsterbede på en solrig dag.
Kan du ikke klatre op på loftet og måle dimensionerne på spær? Samt tage et billede? :)

richardtenggren
Jeg er snart i færd med at udskifte en eksisterende bjælke i mit garage, hvor jeg har valgt en IPE i stedet for HEA. Det er den ene bæring, der skal erstattes af en bjælke. Dette da jeg har plads til en højere bjælke og reducerer vægten en hel del, til samme bøjningsmodstandsmoment. IPEn jeg kiggede på, vejer 70% af vægten af en tilsvarende HEA-bjælke, hvilket giver 70% af prisen for en HEA. En anden fordel er, at flangebredde er mindre, hvilket kan være passende ved indbygning i væg.

Ville mest påvise at der findes flere bjælkeprofiler, og forstår at vores eminente justus har styr på dette, men det er værd at nævne.

• Synes
Patrik71
  • Laddar…
Jeg har kigget på HEA, HEB og IPE bjælker, Ipe bliver for høj for samme bæreevne.

En smed sagde, at han kunne svejse 2 ekstra liv (10mm) på en HEA 100 og overspænde den nogle millimeter, og bæreevnen ville blive den samme som HEA 200. Passer det virkelig? Jeg er virkelig skeptisk over for det!

N Novvehehe12 sagde:
Kan du ikke klatre op på loftet og måle dimensionerne på tagspærene? Samt tage et billede? :)
Hvorfor vil du det? Tagspærene/taket holder som det er nu.

At ekstra liv og overspænding øger styrken er klart, men jeg tvivler stærkt på at det på den måde er muligt at forvandle en HEA 100 til en HEA 200. Ydtröghedsmomentet for HEA 100 er 349 og for HEA 200 3692 (x10^4 mm4). Forskellen forklares primært af højdeforskellen.

• Synes
Patrik71
  • Laddar…
richardtenggren
Det går ikke op med hans forslag som justus siger.

Men jeg tog bøjningsmodstanden for HEA100 og tilføjede to fladstål på 10*90 (jeg trak nogle millimeter fra for fugen, afhængig af hvordan han har tænkt sig) og sammenlignede med HEA200.
Fladstålenes bøjningsmodstand beregnes ved hjælp af denne formel:
Ix=bh^3/12

Det gav Ix,liv=0,608*10^6
Ix,hea100=3,492*10^6
Ix,hea200=36,92*10^6
Dvs Ix,hea200 >> Ix,hea100 + 2*Ix,liv

Regner man en massiv med målene fra en HEA100, er man stadig langt fra... det er højdeforøgelsen som giver resultat, for h^3.

Senest redigeret:
  • Synes
Patrik71
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Med en spændvidde på 4,15 m og en udbredt taglast på ca 15 kN/m så er HEA 180 et grænsetilfælde. jeg ville vælge HEA 200.
Hvordan kom du frem til at jeg havde brug for en HEA 200? Du må gerne vise udregningen :)

Med 4,15 m spændvidde og en udbredt last på 15 kN/m får en HEA 180 en nedbøjning på 11 mm og en HEA 200 på 7,5 mm. (Spændvidde/300 = 13,8 mm i dette tilfælde) Nedbøjningen beregnes ved hjælp af formlen 5qL^4/384EI, hvor q er den udbredte last, L spændvidden, E elasticitetsmodulet for materialet og I tværsnitsarealets inertimoment for den valgte profil. 15 kN/m er et skøn over snelast og egenvægt baseret på dine tegninger. Det er naturligvis en oversigtlig beregning. I forbindelse med at du laver en byggetilladelse, bør du lade en ingeniør, der kan se huset i virkeligheden, kontrollere beregningerne.

• Synes
Patrik71
  • Laddar…
P Patrik71 sagde:
Hvordan kom du frem til, at jeg havde brug for en HEA 200? Du er velkommen til at vise udregningen
Da vi gennemgik vores kommende byggeri ved et samråd i 2009, rynkede vores nyudnævnte kvalitetsansvarlige panden og sagde, at "her skal vi nok sætte en HEA 200 bjælke".
Det blev gjort, den ligger helt skjult i loftet og loftsgulvet er meget stabilt og sikkert.
Vi havde en åben del med 5140 mm bredde, hvor der ikke skulle være nogen hjertemur,
og hvor stålbjælken fik lov til at gøre arbejdet.
Hvilket den altså gjorde med ære (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.