Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er brug for flere tegninger for at forstå tagkonstruktionen. Sektioner både gennem hoveddelen og stueudbygningen er nødvendige.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med en spændvidde på 4,15 m og en udbredt taglast på ca. 15 kN/m så er HEA 180 et grænsetilfælde. jeg ville vælge HEA 200.
Får ikke rigtig sammen, hvordan taget kan være brudt den vej, hvis spær ligger den anden vej.. men måske misforstår jeg dig. Dog er fagværksspær lavet til at være selvbærende, hvilket ville betyde, at du ikke behøver at veksle af. Synes dog, der er for lidt info i tråden til at give gode tips.
+ hvis spæret går i samme retning som væggen, så bør væggen ikke være bærende (i så fald er den jo kun bærende for netop det spæret, og ifølge tegningen har de øvrige intet oplag i form af væg under sig)
+ hvis spæret går i samme retning som væggen, så bør væggen ikke være bærende (i så fald er den jo kun bærende for netop det spæret, og ifølge tegningen har de øvrige intet oplag i form af væg under sig)
Kan du ikke klatre op på loftet og måle dimensionerne på spær? Samt tage et billede? 
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Jeg er snart i færd med at udskifte en eksisterende bjælke i mit garage, hvor jeg har valgt en IPE i stedet for HEA. Det er den ene bæring, der skal erstattes af en bjælke. Dette da jeg har plads til en højere bjælke og reducerer vægten en hel del, til samme bøjningsmodstandsmoment. IPEn jeg kiggede på, vejer 70% af vægten af en tilsvarende HEA-bjælke, hvilket giver 70% af prisen for en HEA. En anden fordel er, at flangebredde er mindre, hvilket kan være passende ved indbygning i væg.
Ville mest påvise at der findes flere bjælkeprofiler, og forstår at vores eminente justus har styr på dette, men det er værd at nævne.
Ville mest påvise at der findes flere bjælkeprofiler, og forstår at vores eminente justus har styr på dette, men det er værd at nævne.
Jeg har kigget på HEA, HEB og IPE bjælker, Ipe bliver for høj for samme bæreevne.
En smed sagde, at han kunne svejse 2 ekstra liv (10mm) på en HEA 100 og overspænde den nogle millimeter, og bæreevnen ville blive den samme som HEA 200. Passer det virkelig? Jeg er virkelig skeptisk over for det!
En smed sagde, at han kunne svejse 2 ekstra liv (10mm) på en HEA 100 og overspænde den nogle millimeter, og bæreevnen ville blive den samme som HEA 200. Passer det virkelig? Jeg er virkelig skeptisk over for det!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At ekstra liv og overspænding øger styrken er klart, men jeg tvivler stærkt på at det på den måde er muligt at forvandle en HEA 100 til en HEA 200. Ydtröghedsmomentet for HEA 100 er 349 og for HEA 200 3692 (x10^4 mm4). Forskellen forklares primært af højdeforskellen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Det går ikke op med hans forslag som justus siger.
Men jeg tog bøjningsmodstanden for HEA100 og tilføjede to fladstål på 10*90 (jeg trak nogle millimeter fra for fugen, afhængig af hvordan han har tænkt sig) og sammenlignede med HEA200.
Fladstålenes bøjningsmodstand beregnes ved hjælp af denne formel:
Ix=bh^3/12
Det gav Ix,liv=0,608*10^6
Ix,hea100=3,492*10^6
Ix,hea200=36,92*10^6
Dvs Ix,hea200 >> Ix,hea100 + 2*Ix,liv
Regner man en massiv med målene fra en HEA100, er man stadig langt fra... det er højdeforøgelsen som giver resultat, for h^3.
Men jeg tog bøjningsmodstanden for HEA100 og tilføjede to fladstål på 10*90 (jeg trak nogle millimeter fra for fugen, afhængig af hvordan han har tænkt sig) og sammenlignede med HEA200.
Fladstålenes bøjningsmodstand beregnes ved hjælp af denne formel:
Ix=bh^3/12
Det gav Ix,liv=0,608*10^6
Ix,hea100=3,492*10^6
Ix,hea200=36,92*10^6
Dvs Ix,hea200 >> Ix,hea100 + 2*Ix,liv
Regner man en massiv med målene fra en HEA100, er man stadig langt fra... det er højdeforøgelsen som giver resultat, for h^3.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med 4,15 m spændvidde og en udbredt last på 15 kN/m får en HEA 180 en nedbøjning på 11 mm og en HEA 200 på 7,5 mm. (Spændvidde/300 = 13,8 mm i dette tilfælde) Nedbøjningen beregnes ved hjælp af formlen 5qL^4/384EI, hvor q er den udbredte last, L spændvidden, E elasticitetsmodulet for materialet og I tværsnitsarealets inertimoment for den valgte profil. 15 kN/m er et skøn over snelast og egenvægt baseret på dine tegninger. Det er naturligvis en oversigtlig beregning. I forbindelse med at du laver en byggetilladelse, bør du lade en ingeniør, der kan se huset i virkeligheden, kontrollere beregningerne.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Da vi gennemgik vores kommende byggeri ved et samråd i 2009, rynkede vores nyudnævnte kvalitetsansvarlige panden og sagde, at "her skal vi nok sætte en HEA 200 bjælke".P Patrik71 sagde:
Det blev gjort, den ligger helt skjult i loftet og loftsgulvet er meget stabilt og sikkert.
Vi havde en åben del med 5140 mm bredde, hvor der ikke skulle være nogen hjertemur,
og hvor stålbjælken fik lov til at gøre arbejdet.
Hvilket den altså gjorde med ære