Jeg er i gang med renoveringen og skal lave en ny stue ud af to eksisterende soveværelser. Væggen mellem soveværelserne er ikke bærende, så den fjerner jeg uden større problemer. Men den nye tænkte åbning til stuen vil komme til at ligge i en bærende væg.

Åbningen er tænkt at blive et sted mellem 1500 og 2000 mm. Antagelig nærmere det førstnævnte.
Hvilken dimension bør jeg have på bjælken, der skal afløse? Findes der en smart tjeneste, der kan hjælpe mig med at beregne dette?

Tak på forhånd

Det afhænger helt af, hvad der er oven over væggen, som skal åbnes? Hvor mange etager, hvad er det for en slags tag? Er det en træregelstamme, tømmer, eller stenhus?

• Synes
Sandersson89 og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Og snözon påvirker.

Bygganmälan til kommunen kræves og den skal godkännas inden arbejdet påbegyndes.

• Synes
Sandersson89 og 1 anden
  • Laddar…
A AG A sagde:
Det kommer helt an på, hvad der er over væggen, som skal åbnes? Hvor mange etager, hvad slags tag er det? Er det en trækonstruktion, tømmer eller et stenhus?
Selvfølgelig er det sådan, ellers bliver det lidt som at spørge "hvor tung er en sten?" :D tænkte bare om der findes en "beregner" til den slags spørgsmål. Hvor man kan indtaste alle data og få hjælp med dimensionerne.

Men under alle omstændigheder:
Huset har kælder + 1 etage. Ovenpå er der et loft og et tag bestående af tegltagsten. Det er en trækonstruktion. Snezone 3.0, hvis jeg har set rigtigt (Sundsvall). Kan sende nogle tegninger, hvis det hjælper.

BirgitS BirgitS sagde:
Og snezone påvirker.

Byggeanmeldelse til kommunen kræves, og den skal godkendes, inden arbejdet påbegyndes.
Absolut!

Sandersson89 Sandersson89 sagde:
Selvfølgelig er det sådan, ellers bliver det lidt som at spørge "hvor tung er en sten?" :D tænkte lige om der findes en "kalkulator" til denne type spørgsmål. Hvor man kan indtaste alle data og få hjælp til dimensionerne.

Men hvordan som helst:
Huset har kælder + 1 etage. Ovenpå er der et loft og tag bestående af teglsten. Det er en trærejstamme. Snezon 3.0 hvis jeg har set rigtigt (Sundsvall). Kan sende nogle tegninger, hvis det hjælper.
Hvis det kun drejer sig om en åbning på 1,5-2 meter, behøver du sandsynligvis kun at samle et par træbjælker på 45x145 og bruge som bjælke. Med mindre det er en usædvanlig form for hus, eller der er last på loftet. En tegning hjælper sandsynligvis.
Der findes beregningsprogrammer, men det kræver en del viden for at indtaste de rigtige oplysninger og tolke resultater.

Leverandørerne af limtræsbjælker har beregningsprogrammer, problemet er som sagt, at man ikke ved, hvilke tal man skal indtaste, eller om modellen er relevant for netop dit hus.

Et limtræ på 30-40 cm i højden er sandsynligvis tilpas overdimensioneret til dine 2 m, glem ikke at bygge ordentlige stolper, der hviler på noget, der ikke flytter sig.

Kig på hjælpen som Svenskt Trä har her, https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
Jeg brugte den beregningshjælp som første input, da jeg lavede nogle planer derhjemme. Jeg lod derefter den nu afdøde forummedlem justusandersson (RIP) også regne på det, og det blev meget lignende forslag.

BirgitS
Kåken har kælder + 1 etage. Ovenover findes en loft og tag bestående af teglsten.
Hvad er det for en slags tagspær?
Hvis det er fagværkstagspær og normal bredde på huset, så er ingen indervægge bærende.
Kan sende lidt tegninger, hvis det hjælper.
Sektionstegning er god.

• Synes
Sandersson89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Hvilken slags tagspær er det?
Hvis det er fagværkstagspær og normal bredde på huset, så er ingen indervægge bærende.

Sektionstegning er god.

Her er originaltegningerne! Huset er nu ombygget siden da, men det er væggen mellem "soveværelse 2" og gangen, der skal fjernes. (Ovenfor hvor der står "hævet gulv")

Ja, jeg har også hørt, at det skal være tilfældet med etplanshuse. Men jeg bliver så meget usikker, da jeg har haft mere kyndige personer end mig, der har kigget, og nogle siger bærende - andre siger ikke bærende..

BirgitS
Det dér ser ikke ud som fagværkskonstruktioner men som om det er en bærende hjertevæg både i kælderen og på entréplanet.

• Synes
Sandersson89 og 1 anden
  • Laddar…
BirgitS
Jeg er i renoveringsfasen og skal lave en ny stue ud af to eksisterende soveværelser. Væggen mellem soveværelserne er ikke bærende, så den tager jeg ned uden større problemer. Men den nye tænkte åbning til stuen vil komme til at ligge i en bærende væg.

Åbningen er tænkt at blive et sted mellem 1500 og 2000 mm. Sandsynligvis nærmere det førstnævnte.
Hvilken dimension bør jeg have på bjælken, der skal bære? Findes der en smart tjeneste, der kan hjælpe mig med at beregne dette?

Tak på forhånd
Hvordan gik det med væggen @Sandersson89 ?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.